• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering på "deep sea"

morrism

Audemars


Feta tips, ska bokas in! Kul att du nämnde Cebu! Jag har dykt vid pescador island utanför moalboal, det var helt klart mitt fetaste dyk, såg en Rävhaj på armavstånd vilket ska vara sjukt sällsynt.

Edit: såg en valhaj från båten på väg från dyket också!
 

David

Bödeln
Feta tips, ska bokas in! Kul att du nämnde Cebu! Jag har dykt vid pescador island utanför moalboal, det var helt klart mitt fetaste dyk, såg en Rävhaj på armavstånd vilket ska vara sjukt sällsynt.

Moalboal är fint, liksom Apo Island. Om du ska tillbaka till Cebu säg till, så ska jag undersöka möjligheten att få tillgång till boende i närheten av Santander. Du slipper turisteländet, och kan få en lokal dykshop att leverera nya tuber 2-3 gånger per dag. Det är bara att kliva rakt ut på revet från boendet när du själv känner för det, utan guider, nybörjare eller klantarslen.
 

POO

Panerai
Seriösa dykare här? Eller? Låter så. Jag skulle gärna prova, lite lagom äventyr sådär, ta några schysta bilder på klockan och så men sen såg jag Sanctum så nu har jag ångest över badkaret...
 

Sond

Patek
Nu är du helt ute och cyklar.

Det är skillnad på 100m och 100m, se länkar ovan.

Fast det är klart, ska du slå några rekord på tuber behöver du en klocka som klarar 320+ meter, vilket du även behöver om du ska slå rekord i fridykning då den måste klara 220+ meter.

För övrigt har Explorer II:an, med sina 100m, varit med ner till 50m bekymmersfritt flertalet gånger.

120101-Oct-4.jpg
Jag tänkte mer att man väljer Diver 200 m för säkerhets skull. Inte att det inte skulle gå med 100 m. Men det kanske till och med går bättre med 100 m än vad jag tror. Du verkar ju ha koll om jag uttrycker mig försiktigt..;)
 

morrism

Audemars
Moalboal är fint, liksom Apo Island. Om du ska tillbaka till Cebu säg till, så ska jag undersöka möjligheten att få tillgång till boende i närheten av Santander. Du slipper turisteländet, och kan få en lokal dykshop att leverera nya tuber 2-3 gånger per dag. Det är bara att kliva rakt ut på revet från boendet när du själv känner för det, utan guider, nybörjare eller klantarslen.


Grymt! Har inga planer just nu, men absolut! I moalboal var utrustningen riktigt sliten, bubblade ur slangarna och anslutningarna, fick helt slut på luften under mitt safety stop och fick blåsa upp västen med munnen medans jag höll på att sjunka.
 

David

Bödeln
I moalboal var utrustningen riktigt sliten, bubblade ur slangarna och anslutningarna, fick helt slut på luften under mitt safety stop och fick blåsa upp västen med munnen medans jag höll på att sjunka.

Det är ganska vanligt, tyvärr. Det är därför jag alltid kånkar med mig egen utrustning. Känns det onödigt kommer man ju rätt långt med egen mask, dator, en påse o-ringar och egna regs.
 

TKVF

Panerai
Man måste se skillnad på olika sätt att certifiera klockornas djup. Jag tror att Sinn kör EN250 för sina cert. Vilket för en dykare är samma standard som man använder i över 90% av all annan dykutrustning som tuber, datorer, västar, regulatorer m.m. IDO 6425 är en typ av certifiering som faktiskt använder 25% djupare djup exempelvis, plus en massa olika andra tester såsom avläsnngsförmåga, dragfasthållhet m.m. En klocka som är ISO-certat enligt 6425 är bra klocka, och den kan användas för dykning till det angivna djupet. Det är också så att de skall märkas på ett speciellt sätt m.m. Kan ta fram papperna om någon undrar mer exakt.

Men återigen vill jag påpeka skillnaderna mellan olika typer av certifieringar, en "vanlig" 100m klocka bör man inte dyka med, men det kan du med en EN250 eller ISO6425 klocka!!!
 
Topp