• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fy f.. swatch!

barnefko

Omega
Kolla länken som jag nyss hittade på tz-uk:
a trip inside the system51

Blir riktig förbannad på swatch å ena sidan att de ens vågar säljer sånt sk.. för över 1000 spänn.
Men jag har respekt att för deras förmågan att marknadsföra sådan skräp som en revolution inom klockvärlden och folk t.o.m. TROR det! Jag varit själv inne på att köpa den - men inte nu!

Det visade sig än en gång: "If something is too good to be true, it probably isn't" Det här är ingen automatisk klocka, det här är en bisarr skapelse som har inget att göra med en riktig automat.

JAg vet att ni alla kommer nu säger att ni redan visste att man inte kan förvänta sig ngt annat från swatch, men jag gjorde det. Jag växte upp med mina fina plastskatter som då och då behövte nytt batteri men som jag delvis fortfarande har kvar efter numera 25 år (!) och de ticker på fortfarande. Prisvärda klockor som håller tiden helt enkelt. Men denna skapelse lär väl knappast vara till ngn nytta om 5 år när balansen har nötts ut....

Fy swatch, fy!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fan man tycker ju att det inte kan stämma. Påtal om det borde man kunna stämma Swatch för falsk marknadsföring iom. att en skruv inte alls håller allt på plats?

Men, plast?! I ett urverk? Varför? Vad hade dito stål del kostat mer?
 

Barda

Cartier
Det där var en surprise, riktigt tråkigt. Å andra sidan kanske jag inte är förvånad. Har lite svårt att bestämma mig.
 

Anlu

Omega
Din avatar beskriver min reaktion ganska bra. Tråkigt!
Jag tycker visserligen system51 är lite funky men den har alltid känts lite för plastig för att jag ska köpa en.
 

DrDre

Patek
Det står "plastic" i texten, det behöver väl iofs inta vara dåligt? Det finns kanske plastliknande material med egenskaper som lämpar sig väl för vissa funktioner?
 
  • Like
Reactions: POO

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för länken, Watch guy är grym! Jag vet inte vad jag hade förväntat mig. Mycket plast, javisst. Men kanske inte att man använt plast till ankare osv.
Jag har svårt att den kommer hålla utan service i 25-50 år som swatch påstår.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för länken, intressant. Men jag blir inte speciellt upprörd, vad kan man förvänta sig? Och marknadsföring är marknadsföring, det är väl inte första gången som den inte helt överensstämmer med sanningen.....
 
C

China

Guest
Nej håller den är det väl ingen som klagar, tiden får utvisa om ankare i plast håller måttet...

Det återstår väl att se hur hållbarheten är, men det är stor skillnad på olika plastmaterial. Trots allt så handlar det om lågbudget i Schweizisk tappning, så halvdana värden var väl väntat, och det handlar om slit och släng. Fast vänder man på steken så presterar sistem51 en ganska bra tidshållning i jämförelse med många andra billiga urverk, även att prislappen är hög vid en jämförelse.
 

leicaphile

Panerai
"And here comes the real surprise – a plastic escape wheel and pallet fork" -- har killen inte läst något om verket tidigare? Detta var väl känt från början.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppenbarligen är de inte många här inne som jobbar med plast.
Man kan göra SJUKT häftiga saker med plast.
Dessutom är de inte så att dom kör stål mot plast, utan plast mot plast.

Håller med Singular, ser inte problemet

Nej troligtvis inte så många som jobbar med plast här... ;)
Jag tänkte mest med att i historien så har stål i dessa delar visat sig vara för klent(varför man använder juveler), men det ska bli intressant att se hur bra de håller med tiden.
Ska väl sägas att jag varken är negativ till swatch, frustrerad eller ägare till en sistem51, mest intresserad av diskussionen och tekniska lösningar. Vet du något om plasten som swatch använt lyssnar jag gärna, mina kunskaper om plast är väldigt begränsade.
 

hedbrg

Panerai
Nej troligtvis inte så många som jobbar med plast här... ;)
Jag tänkte mest med att i historien så har stål visat sig vara för klent, men det ska bli intressant att se hur bra de håller med tiden.
Ska väl sägas att jag varken är negativ till swatch, frustrerad eller ägare till en sistem51, mest intresserad av diskussionen. Vet du något om plasten som swatch använt lyssnar jag gärna, mina kunskaper om plast är väldigt begränsade.

Vet inget om plasten swatch använt, och skulle tro att dom gärna håller det för sig själva. Jobbar dock som konstruktör och ofta med plastprodukter, och nästan allt går att lösa. Med rätt materialval och leverantörer kan man hålla galet fina toleranser med goda nötningsegenskaper.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hm, kanske inte så illa som man först trodde men att en skruv håller fast allt är bluff och båg iaf, så mycket kan man konstatera
 
Fast
Hm, kanske inte så illa som man först trodde men att en skruv håller fast allt är bluff och båg iaf, så mycket kan man konstatera
jag läste om detta någonstans, och fick för mig att så vart inte fallet (att en skruv skulle hålla hop allt) långt innan den släpptes. Men kan inte hitta det jag tänker på nu i efterhand :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
jag är mer förvånad över den dåliga tidshållningen (enligt deras mätning). Att klockan innehåller plastkomponenter är inte ett dugg förvånande (det är ändå Swatch) samt att det faktiskt inte behöver vara negativt att något är i plast. Plast är ett skitbra material om man använder rätt typ på rätt ställe. Det är enklare och billigare att bearbeta och behöver alls ha så dålig hållfasthet.

Eller hör kritikerna här till de som aldrig skulle sätta sig i en bil gjord av plast?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vill ha en, för att se hur verklig (daglig användning) precision är.

Plast är bra. Alla moderna klockor har plastbaserade packningar. Omegas klassiska 861 har - liksom 17 stenars Valjoux 7750 en plastkomponent i verket. Det har också Lemania 5100. Glas/vridringen på alla sexsiffriga Rolex sitter på plats med hjälp av en plastring. Och mina gamla klockor har plastglas. :)

Intressant länk för övrigt. Hade inte sett den.

A
 

Whedda

Rolex
Tack för länken, Watch guy är grym! Jag vet inte vad jag hade förväntat mig. Mycket plast, javisst. Men kanske inte att man använt plast till ankare osv.
Jag har svårt att den kommer hålla utan service i 25-50 år som swatch påstår.

Vad har du för källa på 25-50 år?
Har hört 15år men inte fått det bekräftat av Swatch.

Förstår inte heller problemet. Vad som var revolutionerande med modellen är ju sättet den monterats på. Visst finns det billigare automater men även dyrare med klart sämre prestanda.

Precis som man kan hitta billigare Quartzklockor än Swach också.

Har mer förståelse om man blir upprörd över medioker/bristande finish från en premiumaktör men för en klocka runt tusenlappen ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
  • Like
Reactions: par

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad har du för källa på 25-50 år?
Har hört 15år men inte fått det bekräftat av Swatch.

Förstår inte heller problemet. Vad som var revolutionerande med modellen är ju sättet den monterats på. Visst finns det billigare automater men även dyrare med klart sämre prestanda.

Precis som man kan hitta billigare Quartzklockor än Swach också.

Har mer förståelse om man blir upprörd över medioker/bristande finish från en premiumaktör men för en klocka runt tusenlappen ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Jag klagar inte, tycker det är kul att diskutera och kanske lära mig något nytt.

Vet inte hur tillförlitligt källan är, men jag trodde det var något Swatch gått ut med.
Jag snappade upp det här i våras. Jag har dock inte själv läst på om 51´an, då jag inte varit intresserad av att köpa en än.

https://klocksnack.se/threads/51a-systemet.23250/#post-474497
 

POO

Panerai
Från en kommentar på Hodinkee :
"They [Swatch] also stated in the press conference that the escape wheel and pallet fork are made from dense plastic"
så de luras inte direkt.
 
Topp