• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Går i Rolextankar, köpråd ang submariner.

nickebus

Breitling
Halloj!

Har kikat på forumet i något år nu men aldrig haft "orken" att registrera mig men nu behöver jag hjälp och då passar det sig :bag:

Har kommit i Rolex-tankar och vi vet alla hur det slutar....
Hittade en Sub på urets vintage sida och är lite frågor kring priset.

http://www.uretvintage.se/rolex-submariner-pv-47223.html

Är denna klocka prisvärd? för har kollat runt och sett att vissa säljer mycket nyare subs(keramiska) och fullset för ungefär samma pris. Eller är just den här refen mera eftertraktad?

Men ja frågan är väll egentligen är klockan prisvärd?

Har svårt att få tid för en f2f affär och att swisha över 40-50k till nån har jag inte riktigt kulor till och då passar en affär med ett företag bra.

tack på förhand / Nicklas
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Den är mycket tråkigare än en subc så satsa på det! Denna är dock i mycket bra skick. Många funderar över varför 16610 har rusat i pris, men den här är dyr även för att vara hos handlare, som brukar vara dyrare. Och ingen box till klockan heller.

Sen är det frågan om klockas servicebehov..
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst välkommen, skriv gärna en rad i presentationstråden också!
16610:an ser ut som att den är i fint skick från vad jag ser.

Den stora skillanden mellan den nya (keramiska) och den äldre sitter just i vridringen. och att den nyare har en parachrom spring. Samt att den du länkar till har borrade luggar. Lättare byte vid t.ex natoband eller läderband. Och lite "biffigare" case.

Du kan läsa en bra jämförelse här!

http://www.bernardwatch.com/blog/rolex-submariner-116610-vs-16610-comparison/

Precis som vikgul tycker jag att priset dock är lite högt. Men det är upp till dig vad den är värd och vad du vill betala.

*edit* Dra ut en annons på köp&sälj här och fiska lite ;)
 

F-L-P

Panerai
Typ såhär väljer man:

Datum eller inte.

Plexiglas och matt tavla eller vit guld index och safir glas.

Vid vintage måste du lägga massa mer tid och läsa på som fan. Så enkelt är det.

Vid modern: välj om du vill ha maxi boett ellee inte. Om maxi boett så väljer du om du vill ha keramik bezel eller inte.

Sen finns lite gröna, halvguld, helguld och några med målad tavla och safir glas. Och massa annat.

Här kommer du alltid höra att allt är för dyrt. Kolla vintage rolex market och c24 för att få koll på priser.

Halv lulligt skrivet och en hel del fel men kan vaea bra saker att börja titta på för att få koll på vad du vill ha. Och den modellen är så vitt jag vet inget speciellt. .
 

RDFG

Cartier
VÄLDIGT överprissatt i min mening. Särksilt utan box o papper. Är den i nyskick och nyservad är den bara dyr, är den inte det är det fantasipris.

34-37 låter rimligare för en 16610 utan tillbehör (säger jag utan att ha researchat, äger dock en 16610)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ser fin ut, vet inte om priset är så högt med tanke på att det är en handlare. Har dock ingen erfarenhet av uret, eller vilka garantier de lämnar. Köper du privat kanske priset är väl tilltaget.

Är du riktigt intresserad så kontakta dem och kolla hur klockan mår, amplitud osv.

I ditt fall så hade jag kanske haft lite is i magen. Det är ingen ovanlig klocka så det säljs en del här.

Du bör prova den och jämföra med nya 116610 eller 114060 för att få en uppfattning, då de är olika att bära.

Personligen gillar jag den äldre modellen mer. Men smaksak.

Till slut, VÄLKOMMEN till forumet.
 

nickebus

Breitling
Tack för svar, ja jag har som sagt svårt att ta mig någonstans pga jobb och har ingen ledig tid förens vid jul så är den 3000-4000 i överpris så är det något jag tycker är okej.

En annan fråga är väll om jag får för mig att sälja den om ett år i ungefär samma skick som där, vad får jag då för den? 32-35k?

Klockorna på uretvintage har f.ö genomgått service innan de läggs upp eller iallafall kollats om det behövts så en sådan behövs inte inom de närmsta åren isåfall.

Har testat den keramiska på handleden en gång och tyckte den kändes lite stor och vad jag förstod nu efter läsningen så känns den här mindre på handleden?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Klockorna på uretvintage har f.ö genomgått service innan de läggs upp eller iallafall kollats om det behövts så en sådan behövs inte inom de närmsta åren isåfall.

Nja. Jag är inte helt enig med dig om det.
Saxat från urets hemsida:
"I objektsbeskrivningen för varje klocka framgår om och vilka delar som ev. ej är i original samt om och när:
senast kända service av urmakare är utfört"
Här är en liten del ur ett mail till dem angående en GMT-Master som låg ute.
1. Har ni någon info om när den var inne på service sist?
- Deras svar.
1. Vet ej
Så även om den är kollad så har dom absolut ingen koll på när den sist blev servad. Vilket kan vara en risk när vi pratar om den köpesumman. Nu är ju det en smaksak. Men dra iväg ett mail till uret och ställ lite frågor till dem!

Har testat den keramiska på handleden en gång och tyckte den kändes lite stor och vad jag förstod nu efter läsningen så känns den här mindre på handleden?
Den känns lite större pga maxicaset, men både 16610 och 116610 är bra klockor.

Frågan är hur mycket överpris det blir. Vad får jag ge för en i nyskick som är nyservad om jag köper från en på forumet?
Beror på om du vill ha date eller no-date. Men du bör kunna plocka upp en nyare för den summan +- nån tusenlapp här.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den är för dyr för att vara en 16610 i mitt och uppenbarligen andras tycke också. Sen är modellen ganska trist. Kör på en Sub-C istället om du är ute efter en modern Sub.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är hur mycket överpris det blir. Vad får jag ge för en i nyskick som är nyservad om jag köper från en på forumet?
Du får ju en sub c i nära nyskick med garanti kvar för de pengarna. Kolla annonserna på forumet. Det finns många här du kan lita på. Ta en sväng med bilen eller be en polare plocka upp den.
 

Knight

Cartier
Den stora skillanden mellan den nya (keramiska) och den äldre sitter just i vridringen. och att den nyare har en parachrom spring. Samt att den du länkar till har borrade luggar. Lättare byte vid t.ex natoband eller läderband. Och lite "biffigare" case.


Hela armbandet är mycket annorlunda och härligare på SubC!

I övrigt tycker jag SubC är bra mycket snyggare än 16610. Alla som inte tycker det har fel. Glidelock är underbart och 15 extra gram ger den en skön tyngd.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hela armbandet är mycket annorlunda och härligare på SubC!

I övrigt tycker jag SubC är bra mycket snyggare än 16610. Alla som inte tycker det har fel. Glidelock är underbart och 15 extra gram ger den en skön tyngd.

Såklart att jag glömde närma det... Men jag håller med dig, det nya armbandet är mycket bättre. Microjustering är guld värt nu på sommaren.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Först och främst, välkommen till forumet.
Ett viktigt val du bör göra är att avgöra om du vill ha datum eller inte.
114060 är "cleanast" enligt mig men avsaknaden av datum är ibland lite irriterande i mitt tycke.
Sen ska du fundera på om det är en keeper, vilket jag inte fick känslan av.
Om du tänker flippa den inom ett år eller två så sikta på en lite äldre men nyservad klocka.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Frågan är hur mycket överpris det blir. Vad får jag ge för en i nyskick som är nyservad om jag köper från en på forumet?

Ha lite, lite, mer tålamod och kanske bredda ditt sök och även kolla efter 14060 och 14060M så slipper du ställa datumet. Du borde kunna hitta för mellan 30-35 inom några månader. Kolla även blocket, allt är inte skit som dyker upp där om du vet vad du vill ha.
 
Topp