• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångavvikelse vs specifikation

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ska väl tillägga att anledningen till att jag tjatar om min Mako är att jag själv är lite förbluffad över att min billigaste klocka är min mest exakta klocka :p

Ibland har man flyt (skall man vara ärlig är det bara turnär det gäller en klocka som Makon) :p
Jag tycker det är härligt när man har ett mekaniskt ur för en billig penning som går superexakt. Men precis som du säger, bara riktigt flyt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter den diskussion som tagit över tråden jämfört med vad yonsson nog tänkte sig så har jag funderat lite (sjukt farligt när jag börjar fundera på saker).

Man måste nog skilja lite på gångavvikelse och precision också.

Låt mig förklara hur jag menar: Om man som jag har klockor som alla ganska konsekvent ligger knom ett visst spann av gångavvikelse går det alltid att justera dessa urverk så de får en mindre gångavvikelse eftersom urverket beter sig konsekvent. Om man tar min WZ0041DV som exempel så ligger alltid gångavvikelsen för mig att den snabbar sig 10-15 sekunder per dag (vid normal användning). Det är inom spec för urverket men innebär ändå att man relativt frekvent måste ställa om klockan om det är viktigt för en att den går rätt. Men eftersom den klockan alltid varierar inom ett 5 sekundersspann skulle man, om man vill, troligen kunna justera just den klockan relativt enkelt att variera inom en gångavvikelse på säg +3/-2 sekunder per dag. Detta skulle vid en långtidsanvändning innebära att klockan i snitt inte snabbar sig mer än 1 s/d vilket nog kan ses som bra för en mekanisk klocka. Med andra ord är precisionen i det urverket hög (eller bra, vet inte vilket ord jag skall välja).

Sedan har man då fall, som Sumon, som ironcastle har. Den klockan verkar på hans beskrivning som den lider av både en stor gångavvikelse och en låg precision eftersom den både snabbar och slöar sig mycket beroende på dag och humör. I det fallet är det troligen svårt att bara justera gångavvikelsen på klockan eftersom gångavvikelsen beter sig irrationellt och en justering som då fixar gångavvikelsen i ena ändan riskerar att förvärra den i andra ändan.

Nu kanske jag slår in öppna dörrar men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar och ni får gärna påpeka om ni anser att jag är helt fel ute på någon punkt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Efter den diskussion som tagit över tråden jämfört med vad yonsson nog tänkte sig så har jag funderat lite (sjukt farligt när jag börjar fundera på saker).

Man måste nog skilja lite på gångavvikelse och precision också.

Låt mig förklara hur jag menar: Om man som jag har klockor som alla ganska konsekvent ligger knom ett visst spann av gångavvikelse går det alltid att justera dessa urverk så de får en mindre gångavvikelse eftersom urverket beter sig konsekvent. Om man tar min WZ0041DV som exempel så ligger alltid gångavvikelsen för mig att den snabbar sig 10-15 sekunder per dag (vid normal användning). Det är inom spec för urverket men innebär ändå att man relativt frekvent måste ställa om klockan om det är viktigt för en att den går rätt. Men eftersom den klockan alltid varierar inom ett 5 sekundersspann skulle man, om man vill, troligen kunna justera just den klockan relativt enkelt att variera inom en gångavvikelse på säg +3/-2 sekunder per dag. Detta skulle vid en långtidsanvändning innebära att klockan i snitt inte snabbar sig mer än 1 s/d vilket nog kan ses som bra för en mekanisk klocka. Med andra ord är precisionen i det urverket hög (eller bra, vet inte vilket ord jag skall välja).

Sedan har man då fall, som Sumon, som ironcastle har. Den klockan verkar på hans beskrivning som den lider av både en stor gångavvikelse och en låg precision eftersom den både snabbar och slöar sig mycket beroende på dag och humör. I det fallet är det troligen svårt att bara justera gångavvikelsen på klockan eftersom gångavvikelsen beter sig irrationellt och en justering som då fixar gångavvikelsen i ena ändan riskerar att förvärra den i andra ändan.

Nu kanske jag slår in öppna dörrar men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar och ni får gärna påpeka om ni anser att jag är helt fel ute på någon punkt.


Huvudet mitt på spiken skulle jag säga. Men som sagt, vad tusan gör man åt det?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Huvudet mitt på spiken skulle jag säga. Men som sagt, vad tusan gör man åt det?
Som jag sa tidigare, en möjlig orsak till svajig gång kan vara obalans i balanshjulet. Det som då måste göras är att balansera om det (är ingen expert på just klockor utan tänker mer hur andra mekaniska system kan bete sig). Men det behöver inte vara det som orsakar dina problem, det är dock en sak som ändå är relativt enkel att kolla upp.
 

Jonte73

Audemars
Det är ju en hel del snack om olika urverks specifikationer när det gäller tidhållning. Jag har alltid hävdat att ett bra urverk har förutsättningar för att hålla tiden väl även om det råkar vara dåligt inställt.

Känn på denna:
Specifikationen (SBGM001) säger +5/-3spd. Köpte den i fredags och har jämfört med atomur varje dygn. Sedan dess, alltså 7 dygn har klockan dragit sig EN sekund totalt. Och då snackar jag INTE +5 någon dag och -5 en annan, utan den har legat i princip på 0 hela tiden. Min förra höll konstant +4spd.
image.jpg



Eller denna gamla goingen från 1973. (KS5626)
image.jpg


Den drar sig under en sekund/dygn. Hur sjukt är inte det? Tror den är specad +10/-5 eller liknande.

Så, glöm inte: Specifikationerna säger inte allt. :D
Yonsson skall 73 an gå så pingar du mig ;-)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bäst hittills av mina klockor är Exp1. Efter 15 dagar så ligger den +/- 0.

Då har jag burit den i princip varje dag. Som sämst låg den +2 sekunder totalt.

Långt över förväntan [emoji2]

ImageUploadedByTapatalk1426845195.299127.jpg
 

Doncorleone

Cartier
Inte så märkvärdiga siffror kanske men min Longines HC 41mm Automat går sedan jag köpte den för en dryg månad sedan typ minus 2 - 2,5 sek om dagen. Det har jag förstått är ganska bra.

Min nya Glycine Combat Sub går i dagsläget + 5-6 sekunder för snabbt.

Båda klockorna har jag haft på mig när jag sover och duschar, utan "vila".

Minns inte vad men min SMP avvek men den var ruskigt accurate iaf.

Trevlig helg !
 
Topp