• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar kring PP

Glusch

Cartier
Min ståndpunkt är att jag tycker det är töntigt och flasha och det är inget jag eftersträvar. Utöver det tycker jag bara det är töntigt och flasha med en klocka då det finns andra saker som väcker mer uppmärksamhet exempelvis en bil.

Egentligen kan jag inte förstå varför det ska utgås från att man ska flasha!? Troligtvis känner man andra som man känner sig själv.


Förstår absolut vad du menar. Jag menade mer generellt bara på att klockor i guld drar till sig mer uppmärksamhet än klockor i metall, oberoende om avsikten är att flasha med dem eller inte.
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Stål är mer för mig. Sedan att det kan vara jävligt glassigt med en klocka i gulguld är en annan sak.

Kommentaren från säljaren i Rolex Butiken på Fifth Avenue när jag provade gulguld sub och day-date

- Are you looking for trouble Sir.

Kan väl tolkas som man vill men det ger kanske mer oönskad uppmärksamhet....
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du får jämföra hur mycket du vill. Men jag måste ju inte tycka att jämförelsen är relevant. Och det borde ju också lämpligen kunna torgföras på ett forum.

Varför skulle valet nödvändigtvis stå mellan en Patek i stål och en Rolex i guld? Är det inte mer relevant att exemplifiera med två stålklockor eller två guldklockor från vardera tillverkaren?

Nu blir det ju lite som att fråga varför folk väljer en Mercedes E-klass sedan istället för en V70. Två olika behov...typ.


Jag frågar av den enkla anledningen att jag vill bli upplyst inför mitt nästa klockköp. Om du vill bidra till diskussionen så välkomnar jag dig men samtidigt ifrågasätter jag dig när du inte tycker jämförelsen är relevant.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Att välja en Patek handlar om att sträva efter perfektion. Materialet är en smaksak precis som färgen på en bil. Finns bara olika smak helt enkelt


Jag tror du sätter huvudet på spiken. Jag är alldeles för svennig för en PP för stunden och väljer därför Rålex. Tids nog kommer jag dock mogna hoppas jag på :D
 
  • Like
Reactions: par

POO

Panerai
Jämförelsen blir la lite skev eftersom Patek spelar en liga eller två över Rolex. Skoda gör bra bilar, Ferrari gör bra bilar, jämförelsen är ändå omöjlig.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag frågar av den enkla anledningen att jag vill bli upplyst inför mitt nästa klockköp. Om du vill bidra till diskussionen så välkomnar jag dig men samtidigt ifrågasätter jag dig när du inte tycker jämförelsen är relevant.


Jag svarade ju: två helt olika klockor, två helt olika behov. Köp båda om du har båda behoven. Jämförelsen är egentligen bara relevant om du frågar utifrån perspektivet att du är en OWG. Är du det? Då blir mitt svar: fundera på vad det är du ska använda klockan till. Köp sedan den klocka som bäst täcker upp dina behov.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag svarade ju: två helt olika klockor, två helt olika behov. Köp båda om du har båda behoven. Jämförelsen är egentligen bara relevant om du frågar utifrån perspektivet att du är en OWG. Är du det? Då blir mitt svar: fundera på vad det är du ska använda klockan till. Köp sedan den klocka som bäst täcker upp dina behov.


Idag är jag OWG men Wojjan har fått mig att inse att jag behöver en Sub :smug: Som sagt innan så har jag mycket att lära innan jag är där ni är vilket är en förklaring till mina korkade frågor.
 

hellbit

Cartier
Själv skulle jag aldrig köpa en klocka i guld. Passar inte min personlighet. Det är ju vidare oftast inte själva guldet som gör värdet. Guldpriset kan ju som bekant flukturera kraftigt. (Se utveckling 2013 då guldet föll 23%) inte blev väl Rolexen i guld så mycket billigare? Jag gillar Rolex har själv 3 st. Dock är Patek i en helt annan liga. Även värdet står sig bättre på en Patek över tid (iallafall historiskt) Rolex sprutar ut klockor i massprod jämfört med handgjorda Patek. Som jag ser det är Patek överst tillsammans med ev Lange. Strax under kommer Vacheron, Breguet, Audemars Jaeger och IWC (samtliga dessa är relativt rolex små i prod och gör komplicerade ur med många komplikationer) dvs äkta haute horologi. Rolex kan ev vara nära dessa pga sin kvalité men urverken är inte nära tex IWC Portuguese siderale eller Valfri Patek samt övriga jag nämner.
 

Whedda

Rolex
Till att börja med vill jag understryka att jag är relativt ny vad det gäller klockor vilket kanske är en bidragande orsak till min fundering.

Det jag undrar över är varför så många väljer en PP i stål före allt annat exempelvis en Rolex i guld. Låt oss säga att båda klockorna kostar runt 200 000 kr. Skulle ni även gjort samma val om ni själva skulle hostat upp 200 000 kr med allt vad det innebär som att ligga ute med pengar och eventuellt värdefall vid en försäljning.

Ge mig era synpunkter.


Finns rätt många olika anledningar till att jag skulle välja stål från Patek framför guld från Rolex till samma pris.

1. För det första så är materialkostnaden försvinnande liten del av klockor oavsett ifall de är i guld. En DayDate från 2014 har marginellt mer guld än motsvarande modell från 1960-talet men kostar fortfarande 200 000kr mer. Ett annat exempel är ju att skillnaden mellan 116618 och 116610 prismässigt är betydligt större än skillnaden mellan stål och guld. Nypriset på en klocka i guld består således av ett ganska stort premium utöver prisskillnaden i material och även om det känns som "man får mer för pengarna" i guld så är det fortfarande en brakförlust om man tror att man kan sälja den för materialkostnad.

2. Andrahandsvärde - Just om man skall lägga ut 200 000kr så kan det vara skönt att veta att det går att få merparten av det tillbaka vid en eventuell försäljning. En patek i stål för 200k håller sitt värde på ett brutalt mycket bättre sätt en vad motsvarande guldklocka från Rolex någonsin kommer göra.

3. Bärbarheten - En Rolex i guld är såklart ett jävla statement. På gott och ont och åtminstone jag känner att det är betydligt lättare att sporta en Nautilus i stål till merparten av garderoben men det är också en modell som inte syns lika mycket. De som är väldigt klockintresserade vet vad Patek i stål innebär men ALLA vet att en guldklocka från Rolex är dyr som stryk.

4. Insidan och imagen - Rolex har gjort och gör fantastiska klockor men Patek Philippe är något helt annat. Om man över huvudtaget skall motivera att någon mekanisk klocka skulle vara värd pengarna (trots att man kan se vad klockan är på mobilen) så inser man att det är mer än bara hur exakt en klocka går eller hur mycket stryk den pallar som avgör kvaliteten. Här är Patek i min mening bland de absolut främsta tillsammans med Lange och Vacheron om inte den främsta tillverkaren när det kommer till finish på urverk och boett samt standard och krav på sina klockor. Rolex styrka sitter i att det är extremt välbyggda tåliga klockor med hög driftsäkerhet men också klart enklare verk.
Vill man ha en klocka som skall få maximalt med uppmärksamhet och se så dyr ut som möjligt är nog en Rolex i helguld ett utmärkt val men om man gillar urverk av högsta kvalitet från en av de främsta i branschen som endast några få likasinnade känner igen är Patek i stål ett bättre alternativ.

5. Rånrisken - Hör ihop med punkten ovan men jag kan med stor sannolikhet säga att risken att bli rånad med en helguldsklocka från Rolex på armen är skyhögt mycket högre än med en Patek i stål oavsett vart du befinner dig i världen.
 

Whedda

Rolex
Misstänker att det finns fler spekulanter på en Rolex i guld än en Patek i stål ifall man skulle vilja sälja.


Absolut men prisfallet från 200k är fortfarande större på en guldrolex.

Fråga Rob Engström hur lång tid det tar att sälja en begagnad Nautilus i butiken när väntetiden på en ny är ca 2 år...

Men såklart att man lär få fler mail och spekulanter på en Guldrolex än en Nautilus om man lägger ut den på blocket.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
F
1. För det första så är materialkostnaden försvinnande liten del av klockor oavsett ifall de är i guld. En DayDate från 2014 har marginellt mer guld än motsvarande modell från 1960-talet men kostar fortfarande 200 000kr mer.

Håller med i allt du säger men guldpriset har ju faktiskt gått upp med ~35 ggr sen 70-talet (hittar ingen statistik från 60-talet) och låg på ca. 55 ggr 70-talspriset när det låg som högst runt 2009.

Sen om det motsvarar 200' är väl högst tveksamt.

Mineralprisutvecklingen har varit ganska sjuk. Just sayin'.
 

wojtecki

Cartier
Absolut men prisfallet från 200k är fortfarande större på en guldrolex.

Fråga Rob Engström hur lång tid det tar att sälja en begagnad Nautilus i butiken när väntetiden på en ny är ca 2 år...

Men såklart att man lär få fler mail och spekulanter på en Guldrolex än en Nautilus om man lägger ut den på blocket.


Helt sant, så var det med stål Daytonan också för några år sedan.
 

Whedda

Rolex
Helt sant, så var det med stål Daytonan också för några år sedan.


Det är helt sant som du säger. Dock så verkar Patek Philippe (55 000 klockor/år) inte ha riktigt samma kvantitetsfilosofi som Rolex (1 000 000 klockor/år) även om det såklart kan förändras i tillgänglighet inom vissa modellserier. Sen är ju skillnaden att en ståldaytona låg på ca 60 000kr vilket gjorde att efterfrågan i antal potentiella köpare var klart större än för en Nautilus för 3 gånger så mycket.

Oavsett så produceras det otroligt mycket fler guldrolex än stålpateker :)
 

Whedda

Rolex
Håller med i allt du säger men guldpriset har ju faktiskt gått upp med ~35 ggr sen 70-talet (hittar ingen statistik från 60-talet) och låg på ca. 55 ggr 70-talspriset när det låg som högst runt 2009.

Sen om det motsvarar 200' är väl högst tveksamt.

Mineralprisutvecklingen har varit ganska sjuk. Just sayin'.


Jo men det håller jag med om. Dock borde väl guldet i en 1960-tals DD vara värt samma som i en modell från 2014 förutsatt att det rör sig om lika många gram? Om man kan köpa en 1803 eller 18038 för ca 50-55k med mer eller mindre samma mängd guld som en från 2014 som kostar 260k är väl skillnaden rätt tydlig. Guldvärdet i bägge klockorna lär ligga på runt 30-40k men sen betalar du olika mycket för resten.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Känns inte som dessa två ur är huvudkonkurrenter direkt, ängslig och snurrig frågeställning!
/j
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
För mig är de huvudkonkurrenter. Vad vill du att jag ska förtydliga i min frågeställning så att du förstår?

Du behöver inte förklara något, jag måste inte förstå.
Tänker bara att om man skrapat ihop dessa pengar så borde siktet vara inställt.
För mig är dessa klockor så otroligt långt ifrån varann.

(Edit: läste trådstarten igen och det står faktiskt inget om modell, jag jämförde Nautilus och submariner.
men det kan ju vara andra modeller.)

Och för att ge dig ett råd, du ska välja Patek.
/j
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Guskleto, snälla. Var riktigt säker på vad du vill köpa innan du köper det.
Gör ont i min själ om du skulle spendera dina hårt inarbetade och sparade pengar på något du kanske inte direkt blir missnöjd över men sitter samma kväll som köpet och tänker "jag borde nog tagit den andra istället..."
200,000 SEK är en extrem summa pengar. Låt inte oss på internet sitta och säga vad du ska ha eller ge dig fördelar/nackdelar för vilken du ska välja.
Låt oss inte ens influera dig till en klocka. Du ska välja.
Det är en sån otroligt stor summa pengar, gör det som känns rätt för dig. Är guld Rolex rätt för dig, varför ska du då lägga en sån sanslös summa på en PP? Eller tvärt om.

Tänk efter inte två eller tio gånger.
Sug på karamellen några månader är mitt tips och testa båda två vid flera tillfällen innan du bestämmer dig.
Det är inte vilka pengar som helst, inte så att du testar ett nytt kebabhak.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jo men det håller jag med om. Dock borde väl guldet i en 1960-tals DD vara värt samma som i en modell från 2014 förutsatt att det rör sig om lika många gram? Om man kan köpa en 1803 eller 18038 för ca 50-55k med mer eller mindre samma mängd guld som en från 2014 som kostar 260k är väl skillnaden rätt tydlig. Guldvärdet i bägge klockorna lär ligga på runt 30-40k men sen betalar du olika mycket för resten.

Du har helt rätt. Jag reflekterade enbart utifrån nypris och att materialkostnaden faktiskt stigit i fallet med guldklockor.

Ur den aspekt du syftar på så kan man ju snarare hävda att en vintage guldrolex är billig i förhållande till sina stålsyskon. Undervärderad i det närmaste.
 
Topp