• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gäller garantin vid köp av privatperson?

Veratio

Cartier
Jag har inget att tillägga annat än att jag har lämnat in en Omega som jag köpte begagnad av privatperson som fortfarande hade garanti och det fungerade utmärkt på garantin!

Så Omega funkar det då med!
 

Gustav

Omega
Härligt att få några exempel på att garantin inte följer varan. Har alltid hört mantrat att garantin följer varan, vilket uppenbarligen är fel. Har sett att vissa aktörer skriver att garantin är personlig, men trott att dessa har haft dålig koll. :facepalm:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Läs villkoren för producentgarantin, står inget om det så följer garantin med. Den garantin butiken ger är alltid personlig eftersom det är att avtal mellan köpare och säljare (teoretiskt skulle det kunna avtalas att den ska följa med till senare köpare men då måste det stå i avtalet) till skillnad mot tillverkaren som ensidigt utfärdar ett åtagande, alltså inte ett avtal mellan två parter.
Jag kan hålla med i att det finns viss logik i resonemanget, men har du en referens till "står inget om det så följer garantin med"? Jag har med åren blivit mer cynisk och vill gärna se saker med egna ögon... ;)

Reklamationsrätten beror på om du köper av en privatperson eller näringsidkare.
Jo, i fallet begagnade varor tog jag för givet att vi pratade köp från privatperson. Jag skulle väl tro att reklamationsrätten förbrukas om man köper en begagnad vara av en näringsidkare, det är ju trots allt näringsidkaren (eller någon annan) som är den förste köparen.

Men jag är ju ingen konsument-jurist och någon lagbok känner jag inte för att läsa så jag kan ha fel...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag kan hålla med i att det finns viss logik i resonemanget, men har du en referens till "står inget om det så följer garantin med"? Jag har med åren blivit mer cynisk och vill gärna se saker med egna ögon... ;)
Kan inte säga vilken paragraf det är om det var vad du menade. Men det är en garanti som är utfärdad från fabrik och sedan följer med produkten genom importör och återförsäljare till kund. Om du läser exemplet ovan från Tudor så står det tydligt att kravet är ett korrekt ifyllt garantikort och där står inte köparens namn med. Du behöver inte vissa ett kvitto vid garantiärenden alltså kan de inte se vem som var första kunden även om de ville. Till skillnad från andra exemplet där de kan kräva att du ska vissa att du är första köparen.


[/quote] Jo, i fallet begagnade varor tog jag för givet att vi pratade köp från privatperson. Jag skulle väl tro att reklamationsrätten förbrukas om man köper en begagnad vara av en näringsidkare, det är ju trots allt näringsidkaren (eller någon annan) som är den förste köparen.

Men jag är ju ingen konsument-jurist och någon lagbok känner jag inte för att läsa så jag kan ha fel...[/quote]
Konsumentköplagen gäller även vid köp av begagnade varor från en näringsidkare. Dock är det svårare att få genom ett klagomål efter som begagnat säljs i befintligt skick. Dolda fel kan däremot reklameras. Har ett eget exempel på det när jag köpte en begagnad båt av en båthandlare. Det var ett ankarspel som var felaktigt installerat vilket inte märktes först och det krävde en hel del felsökning innan jag det gick att se vad felet var. Där var det alltså ett dolt fel i form av en felaktig installation som var allt för komplicerad att hitta för att de skulle kunna hävda att köparen (jag) hade försummat undersökningsplikten vid köpet. Så de fick stå för kostande att åtgärda det trots att de i början försökte slingra sig ur det.
Köp från privatperson finns inte något sånt skydd om inte säljaren ljuger i beskrivningen eller medvetet döljer allvarliga fel som han vet om. Men då är vi inne på bedrägligt beteende och det är en annan fråga.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Många missuppfattningar och förväxlingar i denna tråd.

Det enkla svaret är att garantin är en utfästelse som klockaffären (1) lämnar och den gäller endast för köparen (2). Orsaken till att (1) lämnar en garanti är för att denne får sina eventuella kostnader täckta från tillverkaren. Skulle köparen (2) sälja klockan till (3) så följer inte garantin med då (3) och (1) aldrig ingått ett avtal.

I praktiken hjälper (1) givetvis (3) när denne kommer in med en trasig klocka så länge (3) kan visa att det finns garanti kvar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan inte säga vilken paragraf det är om det var vad du menade. Men det är en garanti som är utfärdad från fabrik och sedan följer med produkten genom importör och återförsäljare till kund. Om du läser exemplet ovan från Tudor så står det tydligt att kravet är ett korrekt ifyllt garantikort och där står inte köparens namn med. Du behöver inte vissa ett kvitto vid garantiärenden alltså kan de inte se vem som var första kunden även om de ville. Till skillnad från andra exemplet där de kan kräva att du ska vissa att du är första köparen.
Jo, jag förstår att det är så i fallet Tudor (och många andra tillverkare), men jag har inte sett någonstans att lagar/regler dikterar detta.

Jag skall slå runt med min svåger i helgen och skall fråga honom om minnet inte sviker. Han har massiv erfarenhet från detaljhandeln.

Konsumentköplagen gäller även vid köp av begagnade varor från en näringsidkare. Dock är det svårare att få genom ett klagomål efter som begagnat säljs i befintligt skick. Dolda fel kan däremot reklameras.
Men jag antar att man inte får tre nya år när det säljs via näringsidkare, utan det måste vara datumet från första försäljningen som gäller. Och i så fall, vad gäller om en privatperson köper varan nytt och sedan säljer den till en näringsidkare efter ett år. Denna näringsidkare säljer varan vidare till mig. Kan jag då reklamera ett urprungligt fel inom två år (totalt tre år från första försäljningen)? Det vore ju fantastiskt om jag kunde det, men bevisbördan ligger väl på mig att visa att det inte har gått mer än tre år. I fallet klockor fixar certet biffen...

Dax att fråga om inte Konsumentverket kan regga sig på KS :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Många missuppfattningar och förväxlingar i denna tråd.

Det enkla svaret är att garantin är en utfästelse som klockaffären (1) lämnar och den gäller endast för köparen (2). Orsaken till att (1) lämnar en garanti är för att denne får sina eventuella kostnader täckta från tillverkaren. Skulle köparen (2) sälja klockan till (3) så följer inte garantin med då (3) och (1) aldrig ingått ett avtal.

I praktiken hjälper (1) givetvis (3) när denne kommer in med en trasig klocka så länge (3) kan visa att det finns garanti kvar.
Precis så var min uppfattning - innan jag började diskutera...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har haft Rolex inne för garantireparation där jag var andra ägaren. Den skickades till Rolex i Schweiz av en svensk återförsäljare. Inte ett ljud om att garanti inte skulle följa produkten.
Har just nu en AP i en för kostnadsfri garantiservice för att förlänga garantin. Inte heller där är jag första ägare. Inte något om att garantin inte skulle gälla som andra ägare.
Vad jag vet följer garantin själva varan, inte person om inte annat specifikt anges skriftligt i dokumentation som följer produkten.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Många missuppfattningar och förväxlingar i denna tråd.

Det enkla svaret är att garantin är en utfästelse som klockaffären (1) lämnar och den gäller endast för köparen (2). Orsaken till att (1) lämnar en garanti är för att denne får sina eventuella kostnader täckta från tillverkaren. Skulle köparen (2) sälja klockan till (3) så följer inte garantin med då (3) och (1) aldrig ingått ett avtal.

I praktiken hjälper (1) givetvis (3) när denne kommer in med en trasig klocka så länge (3) kan visa att det finns garanti kvar.

Måste ändå påstå att du har fel. Det du pratar om är butikens garanti men det hjälper inte butiken att få eventuella kostnader täckta av tillverkaren om inte butiken och tillverkaren har ett avtal om det.
Men du har rätt i att i fallet med butiksgaranti så är det ett avtal mellan butiken och köparen som kan gälla garanti, öppetköp eller vad du vill som inte följer med till en senare köpare.

Nu kan jag inte hitta en akademisk text om det och har inte riktigt tid att leta men länkar till två artiklar som tar upp det (även om man inte ska lita helt på att journalister alltid vet vad de skriver om)
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtgavleborg/garantier-ofta-vardelosa
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har haft Rolex inne för garantireparation där jag var andra ägaren. Den skickades till Rolex i Schweiz av en svensk återförsäljare. Inte ett ljud om att garanti inte skulle följa produkten.
Har just nu en AP i en för kostnadsfri garantiservice för att förlänga garantin. Inte heller där är jag första ägare. Inte något om att garantin inte skulle gälla som andra ägare.
Vad jag vet följer garantin själva varan, inte person om inte annat specifikt anges skriftligt i dokumentation som följer produkten.

Det är mycket vanlig att blanda ihop rätt och fel i denna fråga vilket du också gör.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Måste ändå påstå att du har fel. Det du pratar om är butikens garanti men det hjälper inte butiken att få eventuella kostnader täckta av tillverkaren om inte butiken och tillverkaren har ett avtal om det.
Men du har rätt i att i fallet med butiksgaranti så är det ett avtal mellan butiken och köparen som kan gälla garanti, öppetköp eller vad du vill som inte följer med till en senare köpare.

Nu kan jag inte hitta en akademisk text om det och har inte riktigt tid att leta men länkar till två artiklar som tar upp det (även om man inte ska lita helt på att journalister alltid vet vad de skriver om)
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtgavleborg/garantier-ofta-vardelosa
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/

Du är den som har uppfattat det hela mest fel av alla i tråden. Läs mina två inlägg där parterna (1), (2), (3) och (4) är inblandade.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
En sak som ställer till det vid denna typ frågor är att tillverkarna av exklusiva saker oftast har en jävligt stor goodwill vilket lätt förväxlas med någon form av bindande utfästelse (läs avtal).
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Du är den som har uppfattat det hela mest fel av alla i tråden. Läs mina två inlägg där parterna (1), (2), (3) och (4) är inblandade.

Men det är felaktigt, samt konstigt resonemang om att butiken utfärdar garanti för att tillverkaren ska täcka eventuella kostnader. Det har inte något med garantin att göra utan är reglerart i köpeavtalet mellan tillverkare och återförsäljare. Om det inte finns fabriksgaranti.
 

Hugii

Audemars
Jag köpte idag en rolex av en privatperson å klockan var uttagen i mars i år. Var idag på Bergströms Ur för att fråga om det var knutet till person eller till klockan. Och svaret var att den är knuten till klockan och att han själv aldrig skriver namn på cert för att inte skapa onödiga problem för en ny köpare.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Men det är felaktigt, samt konstigt resonemang om att butiken utfärdar garanti för att tillverkaren ska täcka eventuella kostnader. Det har inte något med garantin att göra utan är reglerart i köpeavtalet mellan tillverkare och återförsäljare. Om det inte finns fabriksgaranti.

Köparen har ju inget avtal med klocktillverkaren då han inte köpt något av denne. Istället har han köpt något av klockaffären. Inse nu att du inte har godkänt i kursen 15 hp köpprätt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag har läst det.
Och hur förklarar du en sk världsgaranti?
Skulle det alltså vara en återförsäljare som utfärdar den, och alltså inte en tillverkare som t ex Rolex eller Sony?
Min erfarenhet är att det i inte spelar någon roll om du inte är andra ägaren, en garanti följer produkten.
Har du andra erfarenheter är det ok, men det får i så fall stå för dig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag köpte idag en rolex av en privatperson å klockan var uttagen i mars i år. Var idag på Bergströms Ur för att fråga om det var knutet till person eller till klockan. Och svaret var att den är knuten till klockan och att han själv aldrig skriver namn på cert för att inte skapa onödiga problem för en ny köpare.
Också min erfarenhet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag köpte idag en rolex av en privatperson å klockan var uttagen i mars i år. Var idag på Bergströms Ur för att fråga om det var knutet till person eller till klockan. Och svaret var att den är knuten till klockan och att han själv aldrig skriver namn på cert för att inte skapa onödiga problem för en ny köpare.

Ingen på Bergströms har en jur.kand. så förvänta dig inte heller korrekta svar på juridiska frågor.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jo, i fallet begagnade varor tog jag för givet att vi pratade köp från privatperson. Jag skulle väl tro att reklamationsrätten förbrukas om man köper en begagnad vara av en näringsidkare, det är ju trots allt näringsidkaren (eller någon annan) som är den förste köparen.


Ja, har klockan sålts i flera led kan köpare 2 inte vända sig till den ursprunglige säljaren, men han kan reklamera hos köpare 1 om denne är näringsidkare. Finns exempel på såna handlare även på K&S - våra danska vänner, en forumsponsor, och tidigare ronniekil. Uretvintage.se är ett annat exempel. Alla köpare kanske inte är medvetna om att de faktiskt har 3 års reklamationsrätt vid köp av begagnade klockor från dessa aktörer. Samma sak gäller även om en privatperson lämnat klockan till t.ex. Uretvintage för försäljning i kommission, då är konsumentköplagen tillämplig och Uretvintage ansvarigt.

Men jag antar att man inte får tre nya år när det säljs via näringsidkare, utan det måste vara datumet från första försäljningen som gäller. Och i så fall, vad gäller om en privatperson köper varan nytt och sedan säljer den till en näringsidkare efter ett år. Denna näringsidkare säljer varan vidare till mig. Kan jag då reklamera ett urprungligt fel inom två år (totalt tre år från första försäljningen)? Det vore ju fantastiskt om jag kunde det, men bevisbördan ligger väl på mig att visa att det inte har gått mer än tre år. I fallet klockor fixar certet biffen...

Dax att fråga om inte Konsumentverket kan regga sig på KS :)

Jag kan på rak arm inte se något som begränsar tiden för reklamationsrätten vid köp av en begagnad klockan av en näringsidkare - oavsett om det gått 3 eller 30 år sedan klockan såldes som ny. Hade det funnits en begränsning på 3 år skulle reklamationsrätten för begagnade varor alltid falla bort 3 år efter nyköpet och så är ju inte fallet. Däremot påverkar tiden från nyköpet vilka brister man kan tvingas acceptera utan att det anses som fel enligt lagen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har läst det.
Och hur förklarar du en sk världsgaranti?
Skulle det alltså vara en återförsäljare som utfärdar den, och alltså inte en tillverkare som t ex Rolex eller Sony?
Min erfarenhet är att det i inte spelar någon roll om du inte är andra ägaren, en garanti följer produkten.
Har du andra erfarenheter är det ok, men det får i så fall stå för dig.

Du har inte läst mitt inlägg ovan noggrant för då hade du inte skrivit som du gör. Angående världsgarantin så är det en utfästelse från tillverkaren som innebär att det inte har någon betydelse var i världen du köpt klockan dvs. klocktillverkaren ersätter vilken klockaffär (som är auktoriserad) som helst i hela världen för de utgifter denne haft i samband med ett garantiåttagande.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Köparen har ju inget avtal med klocktillverkaren då han inte köpt något av denne. Istället har han köpt något av klockaffären. Inse nu att du inte har godkänt i kursen 15 hp köpprätt.

Exakt som du säger så har inte köparen ett avtal med tillverkaren, det är därför fabriksgarantin följer med varan om inte annat är står i villkoren för fabriksgarantin.
Det har föresten inte något med köprätt att göra eftersom det är frivilligt att utfärda en garanti. Har tillverkaren tagit på sig ett stå för garantiärenden så är det deras villkor som gäller, där kan de villkors att andrahandsköpare inte omfattas men gör det inte en sådan begränsning så följer garantin med.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Du har inte läst mitt inlägg ovan noggrant för då hade du inte skrivit som du gör. Angående världsgarantin så är det en utfästelse från tillverkaren som innebär att det inte har någon betydelse var i världen du köpt klockan dvs. klocktillverkaren ersätter vilken klockaffär (som är auktoriserad) som helst i hela världen för de utgifter denne haft i samband med ett garantiåttagande.
Jo, jag har läst ditt inlägg, men hävdar fortfarande att garantin omfattar varan och inte följer ägaren.
Du har säkert rätt i att avtalet tecknas mellan tillverkare och återförsäljare, men det ändrar ju inte faktum att garantin i praktiken fortfarande följer varan och inte är beroende på om du är första eller andra ägare.

Så kontentan är att en klocka som köps i andra hand av en privatperson, och som fortfarande omfattas av garanti, repareras kostnadsfritt (om den inte utsatts för otillbörlig, yttre, påverkan, eller annat som inte omfattas av garantivillkor) av återförsäljare eller tillverkare.

Visst var det väl det diskussionen gällde initialt...?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kan även tilläga att skulle tillverkargarantin vara förbrukad efter första köparen så skulle det innebära att alla gråhandlare som exempelvis Uret.se ljuger när de påstår att det finns tillverkargaranti eftersom deras klockor är köpta från en auktoriserad handlare och sedan sälja vidare.
http://www.uret.se/information.html?i=warranty
 

POO

Panerai
Ni snackar ju förbi varandra grappar. Tex lämnar affärer som Elgiganten 1års garanti på allt. Samtidigt som många tillverkare själva också lämnar någon form av garanti. Den som då Elgiganten lämnar är rent juridiskt bunden till den första köparen medan den som tillverkaren lämnar följer produkten om inget annat anges. Om den öht är juridiskt bindande får någon anan svara på men det skulle ju se rejält illa ut om tex Rolex och Omega inte levererar vad de lovar.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan även tilläga att skulle tillverkargarantin vara förbrukad efter första köparen så skulle det innebära att alla gråhandlare som exempelvis Uret.se ljuger när de påstår att det finns tillverkargaranti eftersom deras klockor är köpta från en auktoriserad handlare och sedan sälja vidare.
http://www.uret.se/information.html?i=warranty

De precis som ni förstår inte att de handlar om Goodwill.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Exakt som du säger så har inte köparen ett avtal med tillverkaren, det är därför fabriksgarantin följer med varan om inte annat är står i villkoren för fabriksgarantin.
Det har föresten inte något med köprätt att göra eftersom det är frivilligt att utfärda en garanti. Har tillverkaren tagit på sig ett stå för garantiärenden så är det deras villkor som gäller, där kan de villkors att andrahandsköpare inte omfattas men gör det inte en sådan begränsning så följer garantin med.

Jo men en utfästelse i form av garanti är ju ett avtal som grundar sig på ett köp så även där har du fel.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jo, jag har läst ditt inlägg, men hävdar fortfarande att garantin omfattar varan och inte följer ägaren.
Du har säkert rätt i att avtalet tecknas mellan tillverkare och återförsäljare, men det ändrar ju inte faktum att garantin i praktiken fortfarande följer varan och inte är beroende på om du är första eller andra ägare.

Så kontentan är att en klocka som köps i andra hand av en privatperson, och som fortfarande omfattas av garanti, repareras kostnadsfritt (om den inte utsatts för otillbörlig, yttre, påverkan, eller annat som inte omfattas av garantivillkor) av återförsäljare eller tillverkare.

Visst var det väl det diskussionen gällde initialt...?

Den ursprungliga frågan var om garantin gäller om man köpt klockan av en privatperson. Svaret är nej. Garantin är en utfästelse från klockaffären. Att det i praktiken inte spelar någon roll är en annan sak.
 
Topp