• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar och förslag på ny klocka

Anu6is

Breitling
Hej! är nya här och detta blir första inlägget! och tack för fin läsning varje dag! :)

Har under en tid intresserat mig oroväckande mycket för mekaniska urverk och ju mer jag läser och tittar på klockvideos desto mer ökar mitt sug efter en klocka.
Har aldrig varit mycket för klockor innan och där jag arbetar får man inte bära smycken och klockor, kommer jag ens komma ihåg att ta på mig en klocka när förlovningsringen inte ens sitter på ;):blackeye:

Har kollat på Seikos sarb modeller, tycker det känns lite roligt att dom bara finns i japan
Har kollat mycket på både Certina, Tissot & Longines och här har jag fastnat för DS-1 day date mest och Action diver men även Visodate och (Hydro) Conquest.
Det största problemet jag känner är att jag inte riktigt vet vart jag skall välja och har inget högsta pris heller direkt... Så när man ser en Aqua Terra eller Planet Ocean så vill man ha dessa med för urverket (8500) ser så snyggt ut och vad jag läst är riktigt bra :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Min väg ner i fördärvet gick via en visodate. Väldigt mycket klocka för pengarna, och kul med glasbaksida där man kunde se u(nde)rverket. I min tillvaro var den ganska mångsidig också, även om den drog åt det dressigare hållet. Köper du begagnat så är det inte så dyrt att uppgradera om du skulle vilja, eller om det visar sig att du inte använder den.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Personligen spar jag undan alla "favoriter" som fastnat på näthinnan i ett dokument. Just nu har jag runt 20 klockor. Därefter sätter jag ett maxpris som jag inte får överstiga tex vid auktioner. Sen är det bara ut och klämma och känna och rangordna de klockor jag sparat undan som jag tyckte om.

Personligen kan en Seiko Sarb eller Tissot Le Locle vara bra insteg om du vill köpa nytt. Annars kan man fynda begagnat. Att gå och köpa en "grail" (drömklockan) som första "samlar" klocka tar du död på "jakten". För mig är sökandet efter nästa inköp det som driver mitt intresse. När jag väl har klockan i väskan hemma känns det lite "meh"... men det är bara personlig åsikt.
 

Greven

Audemars
Kul att du börjat intresserat dig för klockor.

Om du vill ha konkreta förslag från forumgalningarna så behöver du nog vara lite mer detaljerad i dina önskemål/krav. Även budget är ju tacksamt att veta.

Ett standardtips är att inleda med en Seiko av valfri SKX-modell och sedan gräva sig vidare i träsket.

Lycka till!

IMG_1833.JPG

En tråd blir alltid intressantare med bilder.
Här en SKX009 av bästa kvalitet.
 

Anu6is

Breitling
Personligen spar jag undan alla "favoriter" som fastnat på näthinnan i ett dokument. Just nu har jag runt 20 klockor. Därefter sätter jag ett maxpris som jag inte får överstiga tex vid auktioner. Sen är det bara ut och klämma och känna och rangordna de klockor jag sparat undan som jag tyckte om.

Personligen kan en Seiko Sarb eller Tissot Le Locle vara bra insteg om du vill köpa nytt. Annars kan man fynda begagnat. Att gå och köpa en "grail" (drömklockan) som första "samlar" klocka tar du död på "jakten". För mig är sökandet efter nästa inköp det som driver mitt intresse. När jag väl har klockan i väskan hemma känns det lite "meh"... men det är bara personlig åsikt.

Tack för tipset, Kan nog vara så att det blir tråkigt att finns drömklockan om man redan kanske kan köpa den, om det nu är en dyr high-end klocka som är grail.
 

Anu6is

Breitling
Kul att du börjat intresserat dig för klockor.

Om du vill ha konkreta förslag från forumgalningarna så behöver du nog vara lite mer detaljerad i dina önskemål/krav. Även budget är ju tacksamt att veta.

Ett standardtips är att inleda med en Seiko av valfri SKX-modell och sedan gräva sig vidare i träsket.

Lycka till!

IMG_1833.JPG

En tråd blir alltid intressantare med bilder.
Här en SKX009 av bästa kvalitet.
Jag har väl inte direkt något speciellt önskemål förutom att klockor med tachymeterskala storlek större (över 43) inte tilltalar mig alls. har väl runt 16,7 cm platt underarm.. Annars är det mest att klocka ska funka som lite dressat om man slänger på ett läderband &/eller med länk till tex till kostym. Men vill även kunna ha den som en casual.
Av det jag sett innan här så verkar den modellen vara det dom flesta tycker man ska börja med :)
 

Anu6is

Breitling
Är Christopher Ward C60 en bra instegsklocka med ETA's 2824-2 eller kan man lika väl börja med en Certina ds action diver med samma urverk?
Är det högre priset på C60n för att dom inte är en lika etablerad urmakare med historia eller är det bättre finnish rakt igenom hela klockan som gör den dyrare?

Kan tycka att C60 ser lite roligare ut men påminner om en Omega Seamaster.
 

Bilagor

  • C60.png
    C60.png
    127.4 KB · Visningar: 52
  • DS Diver.jpg
    DS Diver.jpg
    77.5 KB · Visningar: 53

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Är Christopher Ward C60 en bra instegsklocka med ETA's 2824-2 eller kan man lika väl börja med en Certina ds action diver med samma urverk?
Är det högre priset på C60n för att dom inte är en lika etablerad urmakare med historia eller är det bättre finnish rakt igenom hela klockan som gör den dyrare?

Kan tycka att C60 ser lite roligare ut men påminner om en Omega Seamaster.

Christopher ward är på pappret bättre men skulle nog gå på certina alla dagar i veckan då de har lite historia. Tror dock certinas 41mm blir för stort på dig och CW 38mm för litet.

Aqua terra är en trevlig klocka men dyrare... annars har du prs-82 från time factors.
 

Anu6is

Breitling
Kanske skulle satt ett max på 10k från början.... en Breitling - Avenger II GMT för +40k kanske e dumt att börja med, men den va fin! :D
Dom jag har kollat mest på ligger mellan 5-10K och dom som ligger bäst till just nu är DS-1 & Conquest va tror ni funkar dom bra eller?
 

Bilagor

  • conquest.jpg
    conquest.jpg
    67.3 KB · Visningar: 33
  • ds-1.jpg
    ds-1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 35

pederr

Cartier
Kanske skulle satt ett max på 10k från början.... en Breitling - Avenger II GMT för +40k kanske e dumt att börja med, men den va fin! :D
Dom jag har kollat mest på ligger mellan 5-10K och dom som ligger bäst till just nu är DS-1 & Conquest va tror ni funkar dom bra eller?
Båda är bra grejor för rätt pengar och dessutom en bra inkörsport till tyngre grejor. Välj efter egen smak.
 

Rulle

Audemars
Kanske skulle satt ett max på 10k från början.... en Breitling - Avenger II GMT för +40k kanske e dumt att börja med, men den va fin! :D
Dom jag har kollat mest på ligger mellan 5-10K och dom som ligger bäst till just nu är DS-1 & Conquest va tror ni funkar dom bra eller?

Ds-1am är enligt mig riktigt läcker !
Elegant vintage stuk på ett sportigt sätt !!!
Köp !
 
Topp