• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångreserv och uppdragning av Omega cal 1120?

jupe

Breitling
Hej, hade min Seamaster inne på service i höstas och undrar angående gångreserv och uppdragning av Omega cal 1120 för nu efter servicen så tycker jag inte att den fungerar som förväntat längre.
Ex vis så om klockan har stannat helt så får jag dra upp en 15-20 varv innan sekundvisaren börjar röra sig igen?
Drar jag upp den med ca 30 varv så stannar den näst kommande natt när jag lägger ifrån mig klockan över natten?

Så min fråga är hur många varv skall jag dra upp den med för att vara fullt uppdragen (30)? Samt behöver jag oroa mig för att jag måste vrida över 15 varv på kronan innan den börjar ticka?

Kan ju nämna att jag har varit i butiken redan och dom har mätt upp min klocka utan anmärkning?
Kanske bara jag som nojar men osäker ändå så jag vore tacksam för råd :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dra till det tar stopp (men försök inte vålda förbi stoppet), klarar klockan inte det är det fel på den.

Mina automater med handuppdragning måste jag alltid dra några varv innan de startar.
 

jupe

Breitling
Ok, skall prova att hitta stoppet :) Att jag frågar är att på mina andra ur så tar det bara 2-5 varv innan sekundvisaren börjar gå samt att det brukar räcka med runt 30 varv för att ladda gångreserven.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Drar du tillräckligt länge så hörs ett svagt klick. Då har nu nått max, en spärr slår ifrån och vidare dragningar har ingen verkan. Men runt går det att dra den i evighet, du känner inget stopp. Men det bästa är att dra tills den bara går igång, prova skaka lite lätt efter några varv. Bär den sedan på armen hela dagen och låt den göra jobbet. Sen kan du lägga den på kvällen och kolla gångreserven.
En klocka kan nog mäta (och gå) bra men vara trögstartad. Orsaker till det får nog en mer tekniskt bevandrad person reda ut, faktiskt har jag inte upplevt (eller läst) om trögstartade klockor tror jag. Min egen räcker det med 2-3 varv och en lätt skakning så är den igång. Har cal 1128 men det skall vara samma som 1120 med GMT-modul. Angivna 44 har jag inte i gångreserv men bortåt 40 i alla fall.

Får du inget riktigt bra svar här så prata med en annan urmakare. Skulle jag nog gjort ändå, känns inte OK.
 

jupe

Breitling
Tack för ett utförligt svar :) Får ta ett snack med den lokala urmakaren här på ön för han skall tydligen vara duktig på Omega.
 
Topp