• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fyndade på Tradera

Tärnan

Cartier
Idag fick jag klockan som jag vann på Tradera för några dagar sedan, kan inte så mycket om tillverkaren annat än att det är en av många från Schweiz som funnits länge. Det är ett mekaniskt verk men jag kan inte så mycket om sådant.

Den tillverkades mellan 1950-1965 har jag kunnat utläsa från nätet. Priset? 267 SEK. Armbandet hade jag själv ett som jag satte på idag.

Bilderna gör sig inte riktigt rättvisa, den är i finare skick än så.

Är det någon som kan något om verket? Det står 17 juveler på framsidan samt antimagnetic. Är det ett inhouseverk eller satte de in verk från extern tillverkare?
 

Bilagor

  • 20150825_182416_resized.jpg
    20150825_182416_resized.jpg
    89.2 KB · Visningar: 486
  • 20150825_182430_resized_1.jpg
    20150825_182430_resized_1.jpg
    91 KB · Visningar: 452
  • 20150825_182443_resized.jpg
    20150825_182443_resized.jpg
    152.5 KB · Visningar: 435
  • 20150825_182516_resized.jpg
    20150825_182516_resized.jpg
    82.4 KB · Visningar: 433

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur vet du att den är ett fynd? :)
Svårt att veta urverk om man inte får se det. Tycker tavlan ser ommålad ut.
 

Tärnan

Cartier
yonsson, för mig är det ett fynd. Det är inget quartz verk utan gammalt hederligt mekaniskt. Under 6 timmar så har den inte dragit sig. För mitt otränade öga är den inte ommålad men faktum är att jag bryr mig inte om så är fallet. Utifrån pengarna så är det ett fynd för en klocka, vad får du annars för 267 kr?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
yonsson, för mig är det ett fynd. Det är inget quartz verk utan gammalt hederligt mekaniskt. Under 6 timmar så har den inte dragit sig. För mitt otränade öga är den inte ommålad men faktum är att jag bryr mig inte om så är fallet. Utifrån pengarna så är det ett fynd för en klocka, vad får du annars för 267 kr?
5 st stora kalla typ ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att det ser ut som att någon försökt rädda tavlan genom att tvätta bort lacken. Färgen är kolsvart men resten missfärgad. "Antimagnetic" precis vid visarfästena.
Hur vet du att lacken är borta? Hur vet du att den var lackad? Vad är det du ser i "Antimagnetic"? Tycker allt ser ut att stämma, speciellt då den knappt ser använd ut om man ser på boetten. Sedan är det knappast ekonomiskt försvarbart att lägga tid på budgetur som dessa.
 

Tärnan

Cartier
Hur vet du att lacken är borta? Hur vet du att den var lackad? Vad är det du ser i "Antimagnetic"? Tycker allt ser ut att stämma, speciellt då den knappt ser använd ut om man ser på boetten. Sedan är det knappast ekonomiskt försvarbart att lägga tid på budgetur som dessa.
Bilderna gör inte uret rätta. Den är mycket finare och tavlan har en mycket fin lyster om än något märkt av tidens tand. Den förefaller inte omlackad eller så och om nu någon skulle ha gjort det så är de ute o cyklar. Ingen lägger ned sådan tid o kraft på ett ur som inte har ett större marknadsvärde än så här.

Frågan om fynd eller ej kan ses ur två synvinklar; Om man menar ekonomiskt bra fynd så skulle jag säga att den inte är det. Visst, kanske kan man få ut en femhunka mer men det kan man ju både ha o mista. Men om man som jag tänker fynd; ur det perspektivet att uret är snyggt, vintage, bra skick, väl fungerande och för 267 sketna riksdaler så tycker jag det är ett fynd.
 
Topp