• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fungerar en sådan här som glaspress?

rogart-63

Patek
En så har jag köpt nyligen .Har bara pressat i ett sapphire glas och det gick kanon . Satte den undre delen i ett skruvstycke .Så blev allt lite stadigare . Kanske skulle behövas lite fler puckar med det finns ju där ute på bukten . Tryckte även ut det gamla med samma tång .
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har inte testat just den här varianten men det finns billigare och stabilare pressar (som inte kräver skruvstycke) på eBay. Dessutom tycker jag att plastpuckar är en fördel.
 

rogart-63

Patek
Vill du köpa över disk så har Kjell en liknande press !

Men som alexndr säger - de som har "plastpuckar/dysor" är lite snällare mot glasen och tål lite "tankefel" från användaren - de i aluminium/mässing är mer brutala men de är även mer formstabila! ;)

Man skulle kanske ha en blandning av olika puckar ? Aluminium/Mässing till boetten och plast att pressa mot glaset med ? Köpte en från Ebay .Kostade en hundring ungefär och levererades på 1,5 vecka .
http://www.ebay.com/itm/181136930904?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT Ilknar den på Kjell och company .
 

Minuteman

Rolex
Man skulle kanske ha en blandning av olika puckar ? Aluminium/Mässing till boetten och plast att pressa mot glaset med ? Köpte en från Ebay .Kostade en hundring ungefär och levererades på 1,5 vecka .
http://www.ebay.com/itm/181136930904?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT Ilknar den på Kjell och company .
Har mer eller mindre exakt den där modellen, men kvalitén visade sig vara sådär. I alla fall när jag försökte pressa i ett klockglas som var lite för stort :)
d0b678f8deec8bff12143fbe33f63a35.jpg
 

McGyver

Rolex
Har mer eller mindre exakt den där modellen, men kvalitén visade sig vara sådär. I alla fall när jag försökte pressa i ett klockglas som var lite för stort :)
d0b678f8deec8bff12143fbe33f63a35.jpg


Fast den där bilden skvallrar om att en för stor "puck" (vad heter de på svenska??) har använts => den har inte legat mot glasets kanter utan största trycket har blivit i mitten - därav sprickan i form av ett kors i glaset. "Pucken" har en ingjuten mässingshylsa som inte ser ut att vara i nivå med den omgivande plasten - för hårt tryck i mitten = jepp, den spricka du har nu!
Kvaliteten lämnar säkert en del övrigt att önska men visar även vikten av att välja rätt diameter - been there, done that -läropengar! ;)
 

Minuteman

Rolex
Fast den där bilden skvallrar om att en för stor "puck" (vad heter de på svenska??) har använts => den har inte legat mot glasets kanter utan största trycket har blivit i mitten - därav sprickan i form av ett kors i glaset. "Pucken" har en ingjuten mässingshylsa som inte ser ut att vara i nivå med den omgivande plasten - för hårt tryck i mitten = jepp, den spricka du har nu!
Kvaliteten lämnar säkert en del övrigt att önska men visar även vikten av att välja rätt diameter - been there, done that -läropengar! ;)
Njaaa, din analys är nog inte helt korrekt :)

Sprickan i glaset uppstod först när jag använde lite för mycket kraft på glastången, och pucken sprack, med konsekvensen att metallhylsan frigjordes och trycktes rakt in i glaset :(

Givetvis lite klantigt att trycka för hårt, men sannolikt även en kombination av att pucken var av lite undermålig kvalitét.

Dessutom visade det sig när jag provmätte att glaset hade aningen fel dimension...
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hej på er, roligt med lite action i tråden!

Ska springa förbi Kjelle om någon dag eller 2 och köpa pressen.

Har en gammal seiko 5a i trevligt skick med en liten spricka i glaset, ska beställa ett nytt från ofrei och göra ett försök. Ska nog vara taktisk och beställa 2 glas för säkerhets skull :)

Mvh Robin
 
Topp