Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fyrtal i Omega

Diskussion i 'Vintage' startad av denjohan, 21 februari 2015.

1. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Nu börjar det likna något i lådan...

image.jpg

Senast in är dykaren till höger. Ja, det är NOS-franken, men då den inte ska ut i omlopp och jag själv är helt obrydd i den frågan så, tja, hata på om det roar er. Jag ät nöjd. När ekonomin tillåter blir det ett femtal, en Plopp _ska_ in i ekvationen. Men efter det tror jag jag kommer kunna sitta rätt nöjd.

Mykeys, Olaa, Aquaracer2 och 27 andra gillar detta.
  2. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Grymt fyrtal!!! :)

Albatrossen från 1976... Första med både analog och digital visning!!!

Fightmastern... Inget att säga, grym!

Speedy, även där, en fantastisk klassiker

Lill ploppen. 120m... En sjysst dykar dinka! (Jag tycker den är fin även om det är ett "ny bygge")

Fler bilder tack! ;)

Mvh
    Micke

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Cool 4! Mer info och bilder tack! Bara en vintage plopp som saknas... och en straightlug-Speedy... och en SM300... en Railmaster... och en Connie ;)

Mykeys, Icaras, Strindberg och 5 andra gillar detta.
  4. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Mer kommer under morgondagen.

theargonaut gillar detta.
  5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    denjohan gillar detta.
  6. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Får bjuda på ett lumeshot så länge.

image.jpg

7. Nicklas H

Nicklas H Friends of KS

Från:
    Vallentuna
    Jäklar vad nice!

8. don segundo

don segundo Biskop

Bra uppställning där, grattis! Visar ju också på en av Omegas styrkor, dvs att de vågat ta ut svängarna en hel del när det gäller design av klockor.

denjohan gillar detta.
  9. Syven

Syven Friends of KS

Grym uppställning du har.
    Ett ws på albatrossen vore kul.

Skulle jag välja en skulle det utan tvekan bli flightmastern, grymmaste omega!

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Sjusta dinkor du har där . Avis på flightmastern . Men den bör sitta på en länk då . Du bör skaffa en pre-moon och en nice Pie pan oxå

11. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Cool samling.:) En SM300 också så har du en bra start. Sen kan du börja med finliret. Byta Flightmastern mot en 910, byta Speedyn mot en straight lugs, byta … osv, osv, osv :D

12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    _jonte och Ariste gillar detta.
  13. fc2

fc2 Borgare

Fin samling. Gillar flightmaster'n mest men önskar att du hade ett roligare band. En skön brun färg eller varför inte mörkblått?

14. _jonte

_jonte Friends of KS

Grymma klockor alla fyra, men Flightmaster är min favvo ändå. Ligger högt på önskelistan. Gillar den bäst på länk dock.

15. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Jag har originallänken till Flightmastern också, det är en 1172:a Bilden gör den inte riktigt rättvisa, men det funkar riktigt bra med isofrane på den där.

_jonte gillar detta.
  16. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Alltså, jag svär gissningsvis i kyrkan, men jag föredrar nästan 911 före 910.

Patrik J gillar detta.
  17. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Om nu folket vill ha mer bilder, då får folket mer bilder. Vi tar dem i samma ordning som på gruppfotot:

Omega Chrono Quartz Montreal, aka Albatros
    IMG_4196.jpg
    IMG_4201.jpg

Kompromisslös sjuttiotalare, den första i världen med analog/digital visning. En riktigt best som mäter 48 mm på bredden; det är inte så mycket "wrist presence" som "wrist violent intrusion". Detta ex är så vitt jag vet från 1977. Funkar utmärkt, vilket man som ägare ber för varje dag man använder den, de här är INTE roliga att serva.

Omega Flightmaster caliber 911, ref 145.026
    IMG_4198.jpg
    IMG_4205.jpg

Sedan länge min graal. Jag har en mycket soft spot för sjuttiotalare, och detta är i mina ögon den ultimata sjuttiotalaren. Årsklocka för mig, 1972. Den är den lite ovanligare, tidigaste referensen av caliber 911, 145.026 (den senare, och vanligare, heter 145.036. Skillnaden är glaset). Detta är min ständiga keeper, den här kommer jag aldrig att göra mig av med.

Omega Speedmaster
    IMG_4195.jpg
    IMG_4202.jpg

Katten bland hermelinerna i samlingen; den här är inte vintage (i alla fall inte enligt KS definition). Det här är en helt vanlig vanilla Speedy från mitten av 90-talet (serienumret säger 1994-1995 eller däromkring). Inte mycket att säga om den här, en Speedy är en Speedy. There are many Speedmasters, but this one is mine. Kanske världens mest versatila klocka om ni frågar mig, funkar till ALLT.

Omega Seamaster 200m, aka SHOM
    IMG_4194.jpg
    IMG_4204.jpg

Senaste tillskottet, en Seamaster 200m SHOM (även om det där med SHOM är en faktoid, http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2014/11/seamaster-200-model-166.html). Ja, det är en NOS-franken, och ja, jag vet att det är fel visare på den. Det sistnämnda ska fixas inom en snar framtid, korrekta visare är på ingång. Jag personligen har inget som helst problem med franken i det här fallet, och jag måste säga att känslan av att sätta på sig en splitter ny sjuttiotalsomega är pretty much priceless. Den här har seglat upp som garanterad keeper nummer två. Otrolig klocka, helt fantastisk.

Tome, DrSbaitso, Mykeys och 8 andra gillar detta.
  18. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Fin samling du skaffat dig! Flightmastern är läcker :)

19. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Mycket trevlig samling!

Chrono quartzen är ju kult!:)

20. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Montreal 1976 är grymt kool! :) vi delar även smak bland de andra klockorna... In med en vintage plopp och en chronostop så börjar det likna något :D

Erik1 gillar detta.
  21. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt snygt! Som ett dagens klocka inlägg. Gillar speciellt flightmastern!

22. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Tack för alla glada tillrop! Som sagt var, en PloProf 600 ska in i samlingen när ekonomin så tillåter. Sen är jag lite semisugen på en Speedmaster Mark III, modellen med blå tavla. Well well, den som lever får se.

Erik1 gillar detta.
  23. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Land, luft, rymd, vatten. Perfektion!

denjohan gillar detta.