• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funkar det att sätta ett NATO-band på en Nomos Metro?

Hej!

Till hösten blir det nog så att jag införskaffar en Metro 38 Datum stadtschwarz. Men, innan jag gör detta, har jag ett par frågetecken jag skulle vilja räta ut. Jag tänkte nämligen byta ut det medföljande armbandet mot en NATO-rem, men är inte helt säker på vilken bredd som passar bäst – och om det är oklokt att göra så?

Enligt Nomos själva har klockan en lug width (vad nu detta heter på svenska?) på 19 mm. Men, enligt Fratellowatches, är ett band på 20 mm att föredra över 19 mm. Så min första fråga är: vilket tror ni passar bäst?

I inlägget på Fratellowatches beskriver skribenten hur han byter ut Nomos egna snabbytarstift (ni förstår vad jag menar, om ni kollar på klockan) mot "vanliga" stift. Detta leder till fråga två och tre: Vad är poängen med att göra detta? Och, återigen, borde man sätta i stift på 19 mm eller 20 mm?
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Oj, här var det tyst. Du har säkert redan löst detta, men min gissning skulle vara utrymmet för bandet är bredare än stiftet pga bandhornens utformning. 19mm stift och 20 eller 21 mm nato skulle jag gissa. Berätta gärna hur du gjorde och hur det blev.
 
Här var det verkligen tyst, ja. :)

Jag gjorde som så att jag köpte en vintage-dinka i stället, och satte NATO på den. Så vi kan säga att jag löste problemet genom att helt undvika det.
 
Topp