Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gångavvikelse/Gångreserv för klockor till salu

Diskussion i 'Diskussion' startad av laketwig, 4 februari 2015.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Jag kanske är gnällig nu, men är det ingen mer än jag som störs av formuleringar av följande typ i säljesannonser:

"Har inte mätt upp klockan men har inte märkt någon tidsavvikelse när jag använt den."

"...fortar sig något men är osäker på hur mycket."

"...klockan håller tiden fint (ej mätt på sekunden när) ..."

"Okänd servicehistorik men går svinbra (ej uppmätt dock). "

Antingen vet man eller också vet man inte, så den här typen av formuleringar tillför inget för en ev köpare. Hur svårt kan det vara att kolla upp denna ganska viktiga information?

Ha en bra dag! / Laketwig (legitimerad gnällspik)

abc123, Jensab, john b och 5 andra gillar detta.
  2. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klockan går bra. Vad är det för sörja, vad är bra? Inte svårt att mäta över några dagar.. Håller helt med dig.

laketwig gillar detta.
  3. Jesper Fredson

Jesper Fredson Präst

Från:
    Ystad bor i Oslo
    Jag brukar inte skriva ut det, men jag vet hur mkt de fortar/saktar sig! Hade inte sålt en klocka som jag vet går dåligt! Jag förstår inte heller varför man skriver att den går bra utan att ha mätt! Hur vet man då att den går bra?

laketwig gillar detta.
  4. cab

cab Friends of KS

Har diskuterat tidigare och inget ovanligt att säljare försöker framhäva sina objekt och de lär fortsätta med det.

Så länge det inte finns någon dokumenterad service så får man anta att klockan är oservad och priset ska vara där efter.

Hugii gillar detta.
  5. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Skriver man inget kommer det troligen en hel del frågor via PM om just gången. Bättre att skriva det man tror/vet i annonsen än ingenting? Men visst - ett protokoll från urmakare med gångavikelse/amplitud är väl toppen.

Mr Chance gillar detta.
  6. Jesper Fredson

Jesper Fredson Präst

Från:
    Ystad bor i Oslo

Fast skriver man att den går bra utan att ha mätt så kan man ju lika gärna strunta i det! Hur svårt är det att se hur mkt klockan tappar/fortar sig över ett par dagar?

laketwig gillar detta.
  7. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Klart det är bättre ju noggrannare man kan ange gångavvikelse. Håller dock inte med om att det inte tillför något för köparen, det tillför olika mycket för olika köpare. För en köpare som väljer att lita på säljaren (kanske för att goodguystråden säger 500% goodguy med bra beskrivningar på tidigare annonser) så har det ju ett visst värde. För en mer kritisk köpare betyder det inget alls.

Tillför inte detta något alls heller: "Fortar sig upp mot en minut per dygn"? Hade det varit bättre om det inte stod någonting i detta fall?

Nu beger jag mig ut på djupt vatten, men för urverk av lite sämre kvalité kan väl avvikelsen bero väldigt mycket på hur man använder klockan och hur den ligger positionerad över natten. Ur denna synvinkel är det ju rätt tandlöst att skriva att den fortar sig "5,6 sekunder per dygn i snitt över 5 dagar"?

Summa summarum: Som säljare: mät gärna upp och skriv i annonsen. Det inger mer förtroende. Skriv annars det du känner. Som köpare: välj själv om du väljer att lita på det och ta inte förgivet som köpare att den kommer gå de där 5,6 sek plus per dygn i din ägo bara för att det stod så i annonsen. Sedan finns ju PM också. För de som vill ha mer exakt info är det väl bara att fråga ägaren om denne har lust att mäta avvikelsen under något dygn eller två. I värsta fall får du ett "nej, jag orkar inte" och då får du leta vidare.

laketwig gillar detta.
  8. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Visst, det kan man göra.
    Dock likställer jag att klocka ett armbandsur mot annan klocka eller atomur med formuleringar som:

"Har inte mätt upp klockan men har inte märkt någon tidsavvikelse när jag använt den."
    "...fortar sig något men är osäker på hur mycket."
    "...klockan håller tiden fint (ej mätt på sekunden när) ..."
    "Okänd servicehistorik men går svinbra (ej uppmätt dock). "

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Håller inte med alls. Bättre denna info än ingen info alls. Visst kan det preciseras ytterligare, men det är väl upp till säljaren.
    Vill man veta mer exakt info som köpare är det väl bara att fråga?

Sen om man avsiktligt skriver såna här formuleringar för att mörka något.. så är det inte bra såklart. Men igen, bara att fråga säljaren om mer info!

10. Rookie

Rookie Borgare

Mycket bra gnäll faktiskt. Jag har också börjat tröttna på dessa intetsägande kommentarer. Å ena sidan vet man att den håller tiden bra men å andra sidan så har man inte mätt. Hur f*n kan man då veta att den går bra och håller tiden?

Mitt tips är väldigt enkelt. Ta 24 timmar innan du tänkt lägga ut annonsen och mät upp gången och redovisa sedan det i annonsen. Om du mot förmodan inte orkar göra det så får man gärna skriva "Jag är för lat för att mäta upp gången så den kan gå hur som helst" så att eventuella köpare vet både att klockan kan gå lite hur som helst och att säljaren är för lat för att göra något så enkelt (vilket kanske berättar mer om säljaren och vad man kan förvänta sig av denne).

laketwig gillar detta.
  11. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Håller inte med. Men det kanske beror på att jag är ointresserad av perfekt tidhållning. Det jag är intresserad av att veta är om klockan fungerar i ett vanligt liv: "kommer jag bli försenad till möten om jag köper klockan?" räcker att veta för mig.

Däremot vill jag se kvittot på den service som säljare ibland säger att klockan precis genomgått och kan kvitto inte presenteas är den lika med oservad i mina ögon.

Fixoflex, Tripeiro. och alfgren gillar detta.
  12. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Det kan man göra.
    Dock uppstår en rad följdfrågor - har du klockan på armen när du sover, lägger du klockan med kronan uppåt eller nedåt när du lägger ifrån dig den, drog du upp klockan ordentligt innan du började mäta, har du varit mycket ute i kylan det senaste dygnet.....

Ser ingen större skillnad mellan ditt förslag eller:

Antingen dokumenterad gång från urmakare eller så kvittar formuleringen imo.

Molle gillar detta.
  13. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ganska lätt att mäta upp avvikelsen när man tänker sälja en klocka. Skriv exakt hur den går eller skit i att skriva något om det.

Service=papper på det finns, annars är det inte gjort.

laketwig gillar detta.
  14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tycker nog en uppmätt gång, säger mer än subjektiva ord. "Går bra" kan betyda helt olika beroende på vem man frågar, medan +-60 s/dygn eller +-5 s/dygn, är lite mer substans i. Däremot säger det dock INTE så mycket om servicebehov ändå!

laketwig och Ariste gillar detta.
  15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Det är knepigt att sälja begagnade klockor helt enkelt. Prisklass, målgrupp, kanal, mål...många faktorer som påverkar. Kan inte påstå att jag stör mig mer på formuleringar enligt exemplet ovan än vad jag stör mig på viss annan reklam. Men jag hör dig och förstår vad du säger.
    Vad säger ett uppmätt värde där klockan fått ligga face-up på ett bord under ett dygn, eller ska man bära klockan? Kanske rotera COSC-positioner för att ge en sannare bild. Svårt att dra gränsen och gäller det en Lagonda för cirka 400 bagis så kanske det räcker med att konstatera att klockan går. Har testat klockor i Timegraph:en som uppvisat hyfsad gångavvikelse men dålig amplitud och beat error, skulle jag sälja en sån klocka på exempelvis Tratten skulle jag nöja mig med att påstå att klockan går och att den behöver service för hålla sig inom +/- 30 sek/dygn. Jag skulle inte ge mig i och förklara dessa värden då jag inte förstår dem själv, gångavvikelse undantaget. Knepigt det där...

Patrik Sinn, Fixoflex, laketwig och 2 andra gillar detta.
  16. Rookie

Rookie Borgare

Du har rätt, absolut. Men om man skriver "jag drog upp klockan fullt och bar den i 24 timmar och efter det så var gångavvikelsen xxx" så bör det ju ge en liten fingervisning iaf. Givetvis så spelar yttre förhållanden roll men kanske inte är helt avgörande för gången.

Dokumenterad gång från urmakare hade varit det absolut bästa, men det lär nog inte bli verklighet, tyvärr.

17. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Som tur är menar du väl! Skulle bli ganska tråkiga annonssidor med få objekt om det är den vägen k&s ska ta.

POO gillar detta.
  18. Rookie

Rookie Borgare

Hur menar du nu? Om det fanns ett enkelt sätt för alla att kolla gången och sedan kunna redovisa den i en annons så kan inte jag se hur det skulle resultera i tråkiga annonssidor? Det skulle väl knappast bli ett problem om folk kunde redovisa exakt hur bra skick urverket är i?

Problemet nu är ju att det både kostar pengar och kräver att man tar sig till en urmakare för att få det gjort vilket gör det fullt förståeligt att det aldrig kommer bli så.

19. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Det kommer bli få annonser eftersom många (jag själv inkluderad) aldrig skulle orka knalla iväg till urmakare och få klockan gångtestad bara för att kunna lägga ut en annons.
    Om det är viktigt för en att klockan är gångtestad får man väl helt enkelt be säljaren speca gången. Köparansvar!

Cryssarn och Wollen gillar detta.
  20. Rookie

Rookie Borgare

Ja, precis. Min poäng är att det hade varit väldigt bekvämt och trevligt för köpare om det fanns ett enkelt sätt att ordna detta för säljare och att på så vis kunna skriva det i sina annonser.

Nu är verkligheten inte sådan och det är det som jag menar är synd, men har också full förståelse varför det inte är så. Jag orkar inte heller springa till urmakaren varje gång en klocka ska ut på K&S, men jag ser det som min skyldighet att åtminstone mäta gången över 24h.

21. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag tycker att det verkar som att "dyrare" klockor ofta har bättre skrivna annonser. Och vet man inget om service, eller saknas kvitto för en sådan så är ingen service gjord, i min bok. Att folk sen inte orkar springa till urmakaren och gångtesta och trycka enklare klockor har jag full förståelse för.

Vill vi ha sköna sälj-Lines så är det bara att kolla hemnet. Där är det ändå yrkesmän som skriver.

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Superenkelt. Skriver så gott som alltid gångavvikelse och gångreserv i mina annonser.

Ni som hänvisar till twixt: APPEN MÄTER INTE KORREKT!

Bauuer och laketwig gillar detta.
  23. Patrik L.

Patrik L. Friends of KS

För oss som inte har superkoll, på vilket sätt mäter inte appen korrekt? Bara spretig i sina resultat eller fel på konstruktionen av testet? Har inte provat själv men hade plan på att ladda ner appen, kanske skulle hoppa över det då?

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Den ger fel resultat helt enkelt. Har testat den och parallellt mätt klockan mot atomur och appen visar helt fel. Emerald time rekommenderas.

theargonaut gillar detta.
  25. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag håller med där, ganska lätt att förbereda sig med dessa fakta.
    Frågorna kommer ju ändå som ett brev på posten.
    /j

laketwig gillar detta.
  26. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Är också lite allergisk mot vaga beskrivningar! Ironiskt nog är ett av exemplen i TS från en av mina annonser :)

De ser så klart dumma ut tagna ur kontext men det jag menar med en sådan kommentar är att man inte behöver ställa om klockan en gång i veckan för att komma i tid.. Man får ändå alltid frågan från någon och då mäter man och lägger in i annonsen (jag har dock glömt det i detta fallet).

I övrigt kan jag tycka att "den går +/- x sekunder efter y timmar i z position" inte säger nåt om vad klockan presterar på någon annans arm. Då kan det funka lika bra med "klockan går bra". Den springande punkten är ju i så fall hur "bra" definieras.

laketwig gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield