Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gångreserv

Diskussion i 'Diskussion' startad av Matr0, 29 oktober 2015.

1. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Tjena
    Upplever att min Gångreserv på min Seamaster ("Bond"99a) är ganska dålig, vad är standard på dessa från början? Ligger den hela natten och förmiddagen har den stannat. Kan något börja bli slitet i en 16 år gammal klocka ;)

Chuck gillar detta.
  2. Roffe

Roffe Borgare

Har den blivit servad?
    Om nej - gör det.

yonsson gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    :)

Roffe gillar detta.
  4. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Absolut; regelbundet, senast i april i år

5. Roffe

Roffe Borgare

Alright, svårt att se att något skulle vara slitet i verket i så fall. Om du inte varit hos en urmakare som "fuskat"..

6. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Men vad bör normal reserv bara, vet att nyare ur bör hålla ca 48 Tim. Min klarar ca 20

7. Roffe

Roffe Borgare

För att kanske ge dig ett svar då, 22 h gångreserv på dessa? Eller är jag ute och cyklar? Om jag inte cyklar, så är det väl rimligt att den stannar efter 12 + 6 h? "Isch"...

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    En relativt nyservad klocka börha en gångreserv väldigt nära den som den hade som ny...

yonsson gillar detta.
  9. Roffe

Roffe Borgare

Tror hans har 22h. Han syftar nog på nyare årsmodeller?

10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tror hans borde ha åtminstone 40-45h, 35-40h har varit typ minimistandard på klockor sedan 50 talet. :)

KMS, plattfot, yonsson och 3 andra gillar detta.
  11. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Om jag minns rätt hade dessa ursprungligen en gångreserv på 44 timmar.

12. Roffe

Roffe Borgare

Okej, är inte insatt på Omega öht, fick fram något om 22 h efter en googling och då lät det ju rimligt med tanke på att hans stannat efter runt 20! Men glöm det då :D

13. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    44 timmar om du har cal. 1120

14. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Stämmer gott det. Okej, ja då får jag kolla det lite extra vid nästa service om några år, inga större problem. Mest nyfikenhet. Tack

15. yonsson

Från:
    GBG
    Så du ska skita i att serva en klocka med riktigt dålig gångreserv? Kul experiment, uppdatera oss gärna om hur dyrt det blir att serva en Omega när den rasat totalt.

N.Bathes och Asplund gillar detta.
  16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Haha ja då startkostnaden ligger på 7000 sek så kan det nog dra iväg en del ;D

yonsson gillar detta.
  17. Starship

Starship Stadsbo

Efter 17 års dagligt användande utan service så stannade blev min SMP. 4200 tror jag servicen gick lös på.

18. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Om den servades i april så har du väl 1 års garanti på servicen? Bara att gå tillbaks till urmakaren och få det åtgärdat.

19. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Cal. 1120 ska som sagt ha 44 h gångreserv och om klockan har fått service i april i år så bör den klara detta under förutsättning att den som utförde service gjorde ett korrekt arbete. Du behöver dock säkerställa att den är ordentligt uppdragen. Dra upp manuellt helt och låt klockan ligga. Du får då ett korrekt värde på gångreserven. Om detta ligger runt 40 timmar och klockan ändå stannar efter att ha legat över natt + fm så kan det vara något med automaten som gör att den inte drar upp som den ska. Detta förutsätter dock att du använt klockan under hela dagen och inte bara suttit bakom skrivbordet innan du lägger den över natten. Om du identifierar misstänkt fel på gångreserv eller automat så ska du så klart lämna in klockan där den fick service och be dem åtgärda detta kostnadsfritt relaterat till din service i april.

Matr0, yonsson och djupdykaren gillar detta.
  20. N.Bathes

N.Bathes Borgare

En del kallar packningsbyte och lite smörjning för "service" Bara för att förtydliga...
    En liten renovering med
    Vissa komponenter som byts ut! 6-7 tusen borde man väl lägga iallafall hos en ad som vet bad han gör?...

21. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det ska inte handla om 6000 till 7000kr, inte ens hos ad eller auktoriserad verkstad. Det kan vara hälften av detta och alldeles utmärkt utfört. Nymans tar 5100kr och då ingår polering. Klockmaster globen som är auktoriserad omega verkstad gör det billigare än så. Kan man tänka sig att lämna till fristående urmakare så kanske runt 3000 för en fullservice.

22. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Du kan ju inte sitta och tala om vad en service ska kosta bara för din kostade en viss summa. Det skiljer ju från fall till fall.

23. N.Bathes

N.Bathes Borgare

Beror nog på vad som behövs bytas?
    Hur Mycket/Lite den används under 16 år?
    Byta Endel komponenter inkl arbetstid mm... Biligt med 3000:-
    man kan ju bli lurad vid servicar hos vissa. Det kostar att ligga på Topp..
    http://klocksnack.se/threads/strul-...16233-hur-skall-jag-agera.45795/#post-1110995

24. N.Bathes

N.Bathes Borgare

Självklart Inte!!!
    Menade bara att om klockan inte bytt dom komponenter som behöv vid 16 års ålder så lär det kosta Endel....
    Vem vet vad som behövs?...
    Frågade på en nyare omega sm hos ad, renoverinservice 10-12 år ca 6-7 tusen, bättre ta till lite, än för lite.

Senast ändrad: 1 november 2015
  25. noeLLY

noeLLY Stadsbo

En urmakare

N.Bathes och yonsson gillar detta.
  26. Airman

Airman Präst

Kan kanske vara något transmissionshjul eller liknande som gör att inte klockan drar upp. I så fall kostar det nog inte många kronor. Vid service borde det ju iof upptäckts... Gå tillbaka till sin urmakare.

N.Bathes gillar detta.
  27. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har talat om att en normalservice av denna klocka inte ska kosta 6-7k utan ligga på annan nivå. Denna klocka är ju vidare regelbundet servad så några större överraskningar handlar det inte om. Jag har servat tiotals omegor och har hygglig koll på vad en service går på. Det är vidare att skilja på en regelbunden normalservice av ett automatverk och att lämna in en klocka som kanske inte är servad någonsin och där hela dess hitorik är helt okänd.

N.Bathes gillar detta.
  28. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Om det händer ,är du den första jag kontaktar

29. Matr0
    Trådstartare

Matr0 Torpare

Sant, hade jag inte ens tänkt på

30. yonsson

Från: