• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångavvikelse

adress

Friends of KS
Vad är "normal" gångavvikelse per dygn på en DJ från 1987 ? Nyservad och ruckad bör den väl gå hyfsat bra.
Normal kanske är fel ord - acceptabelt kanske är bättre.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad är "normal" gångavvikelse per dygn på en DJ från 1987 ? Nyservad och ruckad bör den väl gå hyfsat bra.
Normal kanske är fel ord - acceptabelt kanske är bättre.
En nyservad Datejust ska gå inom intervaller -4 till +6, bättre än så faktiskt. Rolex själva siktar på -1 till +5, men det är vad du får i maskin. Sedan kan det variera på handleden vid praktiskt bruk. Gångreserv spelar också roll. Men max en halv minut i veckan skulle jag säga. Plus eller minus. Mer än det och klockan förtjänar en ruckning. Om den är nyservad, alltså.
 

adress

Friends of KS
Nu går min + 14 sek på 4 dagar. Men då har den - förutom på armen dagtid - också suttit i watchwinder. Med programmet H / V växelvis i 3 timmar - sedan vila i 7 timmar. Tror den fått lite för mycket " winder" under den tiden. Nu skall den få ligga på bordet under natten - vilket kanske är mera " normalt". Vet inte om windern påverkar - men det märker jag nu.
Många delar är bytta under service - kanske också skall " slitas in".
Skall bli intressant att se om det gör skillnad under 4 dagar. Oavsett är det ok för min del.
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Hej!

Vad är normal gångavvikelse för en ny Revero?
Fick tillbaka min efter stor service hos JLC och den fortar sig 15 sek/dag, normal?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej!

Vad är normal gångavvikelse för en ny Revero?
Fick tillbaka min efter stor service hos JLC och den fortar sig 15 sek/dag, normal?

15 sekunder per dag för en ny eller nyservad klocka låter väl mycket. Som du själv skriver är +/- 5 sekunder per dag mer rimligt i mina ögon.
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Fick detta gällande JLC Reverso
Cailber 822:

Average: -4 / +10s
Power reserve minimum: 42h
Delta (efter 0h): 22s
Delta (efter 24h): 30s
Max amplitud (efter 0h): 320°
Min amplitud (efter 24h): 190°
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick svaret från en urmakare på Nymans Ur.
-4/+10 sek är inte speciellt imponerade för en tillverkare som skryter om sin 1000h kontroll.
Tycker det låter konstigt. Möjligt att jag har fel och att det är olika krav för olika urverk men enligt min JLC-bok hemma utsätts nu för tiden alla ur för samma 1000hrs test och alla borde alltså vara specade till minst -1/+6 (om jag har rätt). Antar att de har ännu striktare krav för vissa urverk.

Förutsatt att din modell är någorlunda nya alltså.
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Tycker det låter konstigt. Möjligt att jag har fel och att det är olika krav för olika urverk men enligt min JLC-bok hemma utsätts nu för tiden alla ur för samma 1000hrs test och alla borde alltså vara specade till minst -1/+6 (om jag har rätt). Antar att de har ännu striktare krav för vissa urverk.

Förutsatt att din modell är någorlunda nya alltså.

Min klocka är helt
Tycker det låter konstigt. Möjligt att jag har fel och att det är olika krav för olika urverk men enligt min JLC-bok hemma utsätts nu för tiden alla ur för samma 1000hrs test och alla borde alltså vara specade till minst -1/+6 (om jag har rätt). Antar att de har ännu striktare krav för vissa urverk.

Förutsatt att din modell är någorlunda nya alltså.

Min klocka köptes ny i april i år. Den gick dåligt redan när jag fick den. Lämnade in den, den blev skickade till JLC som höll på fixade med den i 3 månader. Fick tillbaka den nu i veckan, och då gick där ännu sämre :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min klocka är helt


Min klocka köptes ny i april i år. Den gick dåligt redan när jag fick den. Lämnade in den, den blev skickade till JLC som höll på fixade med den i 3 månader. Fick tillbaka den nu i veckan, och då gick där ännu sämre :)
Illa! Min JLC är också inne för andra gången. Första gången fick den helservice, gick bra strax därefter men det ändrades. Innan jag skickade in den igen gick den +15spd.
 

Rusty

Omega
2-Faktor
[
Illa! Min JLC är också inne för andra gången. Första gången fick den helservice, gick bra strax därefter men det ändrades. Innan jag skickade in den igen gick den +15spd.
Verkar som JLC kan det där med service :)
Det verkar som jag får hålla mig till Rolex eller Seiko om jag vill veta vad klockan är ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
[

Verkar som JLC kan det där med service :)
Det verkar som jag får hålla mig till Rolex eller Seiko om jag vill veta vad klockan är ;)
Lite lurigt sånt här för den generella uppfattningen verkar vara att JLC gör grymma och tillförlitliga urverk. Jag är sugen på en JLC till, får se om jag vågar.
 
Topp