• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fynd? Seiko SQ

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Jag skulle nog vilja kalla detta ett fynd, hittade denna i en låda på en marknad och de ville ha 20kr! Bara o köpa tyckte jag... ;-) Någon som vet något mer om denna? Går det att få tag på någon länk till den?
image.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kolla baksidan så står det vilken modell det är :)

Kör den på ett nato, borde fungera. Eller ha koll på Tradera, brukar finnas en del skrotklockor med länk där eller till och med länkar som säljs för sig själva. Tickar den inte så är det bara att beställa hem ett batteri så lär den dra igång!

Kul med ett billigt fynd :)
 

Nexus

Panerai
Vi har en del quartztomtar på forumet. Nämner inga namn eftersom jag misstänker att de ägnar sig åt det i det dolda. Men hursomhelst, bara att ha is i magen tills de ställt ifrån sig lunchgroggen och loggat in, sedan vet du nog inte bara referensnummer utan även vad djuret som blev originalarmband hette och hade i klövstorlek.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Haha låter väldigt bra! ;-) På baksidan står det dels ett sexsiffrigt nummer: 6N0692, och en kod som verkar vara serienummret på urverket (?): 5H23-8000. Lite mer att gå på... ;-)
 

Exxet

Rolex
Från ett annat forum:

The 5H22 is simple quartz movement for dress watches which Seiko made decades ago. There’s also a 5H23 variant with day/date display and both calibers are long discontinued. From the looks of the design, I think yours was made on Nov 1986. During this time Seiko still made quartz watches at their Suwa factory in Japan. Your watch takes a Seiko or Maxell SR920SW or Energizer #371 silver oxide battery with a 5-year operational life. The movement has 3 jewels.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Nu fick du ju ett svar här ovan, men jag vill påpeka att verken i dessa ur är gjorda för världskrig. Det är otroligt vad hållbara dom är. Jag har ett antal SQ från slutet av 70/början av 80 som samtliga fungerar riktigt bra.

IMG_4845.JPG
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vet du något om hur länken ska se ut på min? Måste säga att det är lite Genta-liknande design på SQ, riktigt snygga faktiskt!


Jag kan hålla med, dom har förmodligen snott en del ;) Det är väldigt svårt att säga vilken typ av länk det kan vara, dock bör det vara en som liknar de tre översta till vänster på mitt första foto. Alltså en länk som har ändlänkar som är smalare än de vanliga länkbitarna och som är gjord för att klockan skall fortsätta ut i länken så att säga.

När det gäller datering kan du kolla in dessa länkar:
http://quartzimodo.com/how-to-tell-when-your-seiko-watch-was-made-part-1/
http://quartzimodo.com/how-to-tell-when-your-seiko-watch-was-made-part-2/
 

Jens

Greedo
Nexus svar I den här tråden är fan obetalbart! Även om det är gammalt så skrattade jag så jag grät här på morgonkvisten. Tack bror!!


J
 

legshot

Breitling
Ja, jag gillade länken också. Tyvärr verkar det inte finnas någon till salu.


Jag har en länk bara är liggandes hemma faktiskt, tror dock någon sprint i låset var halvpaj. Om det är intressant ändå kan jag skicka över den till dig :) PM:a vid intresse

EDIT: Eller till TS om han inte har hittat någon länk, kanske det är mest fair :angel:
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Haha hade inne klockan hos en urmakare i somras, han kunde konstatera att verket är vattenskadat och att det inte fungerade att sätta i ett nytt batteri... Är någon intresserad? Har inte slängt den! ;)
 
Topp