Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fyndat i föräldrarnas gömmor... Eller? Om ngn kan bidra med info tas fet tacksamt emot.

Diskussion i 'Vintage' startad av Patric Aronsson, 10 juli 2015.

1. Patric Aronsson
    Trådstartare

Patric Aronsson Friends of KS

Japp. Mina föräldrar har noll förståelse för mitt klockintresse, dyrt, onödigt. Du har ju två barn att tänka på etc etc. Idag bad jag dom dra fram sina ur! Blev allt lite kul runt köksbordet, dock inga fynd men insikten att dom samlar/samlat var kul.

Vi startat i farsans gömmor...

image.jpg
    Från vänster en tråkig certina 18k quarts tack för många år på en fejk guldänk. Nästan aldrig använd iaf.

Nästa ut lite roligare, morsans bröllopspresent till far min, en certina i 18k med manuellt verk som farsan använt frekvent genom åren som finklocka. Även länken i solitt guld, mer värt än klockan men kul att det används.

Tredje i högen farsans första klocka från 1959. En omega seamaster, numera på en obscen länk men ngn gång i tiden var det säkert mode. Denna var en beatet i många år trots det i ok skick. Finns naturligtvis en bra historia kring denna oxå som förhöjer affektionsvärdet.

Sist i batch ett av foton ett 70tals ur som då det fungerade fungerade som vardagsur.

Lite roligt att nu har vi 4 ur hos en som inte samlat eller förstår mitt intresse, hmm?

image.jpg image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    Länk med köpt 18k stretch. Inte min kopp av kaffe men var rätt ok med ur på armen. Lite liten dock!

image.jpg
    Denna sparades det till vill jag lova.
    image.jpg
    image.jpg
    Sist ngt från quartseran.

Om ngn har djupare information om uren tas detta gärna emot. Allt mekaniskt tickar och går dock med okänd precision, söker ngn som kan serva dessa samt övriga ur i kommande trådar till en ok samlingspris!

Glad sommar /Patric

Camo00, Gummo, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Kul!
    Men de där länkarna alltså... blöh :)

joF gillar detta.
  3. joF

joF Friends of KS

Haha ja. Galet härliga länkar :)

Men roligt fynd!

4. Patric Aronsson
    Trådstartare

image.jpg image.jpg Mmmm det fanns lite till i loddorna (nyfikna spoiler inget av värde men iaf...)

image.jpg
    Farsans äldre bror gick bort och dessa fickur hamnade hos far min, det är farfars ur ursprungligen så en datering kring 1910 och framåt kan vara rimligt (här önskas detaljer från forumet på allt!)
    image.jpg image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    Enkelt verk för en oinsatt!
    image.jpg image.jpg
    Info mottages gärna. Googling gav inte mkt.

image.jpg
    Nästa ur med bekant fabrikatör även för oss lite yngre :)

image.jpg
    Känner igen detta? Fill me in!
    Visa bifogad bild 159102
    Service tack! Gärna lite bakgrund om bidrag finnes!?

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      204,5 KB
      Visningar:
      25
    Senast ändrad: 11 juli 2015
    eriksson850 gillar detta.
  5. Patric Aronsson
    Trådstartare

Hmm japp nu är det nästan slut i låddan!
    image.jpg
    Gav denna till farsan för ett par år sedan, fan jag gillar den!
    image.jpg
    image.jpg
    Har en själv.. Rund med vit tavla men alla klockor är ju runda! En favvorit som iaf används veckovis som finklocka av far min, med all rätt! Vill ha en jag me!!

Ariste gillar detta.
  6. Patric Aronsson
    Trådstartare

Japp! Farsans lådda avklarad, insikten han fick var iaf att han samlar han med och tycker det är lite kul, kan jag nu få han att köpa ett kul ur på senare dagar japp so IT Will be. Imorgon över te morsans lådda. ( hon som bara hade två....)

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul att han blev avslöjad som en samlare! :) gillar certina new art och tissot fickuret.
    Skulle gissa på sent 60-tal på certinan, eller vilket år gifte de sig?
    Tissoten borde vara från ca 1937-39 om jag läser serienumret rätt.

8. Strindberg

Strindberg Biskop

image.jpg Hm, har jag en new art? Ja, det har jag! (Skitfina ur du hittade för lvrigt, och kul att den far insåg att han tyckte det också!)

Patric Aronsson gillar detta.
  9. Chagall

Chagall Stadsbo

Usch, länken til Omegan alltså. Vilken jäkla styggelse....

10. Strindberg

Strindberg Biskop

Hm. Jag ska prova att ha en sådan i morgon. Återkommer med rapport!

rogart-63, Dykarsjuk, jabla och 1 annan gillar detta.
  11. Chagall

Chagall Stadsbo

Kör hårt! :) Ser fram emot det.

12. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Du visar upp två fickur, men bilder på tre olika verk? Eller missar jag något? :wideyed:

13. Bassman

Bassman Friends of KS

Kul!
    En Certina New Art var min första klocka för egna pengar. Köpte den hos urmakaren jag pryade hos 1969. Man pumpade in övertryck i den, genom "kronhålet", för att lossa glaset, eftersom boetten är i ett stycke.
    Snygg som fan, tyckte jag, men jobbig att skruva upp (liten krona...)

ozzyozzy gillar detta.
  14. Patric Aronsson
    Trådstartare

Helt korrekt en bild från morsans klocklåda hamnade in här, justerat.

Hubbatix gillar detta.
  15. Patric Aronsson
    Trådstartare

1972 bör certinan vara inhandlad. Blev ngn diskussion då ett kvitto från 84 dök upp på en certina i 18k, det var dock morsans det visade det sig senare.

16. Patric Aronsson
    Trådstartare

Nu till morgonkaffet ett fickur från mors samling. Familjen storbönder från Bayern så när hon nämnde gammalt fickur som gått i arv ett par generationer fanns en stund hoppet om ngt känt från glashütte men så var det tyvärr inte. Om ngn har info tar jag gärna del av den.
    image.jpg
    image.jpg
    Karl Klein Kempten. En snabb googling gav att det fanns en urmakare verksam från 1910 med det namnet dock ej i Kempten.
    image.jpg
    image.jpg

Dykarsjuk och Hubbatix gillar detta.
  17. Strindberg

Strindberg Biskop

Kuk. Den enda länk av den typen jag hade var snorkort, passar kanske 17 cm.
    Tyvärr gott folk, ingen utvärdering.

Denke gillar detta.