• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förkortningar, fraser och deras (riktiga) betydelse. V2

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Här kommer en uppdaterad version. Den gamla tråden hittar du här. Fyll gärna på i tråden så gör jag en ny version om något år eller två.

AD - Auktoriserad Dilare av klockor, jfr gråhandlare.
Badguy – Köp inte en klocka av denna person.
Bagagerem – Klockarmband av tyg, se NATO.
BB - Bubble back (Rolexmodell som är helt ute att samla på)
Beater - Klocka (ofta dykarur av ringa värde) som tål stryk. Används ofta på semestern - i hängmattan.
Bezel – Vridring eller glasring.
Bilhandlarhäng - mycket löst sittande klocka, ofta Rolex. Tänk Leif GW Persson.
Blocket – Där säljer klockentusiaster sina näst sämsta klockor. Ingen vill ha dem på KS Köp- och Säljsida därför att alla genomskådar annonsen och klockägaren vågar inte riskera Tratten (se nedan) trots att denne egentligen vet att klockan är sämre än dålig. Handla där och bli lurad.
BNIB - Helt ny, oanvänd.
Bratte - Överstylat blingpaket som bärs i Götet, av dörrvakter och av f.d. bilhandlare. AKA Breitling.
Bruksskick - Sönderpolerad boett och oservat verk med usel tidshållning.
Bukten - eBay. Många klockor säljs. Det mesta är dynga så man måste ha järnkoll som köpare.
Bullhead - Kronograf med knapparna nära 12.
Bulvan - Säljer många klockor i eget namn men för en handlares räkning. Sannolikt skattefiffel. Lätt att identifiera via sökfunktionen.
Bärs mindre - Alldeles för stor och klumpig.
Bärs större - Alldeles för liten och ynklig.
DD – Rolex DayDate. Den vill alla ha.
DJ – Rolex DateJust. Vägen mot en DD, oftast dessutom G/S, se nedan.
GMT – En klocka med två timvisare. Fränt.
G/S – Guld/Stål, klocka eller länk i de två metallerna. För den som inte har råd med guld.
GTG – Man träffas på ett ställe och visar sin/sina klockor för andra och försöker göra dem avundsjuka. Samtidigt får man prova andras klockor – och blir jäävligt avunsjuk. I första hand kända medlemmar på KS men också julafton för rånare.
Intressekoll - Om det finns nån idiot som är beredd att betala det här överpriset för klockan så blir jag skitglad.
Fanboy - Gillar "sitt" klockmärke (Seiko, Omega eller Rolex) jättemycket och tycker att alla andra har skitklockor.
Flinga - Tudor Snowflake
Flippa - Sälja
Flippare - Köpare och säljare av klockor med regelbundenhet som närmast är att betrakta som patologisk
Franken - HPD-klocka
FS – Till Salu.
FSOT – Jag säljer eller byter. Vad som helst bara jag blir av med skiten.
Fullset - Klocka med alla tillbehör som följde med vid nyköpet (inklusive omslagspapper om klockan var en present). Innebär premium för vissa klockor, främst äldre och eftertraktade.
FT – Jag har inte råd att köpa en ny, så om du har en dinka att byta med så kan jag vara på banan.
Får för lite handledstid – Vanlig fras när man vill sälja en klocka som ingen, absolut ingen, vill ha.
Fått översyn - Behöver garanterat service.
Fått översyn av urmakare - Min urmakare har bekräftat att klockan går men den behöver service inom en nära framtid.
Goodguy – Köp en klocka av denna person och du blir inte våldsamt lurad.
Gråhandlare - Säljer lite billigare genom att sidoimportera klockor. Har oftast inte egen service.
Henofob - Person som är rädd för nya ord.
Hommage – Designkopia. Ofta en liten tillverkare som snor designen från ett större märke. Hommageägare är ofta lite av fanatiker. Det är inget att bry sig om för anledningen är att de inte någonsin kommer att få råd med en riktig klocka.
Köttrymden - Motsatsen till cyberrymden.
LNIB - Ganska ny, men använd.
Luggar - Bandhorn.
Möglig - Så sunkig, rostig och rasslig en klocka kan bli - ju mer desto bättre. Se Vintage.
NATO – Klockarmband av tyg. Finns i olika varianter och kvalitéer. Gillas av klocksamlare – okänt varför.
Noob - Person som behöver läsa sådana här förklaringsinlägg.
NOS - New Old Stock. Innebär att klockan är ocirkulerad (hur nu det går till?), men kan också betyda att den är återlämnad till handlaren därför att det är något fel på den. Bör få service omedelbart innan den används.
OBRO - Mottaglig för skambud.
Okänd servicehistorik - Klockan behöver garanterat service, och detta oavsett vad säljaren påstår i övrigt.
Opolerad - Sliten och behöver poleras men ger premium till säljaren om det är en eftertraktad vintageklocka. I annat fall är den värd ett par hundralappar.
Opolerat skick - Klockan har blivit sliten under lång tid efter det att den polerades.
OHPF – Det är en priffe som har sagt att hen ska köpa klockan men jag har inte sett degen än.
OT – Jag har inte något klockrelaterat att skriva om men är uppmärksamhetstörstande så här kommer lite allmänt svammel.
OWG - One Watch Guy. Finns helt enkelt inte här.
Passaround – En dyr kombo av lotteri och klockprovning (surt, sa räven).
Patinerad tavla - Urtavlan är skadad och kan sannolikt aldrig återställas.
Premium - Det överpris man kan ta ut för klockan om det är fullset eller om man lyckas lura köparen med fagra ord som Starburst, Patina eller liknande.
Ref - Klockans referensnummer. Ofta helt osannolika kombinationer av siffror, läs Omega, jmf Sifferkombination.
Rehaut - Inre glasring.
Sifferkombination - Fyra eller fler siffror som Rolex-fanboys använder för att visa sig på styva linan.
S/S – Stålstål.
Starburst - Fuktskadad urtavla som borde ge prisavdrag men används för att försöka få ut premium.
Strap – Stronk.
Stronk – Strap.
Sub – Submariner. Modellbeteckning för Rolex eller dess snikmärke Tudor och som används så där lite "jag vet minsann" av Rolex-fanboy-wannabees.
Svensksåld - Jag är inte rasist, men...
Säljer åt en vän - Ett sätt att smita undan ansvar för att klockan sannolikt är i uselt skick.
Tickar på bra - Behöver service för den tickar på bra bara en liten, liten stund.
Tisdag - Veckodag.
Tratten – Tradera. Där säljer klockentusiaster sina absolut sämsta klockor. Nyttigt, för kan man lära sig att bli lurad på tusen sätt.
TS - Trådskapare = första inlägget i en tråd.
TTT – Svenskt klockforum med många trevliga medlemmar.
TZUK – Utrikiskt klockforum med mycket, mycket konstiga regler och än konstigare medlemmar.
Unboxing – Tråd där man visar bilder på paket, klocklåda, klocka i låda. Tråden avslutas med ett wristshot och massor med "grattis" från sådana som behöver få upp antalet inlägg. Numera en utdöende konstart och det tackar vi för.
Unik - Omöjlig att sälja vidare.
UTC – Extra klocka i klockan eller fast i armbandet. Fullständigt värdelös pryl vars imponatoreffekt dog redan i slutet av 80-talet. Se också GMT.
Vi klickar inte – Vanlig fras när man har förköpt sig och snabbt vill sälja en klocka för att köpa välling till bebisen.
Vintage – Lite äldre klockor. Oftast helt utan värde. Lämpligt att samla på när man är klockvärldens motsvarighet till gourmand.
VRF – Utrikiskt klockforum för gamla, utslitna och mögliga Rolex.
WIS - Detaljfixerad klockälskare eller, på utrikiska, Watch Idiot Savant
Wristshot – Jag orkar inte ta av mig klockan så här kommer en bild med den på armen. Oftast usla mobilbilder.
WTB – Drömmare som vill köpa en fin, och oftast ovanlig, klocka snorbilligt men som ingen har och skulle någon ha en vill hen ändå ha så mycket betalt att det inte blir affär.
WUS – Utrikiskt klockforum
 
Topp