• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

gångavvikelse - bra/dåligt eller varken eller för urverket?

Fabian

Patek
2-Faktor
Köpte igår appen Twixt, en app som läser av dina klockors gångavvikelse. bra funktion måste jag säga, och även om jag bara testat mina två klockors gångavvikelse under 1 dygn (man ska nog undersöka under flera dagar för att få ett mer precist resultat) började jag fundera på en sak:

Min omega ploprof 600m drog -3.4s/dag. mycket bra resultat enligt mig. Har inget kvitto från senaste service men ska ha blivit genomgången 2011. Även Rob engström har bedömt klockans urverk som i gott skick när jag bett dom se över klockan.

Min rolex submariner 5513 drog +11.1s/dag. Sämre resultat, speciellt då den i augusti 2013 (alltså iår) blev servad hos Nymans.

Nu vet jag att gamla klockor inte kan gå perfekt, något jag heller inte kräver. För mig gör det faktiskt ingenting att 5513:an drar 11 sek, är inte nitisk när det kommer till den punkten. Däremot undrar jag ifall gångavvikelse kan ge negativ effekt på urverket. Är en mer precist gång bättre för urverket eller spelar det ingen roll?

Med andra ord, om den negativa gångavvikelsen på +11.1s/dag gör att klockan mår sämre och därmed också påskyndar intervallen tills nästa service kommer jag självklart besöka nymans nästa gång jag är i Stockholm för ruckning. Om det däremot inte skadar något, klockan har ju nyligen blivit genomgången och smord, kommer jag faktiskt bara låta det vara.

Någon som kan reda ut detta för mig??
 

16610

Patek
2-Faktor
Så här går min rolex exp2=) fick förklarat för mig att det finns timegraf för 1500-2000 som gör jobbet.



trevlig helg=)
 

max

Dancing Queen
Gångavvikelse som är konstant betyder ju bara att balansen rör sig i ett längre spann, alltså inget som skadar klockan. Det kan såklart ha hänt något med den eller vara dags för service, men om du nyligen servat den så skulle jag snarare säga att det är appen som räknar dåligt.
Har själv testat appen och den visar aldrig korrekt resultat, extremt varierande och konstiga brukar de bli och jag litar inte för fem öre på den.

Personligen så bryr jag mig bara om gångavvikelse om den drar sig så mkt att det blir noterbart utan verktyg.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Köpte igår appen Twixt, en app som läser av dina klockors gångavvikelse. bra funktion måste jag säga, och även om jag bara testat mina två klockors gångavvikelse under 1 dygn (man ska nog undersöka under flera dagar för att få ett mer precist resultat) började jag fundera på en sak:

Min omega ploprof 600m drog -3.4s/dag. mycket bra resultat enligt mig. Har inget kvitto från senaste service men ska ha blivit genomgången 2011. Även Rob engström har bedömt klockans urverk som i gott skick när jag bett dom se över klockan.

Min rolex submariner 5513 drog +11.1s/dag. Sämre resultat, speciellt då den i augusti 2013 (alltså iår) blev servad hos Nymans.

Nu vet jag att gamla klockor inte kan gå perfekt, något jag heller inte kräver. För mig gör det faktiskt ingenting att 5513:an drar 11 sek, är inte nitisk när det kommer till den punkten. Däremot undrar jag ifall gångavvikelse kan ge negativ effekt på urverket. Är en mer precist gång bättre för urverket eller spelar det ingen roll?

Med andra ord, om den negativa gångavvikelsen på +11.1s/dag gör att klockan mår sämre och därmed också påskyndar intervallen tills nästa service kommer jag självklart besöka nymans nästa gång jag är i Stockholm för ruckning. Om det däremot inte skadar något, klockan har ju nyligen blivit genomgången och smord, kommer jag faktiskt bara låta det vara.

Någon som kan reda ut detta för mig??


Hoppas du lärde dig en läxa som servade på Nymans! ;)

Ett nyservat 1570 skall definitivt klara cosc. Nu är ju inte ditt verk det men 11 sek är inte ok på servat verk som inte är sönder.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Gångavvikelse som är konstant betyder ju bara att balansen rör sig i ett längre spann, alltså inget som skadar klockan.
Tycker iof 11s låter mkt men dendär appen är ju inte den mest exakta, visar ett väldigt varierat resultat om du testar fler gånger.

Personligen så bryr jag mig bara om gångavvikelse om den drar sig så mkt att det blir noterbart utan verktyg.

tack för svar Max! var väl det som jag antog. Kanske blir att besöka Nymans under julen när jag är tillbaka i Sthlm för snabb ruckning iallfall. men skönt att veta att gångavvikelsen inte skadar urverket.
 

max

Dancing Queen
tack för svar Max! var väl det som jag antog. Kanske blir att besöka Nymans under julen när jag är tillbaka i Sthlm för snabb ruckning iallfall. men skönt att veta att gångavvikelsen inte skadar urverket.

förtydligade lite att jag föreslår att du börjar med att dubbelkolla gångavvikelsen utan app :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
förtydligade lite att jag nog skulle börja med att felsöka appen om jag var du :)

har märkt att den gått lite väl fort tidigare och valde därför att köpa appen i hopp om tydligare svar. Nu vet jag att man ska pröva under en längre tid (kommer mäta gångavvikelsen under en vecka för mer exakt resultat) men jag blev inte helt överraskad över den 11 sekunderna om jag säger så...
 

max

Dancing Queen
har märkt att den gått lite väl fort tidigare och valde därför att köpa appen i hopp om tydligare svar. Nu vet jag att man ska pröva under en längre tid (kommer mäta gångavvikelsen under en vecka för mer exakt resultat) men jag blev inte helt överraskad över den 11 sekunderna om jag säger så...

Dubbelkolla med annan tidskälla, mobilklockan eller ringa fröken ur. Tänk på att samtliga hemsidor med tidanvisning (tex fröken ur på webben) är +-5 sek
 

max

Dancing Queen

Absolut, men tror ingen av oss har en atomklocka hemma :D
En radiokontrollerad klocka bör ju dock fungera fint, vet faktiskt inte hur de fungerar, det bör ju rimligtvis vara lite lagg även på dem då det bör ta en stund för radiosignalen att anlända till klockan men hur som så är ju det "glappet" konstant till skillnad från catchtiden på en webbsida så en radiokontrollerad klocka fungerar ju utmärkt att mäta gångavvikelse emot.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Absolut, men tror ingen av oss har en atomklocka hemma :D
En radiokontrollerad klocka bör ju dock fungera fint, vet faktiskt inte hur de fungerar, det bör ju rimligtvis vara lite lagg även på dem då det bör ta en stund för radiosignalen att anlända till klockan men hur som så är ju det "glappet" konstant till skillnad från catchtiden på en webbsida så en radiokontrollerad klocka fungerar ju utmärkt att mäta gångavvikelse emot.
Ha ha ha, true that...var bara nyfiken:)
 

Isodor

Audemars
Jag tycker +11 är klart för mycket för den klockan, det är helt enkelt ett icke godkänt resultat. Det är +66 min på ett år!
 
C

China

Guest
Köpte igår appen Twixt, en app som läser av dina klockors gångavvikelse. bra funktion måste jag säga, och även om jag bara testat mina två klockors gångavvikelse under 1 dygn (man ska nog undersöka under flera dagar för att få ett mer precist resultat) började jag fundera på en sak:

Min omega ploprof 600m drog -3.4s/dag. mycket bra resultat enligt mig. Har inget kvitto från senaste service men ska ha blivit genomgången 2011. Även Rob engström har bedömt klockans urverk som i gott skick när jag bett dom se över klockan.

Min rolex submariner 5513 drog +11.1s/dag. Sämre resultat, speciellt då den i augusti 2013 (alltså iår) blev servad hos Nymans.

Nu vet jag att gamla klockor inte kan gå perfekt, något jag heller inte kräver. För mig gör det faktiskt ingenting att 5513:an drar 11 sek, är inte nitisk när det kommer till den punkten. Däremot undrar jag ifall gångavvikelse kan ge negativ effekt på urverket. Är en mer precist gång bättre för urverket eller spelar det ingen roll?

Med andra ord, om den negativa gångavvikelsen på +11.1s/dag gör att klockan mår sämre och därmed också påskyndar intervallen tills nästa service kommer jag självklart besöka nymans nästa gång jag är i Stockholm för ruckning. Om det däremot inte skadar något, klockan har ju nyligen blivit genomgången och smord, kommer jag faktiskt bara låta det vara.

Någon som kan reda ut detta för mig??

Det är ganska svårt att sia om gångavvikelsen i ditt fall gör att urverket slits mer eller inte, då den kan bero på olika orsaker. För att generalisera lite, så kan det bero på en mindre lyckad service, eller så räcker det med en regulering. Sedan är det ingenting som säger att äldre klockor inte kan ha en bra tidshållning, det handlar om i vilket skick urverket är. Har du haft klockan inne för service så borde du dessutom fått garanti på utfört arbete, så jag tycker att du ska lämna in den och få det åtgärdat.
 

David

Bödeln
Explorer II, fem år utan service.

130210-ExpII-02_zps247dabbc.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det är ganska svårt att sia om gångavvikelsen i ditt fall gör att urverket slits mer eller inte, då den kan bero på olika orsaker. För att generalisera lite, så kan det bero på en mindre lyckad service, eller så räcker det med en regulering. Sedan är det ingenting som säger att äldre klockor inte kan ha en bra tidshållning, det handlar om i vilket skick urverket är. Har du haft klockan inne för service så borde du dessutom fått garanti på utfört arbete, så jag tycker att du ska lämna in den och få det åtgärdat.

Blir att kontakta nymans nästa gång jag är i Stockholm. Tack för all hjälp allihopa
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är ganska svårt att sia om gångavvikelsen i ditt fall gör att urverket slits mer eller inte, då den kan bero på olika orsaker. För att generalisera lite, så kan det bero på en mindre lyckad service, eller så räcker det med en regulering. Sedan är det ingenting som säger att äldre klockor inte kan ha en bra tidshållning, det handlar om i vilket skick urverket är. Har du haft klockan inne för service så borde du dessutom fått garanti på utfört arbete, så jag tycker att du ska lämna in den och få det åtgärdat.


Intressant tråd, så bumpar lite... :)

China Brukar det inte vara vanligt att ett urverk behöver reguleras efter ett par månader efter en service? (När alla oljor etc satt sig lite)
 
C

China

Guest
Intressant tråd, så bumpar lite... :)

China Brukar det inte vara vanligt att ett urverk behöver reguleras efter ett par månader efter en service? (När alla oljor etc satt sig lite)

Ja, det är ganska vanligt. Sedan kan det bero på användarens rörelsemönster om verket är positionskänsligt, och blir det en för stor avvikelse så får man korrigera.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, det är ganska vanligt. Sedan kan det bero på användarens rörelsemönster om verket är positionskänsligt, och blir det en för stor avvikelse så får man korrigera.


Ok, tack för förtydligandet!

Kan ju vara bra att det framgår, så ifall någon läser den här tråden inte får uppfattningen om att man får en dålig service hos Nymans (vilka jag själv inte har någon egen erfarenhet av).
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Är gångavvikelsen negativ så slits verket mindre...:D

Skämt å sido. Gångavvikelse precis efter service kan avvaktas med att bedömas, viktigare är att amplituden och svängningsavvikelsen är bra. Bra (d v s hög) amplitud och lågt "Beaterror" efter service visar att klockan kan ruckas senare till en bättre precision. Om vidare ruckning visar sig nödvändig så går ju det som regel på servicegarantin.
 
Topp