Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Funderingar inför service, input önskas

Diskussion i 'Vintage' startad av denjohan, 3 juli 2016.

  1. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Min nyinskaffade Zodiac Super Sea Wolf ska på spa/service hos allas vår @McGyver i veckan som kommer. Och nu har jag lite funderingar kring hur hårt jag ska låta gå åt den. Boetten är bra, den ska förbli orörd. Vridringen likaså, den bucklan som är i den ger charmig patina. Sen är det tavla och visare. Tavlan är egentligen bra, sånär som på att det fastnat en del lumesläpp på den. Jag tänker en rengöring, inget mer. Men vad ska man göra med visarna? De är i rätt risigt skick, med såväl lume- som färgsläpp. Ska jag bara få dessa rengjorda? Relume, men inget mer? Eller ska färgburken fram?
     
  2. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Och så bild:

    image.jpeg
     
    eriksson850 gillar detta.
  3. Holy diver

    Holy diver Y-Wing pilot

    Inlägg:
    663
    Från:
    Sthlm
    Kul, min är där på service just nu :)
    Om man följer utvecklingen så börjar de faktiskt röra sig uppåt prismässigt, fina ex ligger ofta på det dubbla mot bara nåt år sedan så jag skulle rekommendera att behålla orginaldelarna och snygga till det som går?
     
    eriksson850 och Gummo gillar detta.
  4. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Ja, byta ut originaldelarna är det inte fråga om. Frågan är just hur mycket man törs piffa på det som sitter där. Alltför risiga originaldelar är ju inte så kul det heller.
     
    Gummo gillar detta.
  5. Gummo

    Gummo Joker

    Inlägg:
    9.258
    Från:
    Stockholm
    Jo det är kul ;) Låt det va! Relume och ev ny färg på visare kommer sabba tycker jag.
     
    eriksson850 gillar detta.
  6. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Tja, jag är osäker. Färgpytsen får nog bli överhoppad, men jag är inte allt för sugen på skelettvisare heller.
     
    Gummo gillar detta.
  7. Holy diver

    Holy diver Y-Wing pilot

    Inlägg:
    663
    Från:
    Sthlm
    Vi kommer ju aldrig prata Rolex pengar men jag tror att så länge det är orginaldelarna så är det väll ok att lägga på färg och lume osv om det görs bra, men jag tror de kommer kosta en bra slant om 10 år och utbudet är ju inte enormt verkar det som, så fixa men försiktigt om man vill sälja/tjäna på lång sikt :)
     
  8. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Det lutar alltmer åt att jag lämnar det hel till @McGyver goda omdöme.
     
    Camo00 gillar detta.
  9. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Och min grundinställning är ju att det ska röras så lite som möjligt. Boett, vridring och tavla ska som sagt lämnas mer eller mindre helt orörda, sånär som på en tvätt.
     
    Holy diver gillar detta.
  10. Holy diver

    Holy diver Y-Wing pilot

    Inlägg:
    663
    Från:
    Sthlm
    Grattis till en stenhård dykare iallafall, jag älskar min och den är en keeper ...
    image.jpeg
     
  11. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.810
    Från:
    烏普薩拉
    Relume med "död smutsig vintagefierad lumepasta" på minutvisaren så den matchar sekund och timvisarna är mitt förslag. Ingen färg eller annat tok... :)
     
    plattfot och Warwian gillar detta.
  12. denjohan
    Trådstartare

    denjohan AT-ST driver

    Jo, det är nog så det får bli.
     
  13. 6r15c

    6r15c Stormtrooper

    Inlägg:
    202
    Ett kanske "onödigt" tipps är att försöka att handha samt sätta klockan med glaset nedåt dvs upp och ner.

    I och med det är ett automatiskt urverk (laddar upp fjädern medan man rör på klockan) så vill man ju inte att minutvisaren börjar gå en stund och krockar/kilar in sig mot den lösa visaren. :)

    + Att alla lösa partiklar inte kontaminerar urverket när de ramlar förbi urtavlan via datumfönstret.
    Lycka till med renoveringen på denna tuffa klockan! :)