• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångreservindikator

Spindel

KS vulkanolog på Island
Generellt måste jag säga att jag gillar funktionen och tycker den är mer användbar än många andra funktioner som finns på klockor *host* GMT *host*, men på automatiska klockor är den, som nog någon nämnt, ändå ganska överflödig :)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Jag har inte ägt någon klocka med powerreserve mätare men är sugen på att testa.
Kan dock se mig själv frenetiskt viftande med armen för att alltid ha full powerreserve...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte ägt någon klocka med powerreserve mätare men är sugen på att testa.
Kan dock se mig själv frenetiskt viftande med armen för att alltid ha full powerreserve...
Den blir full snabbt och håller sig full utan ansträngning på de flesta klockor.
 
Snyggast är att ha den på baksidan som på Panerai PAM422, på min panerai kollade jag alltid på baksidan när jag drog upp den och då är det smidigt att ha den där, samt att det även är coolare och mindre skräp på tavlan...

ml_image.2641388.jpg


EDIT, såg att hedbrg hann före...
 

Isodor

Audemars
Portuguesen har nog den snyggaste där det blir bra symmetri annars föredrar jag den på baksidan på manuella klockor.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade denna Glycine Incursore PR förut. Trevligt med rejäla nuffror och rejäl PR-indikator.



Av min fd svärfar kallad för "jävla bollibompa-klocka". Är kanske lite benägen att hålla med.

Men jag vill ha en sån igen, så, om du som köpte den av mig läser detta, PM'a! :)
 

hellbit

Cartier
Jag som har en IWC 7 day älskar både indikatorn och att den har lång gångreserv. Byter mellan den och Rolex gmt och det störiga är när jag använt iwc några timmar för mycket så att rolexen stannar. En indikator hade hjälpt saken men framförallt längre gångreserv (50 timmar är för lite) sen kan ju en winder lösa problemet. Jag är dock för indikatorn men framförallt lång gångreserv!
 

Minuteman

Rolex
Oavsett utseendet (vilket jag tycker ofta kan vara ganska snyggt) och att det är en ganska praktisk och användbar komplikation. - Är det någon dom har koll på hur den är implementerad?
Antar att den på något sätt mäter hur spänd fjädern är, och visar det på tavlan, men hur?
Ingen som hade något att tillföra om hur de är konstruerade?

Här är lite input, även om det inte är jättedetaljerat:
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Power_reserve
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Snyggast är att ha den på baksidan som på Panerai PAM422, på min panerai kollade jag alltid på baksidan när jag drog upp den och då är det smidigt att ha den där, samt att det även är coolare och mindre skräp på tavlan...

ml_image.2641388.jpg


EDIT, såg att hedbrg hann före...
Fast min personliga åsikt är att den gör som minst nytta på baksidan, då måste jag ju ta av den för att se om den behöver några vrid innan jag hoppar in i mitt stridsflygplan och utför några luftdueller som innebär att jag inte har några händer fria för att dra upp den :p
 
Topp