• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar första köp av klocka

viixz

Breitling
Tjenare allesammans!
Är ny här på klocksnack och relativt grön i klockbranschen. Har aldrig ägt någon speciellt dyr klocka utan har hållit mig vid 1000-2000 kr strecket.
Det senaste halvåret har jag blivit allt mer intresserad av klockor och jag har blivit sugen på att köpa mig en klocka ifrån en Schweizisk klocktillverkare.
Jag är bara 17 år så jag har inte råd att lägga en förmögenhet på klockor, men jag har sparat ihop pengar och tittat runt bland klockor mellan 5-10 tusen. Vilket jag tycker är tillräckligt för en klocka i min ålder. Hittade då en Maurice Lacroix som verkligen föll mig i smaken.
http://www.uret.se/maurice-lacroix-les-classiques-svart-lader-o40-mm-p-34750.html

Min fråga till er är då vad ni vet om märket och kvalitén. Är det ett bra första köp av en lite dyrare klocka? Och slutligen om hur det är att beställa ifrån uret.se? fungerar det smidigt och är de pålitligt ?
Andra tips och förslag är mycket välkomna! :)
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Kan inget om märket men om du ska köpa din första dyrare klocka för dom slantarna hade jag inte kikat på en quartz som den du länkade.
Kika runt lite här på K&S om du kan tänka dig en beggad.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vet inte vad du föredrar för stil men Glycine, Longines, Certina gör fina automat klockor i det prissegmentet. Om jag var du hade jag jag kikat på begagnat, du får helt enkelt mycket mer för pengarna då, hon kan hitta klockor som i nära på nyskick :)

ML är rätt trista och inte alls populära i kretsarna, tappar massor i andrahandsvärde också. Men inget fel på kvalitén eller märket i sig.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Titta och känn efter länge innan du bestämmer dig.
Vad tycker du är intressant med en specifik modell? Vad skulle du vilja se för egenskaper? Ställ dig frågan "är den verkligen värd sitt pris" flera gånger.

Till slut brukar det koka ned till några alternativ. Kolla då upp begpriser.

Slå sedan till :)

I segmentet du anger finns så mycket att välja på, du kan få mycket för pengarna om du gör lite research.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nej, Nej och åter NEJ! Snygg klocka javisst och helt OK kvalle, men att köpa en klocka som bara tål 30m är inte så lovande. Menar, att i din ålder så är man väl aktiv som faen, och vill ha en klocka därefter. När det är 30m så kan man knappt ha den om det regnar ute, än mindre bada eller duscha. Är det nya ur du är ute efter så är det som vikgul redan är inne på, man jag lägger till Sinn också. Kan du tänka dig begagnat, så skulle jag slå ett slag för en av dom bättre quartzare som finns på marknaden Omega seamaster 300m. Finns i olika utföranden, den är snygg, den är praktiskt och den är riktigt stekhet om man är 17 bast.

2875580.jpg

https://www.chrono24.se/omega/seama...=U&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 

Jonte73

Audemars
Nej nej och nej !
Håller med föregående wisemen.
Köp dig en riktig klocka direkt, kolla in köp och sälj här.
Glycine är en grym och mycket roligare första "riktiga" klocka tex.

Vill du prompt köra på batteri skall du helt klart kolla in en 300 smp som Af sjodahl tipsar om.
 

Noami

Cartier
Eftersom att du är "relativt grön i klockbranschen" kommer du med hög sannolikhet ändra smak väldigt mycket under relativ kort period(taget ur egna erfarenheter) vilket naturligtvis leder till att du gång på gång vill ha nya klockor. Jag skulle därför gå för en klocka som inte droppar mycket i värde för att minska förlust vid flipp.
I detta fall skulle jag gå för en beggad klocka (checka K&S) t.ex. SMP:n som redan är nämnd. Satsa på en som är väldigt all-around. Du vill kunna ha den när du festar på [valfri partyö], när klär upp dig lite för släktmiddagen och givetvis i skolan.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kolla runt och läs här på KS så får du lite bättre koll på vad som är vad i klockvärlden, du kommer efter ett tag att fundera över quartz eller automat, dykAre eller dress, nytt eller begagnat. Jag råder dig att gå på något begagnat och hyfsat välkänt ( typ SMP) så får du ju i princip tillbaka pengarna om du i framtiden ändrar dig eller vill byta upp dig.
 

CLT

Rolex
Ligger väl en Certina dykare på k&s? Det måste ju vara en perfekt klocka för en 17 åring. Bra pris, automat, dykare och tålig. Annars rymmer ju en ny din budget.

Och nej, jag har inget med den klockan att göra..... ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Mitt tips är att hänga här på Klocksnack lite längre och läsa poster och se på klockor som kommer upp till diskussion.
Ett tips med inte alltför höga odds är att du snabbt kommer att inse att du nog vill ha en klocka med ett manuellt eller automatiskt verk.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Halloj,

ML:n är faktiskt riktigt snygg men jag, likt alla andra här, tror inte att det är rätt väg att gå om du vill ta ett par steg upp i "klockhierarkin" :) När jag började med klockor för ett par år sedan så stod jag och velade liknande dig om att ta steget upp och min förstakandidat var då en Tag heuer aquaracer digitalare för runt 20 lök

CAF1011.FT8011%20%281%29.jpg

Valet föll dock på (pga råd från forumgänget och lite googlande) på en bra mycket billigare Seiko orange monster där jag kunde känna mig fram och hitta vad som är viktigast för mig. Idag är jag extremt tacksam att jag inte sitter med en digital gul aquaracer för 20 papp utan istället provat mig fram stegvis och hittat fram till modeller som jag verkligen gillar!

Summa sumarum; Prova dig fram på någon mekanisk mellanklassare från Glycine eller liknande, köper du begagnat så kommer du med stor säkerhet inte tappa några större pengar på att prova flera olika modeller :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej, Nej och åter NEJ! Snygg klocka javisst och helt OK kvalle, men att köpa en klocka som bara tål 30m är inte så lovande. Menar, att i din ålder så är man väl aktiv som faen, och vill ha en klocka därefter. När det är 30m så kan man knappt ha den om det regnar ute, än mindre bada eller duscha. Är det nya ur du är ute efter så är det som vikgul redan är inne på, man jag lägger till Sinn också. Kan du tänka dig begagnat, så skulle jag slå ett slag för en av dom bättre quartzare som finns på marknaden Omega seamaster 300m. Finns i olika utföranden, den är snygg, den är praktiskt och den är riktigt stekhet om man är 17 bast.

2875580.jpg

https://www.chrono24.se/omega/seama...=U&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Fast den är ju ordentligt ful..
 

Vesper

Rolex
Jag skulle titta närmare på Alpina dom har nog några alternativ som passar din budget nya med lite tur :) Fredmans ur i Sthlm säljer dem bl.a.
 

viixz

Breitling
Har kollat runt på begagnade klockor utifrån era kommentarer och hittat mycket spännande inom min budget. Omega seamaster 300m speciellt var riktigt snygg.
Är helst ute efter en quartz då jag inte har någon större aning om hur jag ska hantera en automatisk klocka i längden. Dvs uppdragning osv. Ska kolla vidare här på forumet hur de fungerar.
 

Kapten Zoom

Breitling
En liten passning från en som är ny här på forumet, kan starkt rekommendera att du kikar på Hamilton. Dom har ingen distribution i Sverige men ingår i Swatch Group, Swatch vill ha dom i nivå med Certina, Tissot. Själv tycker jag att dom hör hemma nivån under Omega. Välgjorda, bra verk, snygga och tilltalande prisnivå. Har själv en Jazzmaster auto chrono Maestro. Fantastisk klocka om du frågar mig. Kan köpas på nätet från Tyskland av Hamilton-AD, kolla på ex olfert-co.de, för priser långt under ex Uret.se.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad gäller automat vs Quartz så får du räkna med en större servicekostnad på automaten men å andra sidan har automater ett bättre andrahandsvärde iaf om vi snackar omega SMP. Ta en rejäl funderare på om du vill ha en automat el manuell gå och prova och jämför. Jag blev förförd av den svepande sekundvisaren hos automaterna och kan inte tänka mig något annat idag.
 

ANkk

Cartier
Oroa dig inte för uppdragning av automataren, bara använd den så löser set sig. Jag var också nojig i början men nu e jag fan glad att min första schweizare inte blev en quartzare
 
Topp