• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funktionskontroll

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej alla KS rävar och entesiuaster.

Jag har en fråga kring service Rolex som säkert avhandlats tidigare men nu blev den personligen aktuell.

I många länder (schweiz etc) kan man lämna in en klocka för översyn, de öppnar kollar skick och ev rengör och oljar. Jag har gjort detta åtskilliga gånger hos flera stora kända Rolex AD i zurich, Geneve etc.

De tar inget betalt för detta om man är trevlig och inte har bråttom.

Vår kära Rob Engström tar 1200 riksdaler för detta. Alltså egentligen bara öppna och kolla och ev rengöra och nån droppe olja.

Är 1200kr verkligen rimligt i sken av ovan?
Finns det andra mer prisvärda alternativ i stockholm?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej alla KS rävar och entesiuaster.

Jag har en fråga kring service Rolex som säkert avhandlats tidigare men nu blev den personligen aktuell.

I många länder (schweiz etc) kan man lämna in en klocka för översyn, de öppnar kollar skick och ev rengör och oljar. Jag har gjort detta åtskilliga gånger hos flera stora kända Rolex AD i zurich, Geneve etc.

De tar inget betalt för detta om man är trevlig och inte har bråttom.

Vår kära Rob Engström tar 1200 riksdaler för detta. Alltså egentligen bara öppna och kolla och ev rengöra och nån droppe olja.

Är 1200kr verkligen rimligt i sken av ovan?
Finns det andra mer prisvärda alternativ i stockholm?

Vad är syftet med det ovan beskrivna arbetet? Att förlänga intervallen mellan service, kontrollera servicebehovet eller något annat?
 

Zingo

Rolex
Med tanke på produktens värde, samt spenderad tid, tycker jag det verkar relativt rimligt.
"Rimligt med tanke på produktens värde"? Är det då rimligt att de på macken skulle ta 6.000kr för att hjälpa till med att kolla olja och fylla på (oljan får du dock självklart betala för)?:nailbiting:

Att ta betalt är rimligt men priset går att diskutera.
 
Senast ändrad:

Göteborgare

Cartier
Om du är en känd kund så är jag övertygad om att de flesta urmakare bjuder på det. Men som tidigare nämnts så är det ju ingen välgörenhet som bedrivs. Bygg upp en god relation med din handlare så är jag säker på att du får bra service.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Eftersom jag inte har någon aning...
Hur lång tid tar det i anspråk? Spontant så var kostnaden ingenting jag direkt reagerade på.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
"Rimligt med tanke på produktens värde"? Är det då rimligt att de på macken skulle ta 6.000kr för att hjälpa till med att kolla olja och fylla på (oljan får du dock självklart betala för)?:nailbiting:

Att ta betalt är rimligt men priset går att diskutera.
Om jag skull be en urmakare öppna min klocka, kolla igenom verket, samt genomföra viss service i form av oljor e t c, tycker jag att det verkar vara en rimligt kostnad.
Vad du anser om det är förstås din uppfattning, och den får du gärna ha!:)
 

plattfot

Rolex
De tar inget betalt för detta om man är trevlig och inte har bråttom.
Grymt att du haft den relationen till en handlare. Tror det är rätt ovanligt, oavsett bransch, att någon gör ett ingrepp i en vara utan att ta betalt. Dels för tiden det tar i anspråk, men också för risken de tar med att öppna, tvätta, olja och återsluta.
Det är inte en trycktest/gångtest de genomfört åt dig tidigare?
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej alla KS rävar och entesiuaster.

Jag har en fråga kring service Rolex som säkert avhandlats tidigare men nu blev den personligen aktuell.

I många länder (schweiz etc) kan man lämna in en klocka för översyn, de öppnar kollar skick och ev rengör och oljar. Jag har gjort detta åtskilliga gånger hos flera stora kända Rolex AD i zurich, Geneve etc.

De tar inget betalt för detta om man är trevlig och inte har bråttom.

Vår kära Rob Engström tar 1200 riksdaler för detta. Alltså egentligen bara öppna och kolla och ev rengöra och nån droppe olja.

Är 1200kr verkligen rimligt i sken av ovan?
Finns det andra mer prisvärda alternativ i stockholm?
Rimligt? Ja. Är något gratis på ditt jobb?
Andra alternativ? Nej. Bara andra AD. Du vill väl inte en tattarurmakare pillar i din Rolex? Jag kan kolla i din, blåsa lite och droppa olja för 300 kr. Deal? Nej, tänkte väl det.
 

noeLLY

Cartier
Alltså du får definiera vad denna översyn handlar om? olja?? Vadå olja urverket? Då ska det ju tas isär?

Låter som TT service? Smörjning och/eller byte av packningar + trycktest? Men olja urverket görs det för 1200?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
syftet var en översyn inför ev kostnadsförslag för service.

Så typ något mellanting av det jag skrev? Man öppnar och gör lite lättare service samtidigt som man undersöker behovet av en större service?

Känns väl inte helt orimligt att ta betalt för. Vad det ska kosta vågar jag dock inte svara på.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Alltså du får definiera vad denna översyn handlar om? olja?? Vadå olja urverket? Då ska det ju tas isär?

Låter som TT service? Smörjning och/eller byte av packningar + trycktest? Men olja urverket görs det för 1200?
syftet var översyn inför kostnadsförslag för service.Det jag är van vid från Schweisiska AD (kan bara utgå från min erfarenhet här) är att de kan öppna kolla skick, och ev rengöra och olja upo urverket, detta gör de som en service om man ber om det. Ex. Beyer och Les Ambasedeurs har gjort detta åtskilliga gånger på mina klockor, alltså inte fullservice utan en kontroll hur långt det är kvar till nästa service och lite miniunderhåll under tiden. Ev rucka om det behövs. Är du med vad jag menar. Från 0kr till 1200kr är ett hyffsat prisspann och för en schw urmakare tog detta ca 15 min av hans tid, det är ett timpris på över 3000kr
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Så typ något mellanting av det jag skrev? Man öppnar och gör lite lättare service samtidigt som man undersöker behovet av en större service?

Känns väl inte helt orimligt att ta betalt för. Vad det ska kosta vågar jag dock inte svara på.
well, i min bok är det skillnad på att öppna och titta och genomföra en service. Service för mig är aktiv åtgärd (rucka, byta, kalibrera), att bara öppna och titta och ev rengöra är inte en service som jag ser det, men jag kan ha fel, därav att jag tog upp det.... :)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
för att förtydliga för alla, det Rob gjorde i detta fall var att undersöka, inget är bytt och inget är rengjort eller oljat (dock bad jag om det). Alltså ingen mtrl kostnad utan snabb undersökning där de öppnade och kollade skicket, möjligen en trycktest.
Däremot noterat vad som är slitet. Fick inget kvitto och inget underlag utan bara muntligt av urmakaren.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
well, i min bok är det skillnad på att öppna och titta och genomföra en service. Service för mig är aktiv åtgärd (rucka, byta, kalibrera), att bara öppna och titta och ev rengöra är inte en service som jag ser det, men jag kan ha fel, därav att jag tog upp det.... :)

Du förstår att urverket inte är rengjort om det tagit 15 minuter va?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
för att förtydliga för alla, det Rob gjorde i detta fall var att undersöka, inget är bytt och inget är rengjort eller oljat (dock bad jag om det). Alltså ingen mtrl kostnad utan snabb undersökning där de öppnade och kollade skicket, möjligen en trycktest.
Däremot noterat vad som är slitet. Fick inget kvitto och inget underlag utan bara muntligt av urmakaren.

Om det kostade 1200kr kan jag tycka att det låter lite dyrt. Räknas något av det isf av om det blir/blev en riktig service?

Jag trodde det blev rengjort och oljat.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Känns som en otroligt dum fråga, men vad är skillnaden på detta och en riktig service?
För att rengöra allt och ge nya oljor måste dom väll plocka isär allt, ultraljudstvätt, olja och sätta ihop. Är inte detta vad man gör på en service?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som en otroligt dum fråga, men vad är skillnaden på detta och en riktig service?
För att rengöra allt och ge nya oljor måste dom väll plocka isär allt, ultraljudstvätt, olja och sätta ihop. Är inte detta vad man gör på en service?!
syftet var översyn inför kostnadsförslag för service.Det jag är van vid från Schweisiska AD (kan bara utgå från min erfarenhet här) är att de kan öppna kolla skick, och ev rengöra och olja upo urverket, detta gör de som en service om man ber om det. Ex. Beyer och Les Ambasedeurs har gjort detta åtskilliga gånger på mina klockor, alltså inte fullservice utan en kontroll hur långt det är kvar till nästa service och lite miniunderhåll under tiden. Ev rucka om det behövs. Är du med vad jag menar. Från 0kr till 1200kr är ett hyffsat prisspann och för en schw urmakare tog detta ca 15 min av hans tid, det är ett timpris på över 3000kr
Tror snarare herrn menar lite fuloljning på de platser man kan se utan att plocka av annat än rotorn. Har svårt att tro att man rengör med typ topps, rengöring kräver ju att delarna plockas isär.
 

noeLLY

Cartier
syftet var översyn inför kostnadsförslag för service.Det jag är van vid från Schweisiska AD (kan bara utgå från min erfarenhet här) är att de kan öppna kolla skick, och ev rengöra och olja upo urverket, detta gör de som en service om man ber om det. Ex. Beyer och Les Ambasedeurs har gjort detta åtskilliga gånger på mina klockor, alltså inte fullservice utan en kontroll hur långt det är kvar till nästa service och lite miniunderhåll under tiden. Ev rucka om det behövs. Är du med vad jag menar. Från 0kr till 1200kr är ett hyffsat prisspann och för en schw urmakare tog detta ca 15 min av hans tid, det är ett timpris på över 3000kr
Det tar inte 15 min att olja ett urverk! Kanske dom oljar rotor ? Låter konstigt hur som helst. Du får fråga nästa gång du besöker en schweizisk AD vad exakt det är de gör. Jag gissar på okulärbesiktning/timegrapher + smörjning av packningar.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det tar inte 15 min att olja ett urverk! Kanske dom oljar rotor ? Låter konstigt hur som helst. Du får fråga nästa gång du besöker en schweizisk AD vad exakt det är de gör. Jag gissar på okulärbesiktning/timegrapher + smörjning av packningar.
Jag är ingen expert på detta, njuter mest av klockor på handen, därav frågan, uppskattar alla kommentarer. De flesta av Er har nog helt rätt. Man lär sig hela tiden.. ;-)
 

Freddie L

Panerai
1200:- för 15 minuters arbete? Det ger då 4800:- i timmen. Ja, det ligger väl i helt rätt prisspann oavsett om det går åt ett par droppar olja (och en tops!?!). Svårt att ha en känsla för sådant här om man inte är egen företagare, verkar det som.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1200:- för 15 minuters arbete? Det ger då 4800:- i timmen. Ja, det ligger väl i helt rätt prisspann oavsett om det går åt ett par droppar olja (och en tops!?!). Svårt att ha en känsla för sådant här om man inte är egen företagare, verkar det som.
Utveckla gärna hur det ligger i "helt rätt prisklass" ur en egen företagares synvinkel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte jag orkar det. Använd din fantasi. Och jag skrev "prisspann".
Har svårt för att använda min fantasi i detta fall. Vad tar en tandläkare/timma? Typ 2000kr kanske. Säger inte att tjänsten inte är värd 1200kr men det vore intressant att höra hur 4800kr/timma är inom ett normalt prisspann.
 
Topp