• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fyndat i föräldrarnas gömmor... Eller? Om ngn kan bidra med info tas fet tacksamt emot.

Aron72

Cartier
Japp. Mina föräldrar har noll förståelse för mitt klockintresse, dyrt, onödigt. Du har ju två barn att tänka på etc etc. Idag bad jag dom dra fram sina ur! Blev allt lite kul runt köksbordet, dock inga fynd men insikten att dom samlar/samlat var kul.

Vi startat i farsans gömmor...

image.jpg

Från vänster en tråkig certina 18k quarts tack för många år på en fejk guldänk. Nästan aldrig använd iaf.

Nästa ut lite roligare, morsans bröllopspresent till far min, en certina i 18k med manuellt verk som farsan använt frekvent genom åren som finklocka. Även länken i solitt guld, mer värt än klockan men kul att det används.

Tredje i högen farsans första klocka från 1959. En omega seamaster, numera på en obscen länk men ngn gång i tiden var det säkert mode. Denna var en beatet i många år trots det i ok skick. Finns naturligtvis en bra historia kring denna oxå som förhöjer affektionsvärdet.

Sist i batch ett av foton ett 70tals ur som då det fungerade fungerade som vardagsur.

Lite roligt att nu har vi 4 ur hos en som inte samlat eller förstår mitt intresse, hmm?

image.jpg
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Länk med köpt 18k stretch. Inte min kopp av kaffe men var rätt ok med ur på armen. Lite liten dock!

image.jpg

Denna sparades det till vill jag lova.
image.jpg

image.jpg

Sist ngt från quartseran.

Om ngn har djupare information om uren tas detta gärna emot. Allt mekaniskt tickar och går dock med okänd precision, söker ngn som kan serva dessa samt övriga ur i kommande trådar till en ok samlingspris!

Glad sommar /Patric
 

Aron72

Cartier
image.jpg
image.jpg
Mmmm det fanns lite till i loddorna (nyfikna spoiler inget av värde men iaf...)

image.jpg

Farsans äldre bror gick bort och dessa fickur hamnade hos far min, det är farfars ur ursprungligen så en datering kring 1910 och framåt kan vara rimligt (här önskas detaljer från forumet på allt!)
image.jpg
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Enkelt verk för en oinsatt!
image.jpg
image.jpg

Info mottages gärna. Googling gav inte mkt.

image.jpg

Nästa ur med bekant fabrikatör även för oss lite yngre :)

image.jpg

Känner igen detta? Fill me in!

Service tack! Gärna lite bakgrund om bidrag finnes!?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    190.9 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:

Aron72

Cartier
Hmm japp nu är det nästan slut i låddan!
image.jpg

Gav denna till farsan för ett par år sedan, fan jag gillar den!
image.jpg

image.jpg

Har en själv.. Rund med vit tavla men alla klockor är ju runda! En favvorit som iaf används veckovis som finklocka av far min, med all rätt! Vill ha en jag me!!
 

Aron72

Cartier
Japp! Farsans lådda avklarad, insikten han fick var iaf att han samlar han med och tycker det är lite kul, kan jag nu få han att köpa ett kul ur på senare dagar japp so IT Will be. Imorgon över te morsans lådda. ( hon som bara hade två....)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att han blev avslöjad som en samlare! :) gillar certina new art och tissot fickuret.
Skulle gissa på sent 60-tal på certinan, eller vilket år gifte de sig?
Tissoten borde vara från ca 1937-39 om jag läser serienumret rätt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
Hm, har jag en new art? Ja, det har jag! (Skitfina ur du hittade för lvrigt, och kul att den far insåg att han tyckte det också!)
 

Bassman

Friends of KS
Kul!
En Certina New Art var min första klocka för egna pengar. Köpte den hos urmakaren jag pryade hos 1969. Man pumpade in övertryck i den, genom "kronhålet", för att lossa glaset, eftersom boetten är i ett stycke.
Snygg som fan, tyckte jag, men jobbig att skruva upp (liten krona...)
 

Aron72

Cartier
Kul att han blev avslöjad som en samlare! :) gillar certina new art och tissot fickuret.
Skulle gissa på sent 60-tal på certinan, eller vilket år gifte de sig?
Tissoten borde vara från ca 1937-39 om jag läser serienumret rätt.
1972 bör certinan vara inhandlad. Blev ngn diskussion då ett kvitto från 84 dök upp på en certina i 18k, det var dock morsans det visade det sig senare.
 

Aron72

Cartier
Nu till morgonkaffet ett fickur från mors samling. Familjen storbönder från Bayern så när hon nämnde gammalt fickur som gått i arv ett par generationer fanns en stund hoppet om ngt känt från glashütte men så var det tyvärr inte. Om ngn har info tar jag gärna del av den.
image.jpg

image.jpg

Karl Klein Kempten. En snabb googling gav att det fanns en urmakare verksam från 1910 med det namnet dock ej i Kempten.
image.jpg

image.jpg
 
Topp