• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Går det att kliva av?

Roffe

Panerai
2-Faktor
Måste vara denna du menar? Tänkt inte på konsekvenserna, bara handla.
lol.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Och om du anländer till en tillställning och instinktivt känner att du har fel klänning på dig för tillfället? Hade det då inte varit optimalt att haft en outfit som är så allround att du alltid skulle känna att du passar in?
Du föredrar alltså en klocka som är "ok" vid alla tillfällen? Själv så föredrar jag olika klockor som är perfekta vid olika tillfällen.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Du föredrar alltså en klocka som är "ok" vid alla tillfällen? Själv så föredrar jag olika klockor som är perfekta vid olika tillfällen.
Korrekt. Jag tror att jag innerst inne letar efter en klocka som är så allround att den kan användas för alla situationer. Och det kommer alltså från en person som i dagsläget äger två klockor som inte ens har datum... :bag:
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Och om du anländer till en tillställning och instinktivt känner att du har fel klänning på dig för tillfället? Hade det då inte varit optimalt att haft en outfit som är så allround att du alltid skulle känna att du passar in?
Klänning är aldrig fel.
Skämt åsido, typ "den Lilla Svarta"? Jo, det hade onekligen besparat mig mycket tid och beslutsvånda, och jag vet många som har det så men hur kul är det?
Det finns också såna som går runt i samma outfit vid alla tillfällen och inte störs det minsta av att de har "fel" outfit vid fel tillfälle, och det är ju en skön och avslappnad inställning också.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Klänning är aldrig fel.
Skämt åsido, typ "den Lilla Svarta"? Jo, det hade onekligen besparat mig mycket tid och beslutsvånda, och jag vet många som har det så men hur kul är det?
Det finns också såna som går runt i samma outfit vid alla tillfällen och inte störs det minsta av att de har "fel" outfit vid fel tillfälle, och det är ju en skön och avslappnad inställning också.
Typ som en vintage skinnjacka. Kan man bära upp den så funkar den verkligen till allt.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Men @dekadent, varför plåga sig själv med frågeställningen undrar jag ?

Jag kan ta mig själv som exempel, jag äger 10-15 klockor. Ingen av dem är superdyr, den dyraste är en Datejust 16220 i stål.
Jag är nöjd med det jag har, och är väl medveten om att jag högst sannolikt aldrig kommer ha råd med en PP eller Audemars.
Det bekommer mig inte det minsta heller... Jag fattar inte poängen helt enkelt :confused:
 
Senast ändrad:

dekadent

Omega
2-Faktor
Men @dekadent, varför plåga sig själv med frågeställningen undrar jag ?
Just nu är jag "safe". Det enda som just nu finns på marknaden (som jag känner till) som jag känner ett begär efter är som tidigare nämnt Speedmaster X-33 Skywalker. Men inom kort kommer de klockor som finns på shortlisten börja dyka upp. Att då gå på en shopping spree kommer vara direkt kontraproduktivt mot att bli en OWG. Jag känner alltså att jag just nu står vid ett slags vägskäl. Antingen kapitulerar jag eller så gör jag min exit nu, medans det fortfarande finns tid. Då skulle det räcka att gå mer eller mindre plus minus noll på BB & OP mot X33. Men sitter jag med 5+ midrangeklockor, några med potentiellt uselt andrahandsvärde så kommer det bli både krångligare och mer komplicerat att göra en exit, ekonomiskt, praktiskt och känslomässigt.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte riktigt. Jag har ännu inte sjunkit så långt ner i beroendeträsket att det enda som ger kickar är Grande Complications. Den vanliga Overseas är snygg däremot, den gamla modellen utan ett datum intvingat halv fem.
Är själv OWG med en Aqua Terra så några complications behövs inte för min del, tycker bara att dom två klockorna är helt magiska! Dessutom så är dom inte vattentäta vilket innebär att det faller lite för min egna del.
En klocka som skulle kunna ersätta min Omega är den här:
Vacheron-Constantin-Overseas-4500V-steel-bluedial-trio.jpg
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Är själv OWG med en Aqua Terra så några complications behövs inte för min del, tycker bara att dom två klockorna är helt magiska! Dessutom så är dom inte vattentäta vilket innebär att det faller lite för min egna del.
En klocka som skulle kunna ersätta min Omega är den här:
Vacheron-Constantin-Overseas-4500V-steel-bluedial-trio.jpg
Ja, den där är hiskeligt fin! Det är något speciellt med blå tavla också.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hmm ok, jag ser problemet du belyser. Skillnaden mot mig är att jag enbart köper för att äga, så för mig spelar ruttet andrahandsvärde ingen roll i mina klockval. Därav tror jag att du får bättre svar av någon annan än mig i denna fråga :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Typ som en vintage skinnjacka. Kan man bära upp den så funkar den verkligen till allt.
Tja, där svarade du själv på frågan. Du behöver en insliten vintageklocka. Men grejen med vintage skinnjackor är att de, enligt mig i alla fall, bara funkar om det är du själv, någon nära anhörig eller någon rockstjärna som burit dem innan och slitit in dem. Annars blir det bara lite töntigt, särskilt om det är en bikerjacka och du aldrig suttit på en hoj.
Det är inte (enligt mig) riktigt lika illa med vintageklockor, men det är mycket coolare med en klocka som du själv burit i ur och skur sen konfirmationen eller bar mitzvah eller dylik initieringsrit.
Såg en annan tråd om Magnum (eller rättare sagt Tom Selleck) och hans enda klocka som verkar hängt med i 30 år (eller vad det nu var).
Det är coolt.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Såg en annan tråd om Magnum (eller rättare sagt Tom Selleck) och hans enda klocka som verkar hängt med i 30 år (eller vad det nu var).
Det är coolt.
Varför har jag då fått känslan av att för en stor del av användarna på Klocksnack räknas 6 månader som lång tid att äga en klocka och att antalet användare som ägt en och samma klocka oavbrutet under mer än säg 20 år lätt kan räknas på ena handens fingrar? ;)
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
"You can check out any time you like but you can never leave." (Eagles)

Jag fascineras i teorin av OWG som fenomen, men har insett att det aldrig skulle funka för mig.
 

JohnDoe

Rolex
Klänning är aldrig fel.
Skämt åsido, typ "den Lilla Svarta"? Jo, det hade onekligen besparat mig mycket tid och beslutsvånda, och jag vet många som har det så men hur kul är det?
Det finns också såna som går runt i samma outfit vid alla tillfällen och inte störs det minsta av att de har "fel" outfit vid fel tillfälle, och det är ju en skön och avslappnad inställning också.
Alltså jag kanske är lite konservativ men jag har lite svårt för att dra på mig en klänning, svart eller inte. Men du har helt rätt i att det är svårt att ha samma kläder vid alla tillfällen. Förstår inte ens tanken med att vara OWG.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag kom i kontakt med klockor första gången som brådmogen tolvåring i mitten av åttiotalet. På baksidan av Time Magazines gättade omslag glittrade reklamen för Rolex Day-Date i kapp med Rothmans cigaretter. Drömmar om lyx och kändisskap men självklart en ouppnåelig utopi för en tolvåring, en dröm som temporärt stillades av en Day-Date i “helguld” inhandlad av en släkting i Asien.

Fast forward till millennieskiftet. Idogt surfande på klocksiter och klockforum, varav Axelssons Time To Talk var den virtuella bibeln, befäste ett mer genuint klockintresse där inte bara den mytomspunna lyxen kring Rolex var en faktor utan också armbandsurets historia och principen bakom ett mekaniskt urverk. IT-bubblan sprack och ett avgångsvederlag kom väl till pass. En vittavlad Omega Seamaster GMT (ref. 2538.20.00) inhandlades hos Åke Falk Urhandel.

Lyckan var i det närmaste total! Jag kunde inte slita blicken från min klocka, vågmönstret på tavlan, den knivskarpa texten, den snygga kontrasterande röda GMT-visaren, den kraftiga lumen och inte minst, det lugnande taktfasta tickandet. Jag skulle aldrig äga en annan klocka.

Kombinationen av ungdomligt oförstånd och en fortsatt svag IT-bransch gjorde lyckan kortvarig. Bara några år senare hamnade Omegan på pantbank efter en längre tids arbetslöshet. Besvikelsen gnagde länge i själen men tog inte död på klockintresset. Begäret stillades temportärt med en Marcello C Nettuno 3 (ref. 2007).

Uret.se gör entré. Ekonomin är stabiliserad, arbetslöshet tillhör det förflutna. Ännu en vittavlad Omega inhandlas, en Aqua Terra (ref. 2503.33.00). Lyckoruset var inte lika starkt denna gång men jag var väldigt nöjd med köpet. Kontrasten mellan den vita tavlan och de blåa visarna och indexen var, och är skitsnygg. Glasbaksida, co-ax verk. Helt enkelt en klocka jag var extremt nöjd med! Men det var ingen Rolex…

Uret.se igen. En Oyster Perpetual (ref. 116000) denna gång. Lyckoruset var… väl inget lyckorus egentligen men det var en väldigt fin klocka. Helt flawless, uppdrag som att dra en varm kniv genom smör. En tavla som var snygg men ärligt talat sjukt svåravläst (tror den brukar benämnas Harley Davidson). 36 mm satt helt perfekt på mina ganska tunna handleder.

Och nu infann sig det riktiga i-landsproblemet. Nu hade jag två klockor, båda mekaniska. Båda dressare. Jag kunde bara bära en i taget. Och en stod alltid still. Jag borde såklart köpt mig en winder men valde att angripa problemet på ett annat sätt, jag skulle bli en OWG. Jag behövde en dykare och jag borde ha en IWC.

Omegan och Rolexen avyttrades till förmån för en IWC Aquatimer (ref. 3548-05). Inget direkt lyckorus utan bara nöjd över en bra klocka. Tills Tudor släppte Black Bay. IWC hamnade hos uretvintage.se och en Black Bay (ref. 79220R) inhandlades, ovanligt nog hos en AD, Krons. Nu infann sig faktiskt ett litet lyckorus. Black Bay är en ruskigt trevlig klocka som jag var och är mycket nöjd med. Men jag köpte den inte på länk. Och det var ingen Rolex…

40-årsdagen närmade sig, Uret.se igen, en TILL Oyster Perpetual men Blue Arabic denna gång. Och denna gången blev jag helt nöjd med tavlan. Och klockan är ju fortfarande lika bra som den förra. Snygg. Klassisk. Neutral. Tråkig? Så nu har jag en dykare och en dressare. Är det någon som kan räkna ut vad som händer nu? Jag kan bara bära en i taget. Och en står alltid still. Jag borde såklart köpa mig en winder…

Går det att stanna karusellen och kliva av? Går det att hitta EN klocka som ger exakt samma lyckokänsla som den första eller blir det bara ett tomt håglöst samlande i fortsättningen? Jag är sugen på Bulova Space Watch Re-Issue, IWC’s nya 40mm pilot, Hamilton Broadway som kommer på Basel. Men jag vill också sälja av rubbet och skaffa mig EN klocka. En fakking kvarts som aldrig står still. Typ Omega X-33 Skywalker.

Är det någon som har lyckats sälja av rubbet, bli en OWG och aldrig se tillbaka?
Mycket igenkänning där :) Har försökt kliva av 2 gånger på 5 år, utan att lyckas. Bara att testa och se om du lyckas! X-33 känns dock inte jättekul som OWG-klocka IMHO. Känns inte i närheten av en "riktig" Speedy, och löjligt låg vattentålighet!
 

mega

Rolex
Omega X-33 Skywalker... I feel you...
Varför, VARFÖR måste den vara så oproportionerligt dyr...
Men för att svara på din fråga, det går inte att bara ha en klocka och vara lycklig. Du måste nog komplettera med en automatare. Sen kan du känna dig hel. Skulle förresten även safea med en dykare och en gammal GS high-beat. Ifall att.

omega-speedmaster-skywalker-x-33-watch-3.jpg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@dekadent Du skriver flera gånger om att en av dina två klockor blir liggande. Varva!

För mig är det lite av tjusningen med klockor att på kvällen/morgonen bestämma vilken klocka som ska bäras nästa dag.
Har man inte burit klockan på ett par dagar känns den lite ny och man blir glad :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Finns massor av OWG med "riktiga" klockor som är hur nöjda som helst med det. Men dom hänger inte här så det är fel forum att ställa frågan på. En kompis köpte en ny SMP automat för 15 år sedan och burit den som enda klocka sen dess. Som sagt, han hänger inte här. Tror faktiskt att majoriteten av ägarna till Seamasters eller div Rolex faktiskt är OWG. Så visst går det men det får vara rätt klocka, har man som du kört automatare i så många år så måste det nog vara en sådan. Jag vill i alla fall inte ha något annat. Glöm X-33 el dyl alltså.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis som med den första kärleken finns det nog få "första" som går att återskapa i helhet (bil, klocka, boende etc). Det handlar om bristen på referenser, den totala frånvaron av känslan att man haft något liknande förut. Alla minns vi den första kyssen och den första "riktiga" klockan (vilken den nu var), det går aldrig helt att återskapa.

Jag kan dock undra varför man skulle längta tillbaka. Den första kyssen var oftast rätt tafflig, den första bilen ofta rätt risig och det första boendet ofta ett sunkigt hål i väggen med störiga grannar/dåligt avlopp. Min första klocka var en Swatch Irony som jag förvisso har kvar men inte har använt på en himla massa år. Att vara OWG är i min bok varken dåligt eller bra, det är för mig i paritet med att äta exakt samma sak till frukost varje dag. Själv föredrar jag variation både i magen och på armen, alltså försöker jag bygga en samling.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tror att man kan vara OWG i praktiken dvs ha en favorit klocka utan att använda dom andra uren. Men att göra sig av med allt i realiteten?
Som sången går "you don't know what you got until you lose it..."
 
Topp