• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fyrtal i Omega

denjohan

Rolex
Pledge Member
Nu börjar det likna något i lådan...

image.jpg


Senast in är dykaren till höger. Ja, det är NOS-franken, men då den inte ska ut i omlopp och jag själv är helt obrydd i den frågan så, tja, hata på om det roar er. Jag ät nöjd. När ekonomin tillåter blir det ett femtal, en Plopp _ska_ in i ekvationen. Men efter det tror jag jag kommer kunna sitta rätt nöjd.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt fyrtal!!! :)

Albatrossen från 1976... Första med både analog och digital visning!!!

Fightmastern... Inget att säga, grym!

Speedy, även där, en fantastisk klassiker

Lill ploppen. 120m... En sjysst dykar dinka! (Jag tycker den är fin även om det är ett "ny bygge")

Fler bilder tack! ;)

Mvh
Micke
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu börjar det likna något i lådan...

image.jpg


Senast in är dykaren till höger. Ja, det är NOS-franken, men då den inte ska ut i omlopp och jag själv är helt obrydd i den frågan så, tja, hata på om det roar er. Jag ät nöjd. När ekonomin tillåter blir det ett femtal, en Plopp _ska_ in i ekvationen. Men efter det tror jag jag kommer kunna sitta rätt nöjd.
Cool 4! Mer info och bilder tack! Bara en vintage plopp som saknas... och en straightlug-Speedy... och en SM300... en Railmaster... och en Connie ;)
 

Nicklas H

Cartier
Nu börjar det likna något i lådan...

image.jpg


Senast in är dykaren till höger. Ja, det är NOS-franken, men då den inte ska ut i omlopp och jag själv är helt obrydd i den frågan så, tja, hata på om det roar er. Jag ät nöjd. När ekonomin tillåter blir det ett femtal, en Plopp _ska_ in i ekvationen. Men efter det tror jag jag kommer kunna sitta rätt nöjd.
Jäklar vad nice!
 
Bra uppställning där, grattis! Visar ju också på en av Omegas styrkor, dvs att de vågat ta ut svängarna en hel del när det gäller design av klockor.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Grym uppställning du har.
Ett ws på albatrossen vore kul.

Skulle jag välja en skulle det utan tvekan bli flightmastern, grymmaste omega!
 

rogart-63

Patek
Sjusta dinkor du har där . Avis på flightmastern . Men den bör sitta på en länk då . Du bör skaffa en pre-moon och en nice Pie pan oxå
 

Patrik J

Rolex
Cool samling.:) En SM300 också så har du en bra start. Sen kan du börja med finliret. Byta Flightmastern mot en 910, byta Speedyn mot en straight lugs, byta … osv, osv, osv :D
 

fc2

Rolex
Fin samling. Gillar flightmaster'n mest men önskar att du hade ett roligare band. En skön brun färg eller varför inte mörkblått?
 

_jonte

Patek
Grymma klockor alla fyra, men Flightmaster är min favvo ändå. Ligger högt på önskelistan. Gillar den bäst på länk dock.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Jag har originallänken till Flightmastern också, det är en 1172:a Bilden gör den inte riktigt rättvisa, men det funkar riktigt bra med isofrane på den där.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Om nu folket vill ha mer bilder, då får folket mer bilder. Vi tar dem i samma ordning som på gruppfotot:

Omega Chrono Quartz Montreal, aka Albatros
IMG_4196.jpg

IMG_4201.jpg


Kompromisslös sjuttiotalare, den första i världen med analog/digital visning. En riktigt best som mäter 48 mm på bredden; det är inte så mycket "wrist presence" som "wrist violent intrusion". Detta ex är så vitt jag vet från 1977. Funkar utmärkt, vilket man som ägare ber för varje dag man använder den, de här är INTE roliga att serva.

Omega Flightmaster caliber 911, ref 145.026
IMG_4198.jpg

IMG_4205.jpg


Sedan länge min graal. Jag har en mycket soft spot för sjuttiotalare, och detta är i mina ögon den ultimata sjuttiotalaren. Årsklocka för mig, 1972. Den är den lite ovanligare, tidigaste referensen av caliber 911, 145.026 (den senare, och vanligare, heter 145.036. Skillnaden är glaset). Detta är min ständiga keeper, den här kommer jag aldrig att göra mig av med.

Omega Speedmaster
IMG_4195.jpg

IMG_4202.jpg


Katten bland hermelinerna i samlingen; den här är inte vintage (i alla fall inte enligt KS definition). Det här är en helt vanlig vanilla Speedy från mitten av 90-talet (serienumret säger 1994-1995 eller däromkring). Inte mycket att säga om den här, en Speedy är en Speedy. There are many Speedmasters, but this one is mine. Kanske världens mest versatila klocka om ni frågar mig, funkar till ALLT.

Omega Seamaster 200m, aka SHOM
IMG_4194.jpg

IMG_4204.jpg


Senaste tillskottet, en Seamaster 200m SHOM (även om det där med SHOM är en faktoid, http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2014/11/seamaster-200-model-166.html). Ja, det är en NOS-franken, och ja, jag vet att det är fel visare på den. Det sistnämnda ska fixas inom en snar framtid, korrekta visare är på ingång. Jag personligen har inget som helst problem med franken i det här fallet, och jag måste säga att känslan av att sätta på sig en splitter ny sjuttiotalsomega är pretty much priceless. Den här har seglat upp som garanterad keeper nummer två. Otrolig klocka, helt fantastisk.
 

Icaras

Rolex
Montreal 1976 är grymt kool! :) vi delar även smak bland de andra klockorna... In med en vintage plopp och en chronostop så börjar det likna något :D
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tack för alla glada tillrop! Som sagt var, en PloProf 600 ska in i samlingen när ekonomin så tillåter. Sen är jag lite semisugen på en Speedmaster Mark III, modellen med blå tavla. Well well, den som lever får se.
 
Topp