Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fynd? Seiko SQ

Diskussion i 'Diskussion' startad av AdmAndrssn, 12 juli 2014.

1. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Jag skulle nog vilja kalla detta ett fynd, hittade denna i en låda på en marknad och de ville ha 20kr! Bara o köpa tyckte jag... ;-) Någon som vet något mer om denna? Går det att få tag på någon länk till den? image.jpg

DaniellaB, albinh, Camo00 och 3 andra gillar detta.
  2. JaTack

JaTack Friends of KS

Kolla baksidan så står det vilken modell det är :)

Kör den på ett nato, borde fungera. Eller ha koll på Tradera, brukar finnas en del skrotklockor med länk där eller till och med länkar som säljs för sig själva. Tickar den inte så är det bara att beställa hem ett batteri så lär den dra igång!

Kul med ett billigt fynd :)

AdmAndrssn gillar detta.
  3. Nexus

Nexus Präst

Vi har en del quartztomtar på forumet. Nämner inga namn eftersom jag misstänker att de ägnar sig åt det i det dolda. Men hursomhelst, bara att ha is i magen tills de ställt ifrån sig lunchgroggen och loggat in, sedan vet du nog inte bara referensnummer utan även vad djuret som blev originalarmband hette och hade i klövstorlek.

legshot, RonJeremy, Mekmek och 10 andra gillar detta.
  4. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Haha låter väldigt bra! ;-) På baksidan står det dels ett sexsiffrigt nummer: 6N0692, och en kod som verkar vara serienummret på urverket (?): 5H23-8000. Lite mer att gå på... ;-)

5. Exxet

Exxet Borgare

Från ett annat forum:

The 5H22 is simple quartz movement for dress watches which Seiko made decades ago. There’s also a 5H23 variant with day/date display and both calibers are long discontinued. From the looks of the design, I think yours was made on Nov 1986. During this time Seiko still made quartz watches at their Suwa factory in Japan. Your watch takes a Seiko or Maxell SR920SW or Energizer #371 silver oxide battery with a 5-year operational life. The movement has 3 jewels.

AdmAndrssn gillar detta.
  6. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Nu fick du ju ett svar här ovan, men jag vill påpeka att verken i dessa ur är gjorda för världskrig. Det är otroligt vad hållbara dom är. Jag har ett antal SQ från slutet av 70/början av 80 som samtliga fungerar riktigt bra.

IMG_4845.JPG

JayLar, Sullstrom, Rozzy och 5 andra gillar detta.
  7. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Jag tror säkert att theargonaut kan ha någon gammal Seikolänk liggandes ;)

AdmAndrssn gillar detta.
  8. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Värd 30 spänn typ så du gjorde ett fynd

Strindberg och AdmAndrssn gillar detta.
  9. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna

Nä, men 150-250 i alla fall. Vet om några SQ's som är värd mer pga att dom är ovanliga. Tex dessa:

seiko_8229.JPG

Rozzy gillar detta.
  10. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Vet du något om hur länken ska se ut på min? Måste säga att det är lite Genta-liknande design på SQ, riktigt snygga faktiskt!

Zacke gillar detta.
  11. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna

Jag kan hålla med, dom har förmodligen snott en del ;) Det är väldigt svårt att säga vilken typ av länk det kan vara, dock bör det vara en som liknar de tre översta till vänster på mitt första foto. Alltså en länk som har ändlänkar som är smalare än de vanliga länkbitarna och som är gjord för att klockan skall fortsätta ut i länken så att säga.

När det gäller datering kan du kolla in dessa länkar:
    http://quartzimodo.com/how-to-tell-when-your-seiko-watch-was-made-part-1/
    http://quartzimodo.com/how-to-tell-when-your-seiko-watch-was-made-part-2/

AdmAndrssn gillar detta.
  12. satnan

satnan Torpare

DSC_0489.JPG

Zacke gillar detta.
  13. satnan

satnan Torpare

Så ser länken ut på min. Antar att det är original.

14. Strindberg

Strindberg Biskop

Tipsar om den trevliga forumdelen vintage, där klockorna är gamla och människorna snälla. Där kan man glädjas åt 20-kronorsklockor i glada vänners lag och drömma om en tid då 35 mm var en hård herrklocka.

F-L-P, nifag, Watch out och 2 andra gillar detta.
  15. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Vad är det för ref. på two-tone:n till höger?

16. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    5Y23-6A39

Den har en riktigt fin struktur på tavlan

17. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Jag tror att jag har en likadan, så ja.

ImageUploadedByTapatalk1421786339.788434.jpg

Edit: Såg nu att de inte är identiska, vilken ref har du?

18. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Ja, jag gillade länken också. Tyvärr verkar det inte finnas någon till salu.

19. satnan

satnan Torpare

5H23-8000

20. hedbrg

hedbrg Borgare

21. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Nexus svar I den här tråden är fan obetalbart! Även om det är gammalt så skrattade jag så jag grät här på morgonkvisten. Tack bror!!

J

Nexus gillar detta.
  22. legshot

legshot Torpare

Från:
    Mörkret

Jag har en länk bara är liggandes hemma faktiskt, tror dock någon sprint i låset var halvpaj. Om det är intressant ändå kan jag skicka över den till dig :) PM:a vid intresse

EDIT: Eller till TS om han inte har hittat någon länk, kanske det är mest fair :angel:

theargonaut gillar detta.
  23. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Tack för erbjudandet. Men ser helst att jag får tag på klockan komplett i så fall.

24. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Haha hade inne klockan hos en urmakare i somras, han kunde konstatera att verket är vattenskadat och att det inte fungerade att sätta i ett nytt batteri... Är någon intresserad? Har inte slängt den! ;)

Mårtenssons ur Brookfield