Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Går i tankarna om en beg. Maurice Lacroix viaChrono24 - vad bör jag tänka på?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Arigold, 6 januari 2015.

1. Arigold
    Trådstartare

Arigold Torpare

Hallå alla,

Då har turen kommit till mig för att gör mitt första köp av en "lyxigare" klocka. Min kunskapsnivå väl är helt ok men absolut ingen connoisseur inom ämnet. Därför tänkte jag fråga om råd och hjälp med mitt köp samt vad jag bör tänka på.

Som rubriken lyder funderar jag på en beg. Maurice Lacroix, då jag har blivit helt insnöad på deras designspråk. Vad jag har förstått så gör dessa klockor ett kraftigt prisfall så då kan det vara värt att satsa på en beg modell.

Min fråga är nu är, vad bör jag tänka på gällande ett köp från ex. chrono24 där är priset är lågt på vissa modeller? Jag har exempelvis blivit småkär i en Masterpiece Retrogarde och nypris på liknade modeller i Sverige börjar runt 50 - 60K. Jag vet med mig att man skall passa sig från italienska köpare. Är det någon garanti att köpa från trusted seller eller trusted check-buy? ex. som i denna annons där även garanti lämnas:
    http://www.chrono24.se/mauricelacroix/maurice-lacroix-masterpiece-retrograde-43-mm--id2813631.htm

All info, tips och förslag (även om andra märken och klockor) tas emot med öppna armar.
    Min budget sträcker sig från 5k- 25k. Det är också värt att nämna att jag jag är även förtjust i Chronografer så som Tag Heuer Carrera eller LM Lacroix egna.

2. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Chrono24 är som blocket fast för klockor, så var inte blåögd. Gör din läxa, läs om klockan, kolla referenser på säljaren. Maila och se om du får ett seriöst intryck, kolla vilket fraktbolag som kommer används, etc.

Inga garantier att det är en Trusted seller.

Affe gillar detta.
  3. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Gällande italienska handlare via Chrono så är de ökända för att överskatta skicket, en klocka som det står är "mint" behöver inte vara det. Var försiktig :)

4. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Finns en tråd någonstans där folk har skrivit om sina erfarenheter med olika C24 handlare. kör en sökning så dyker den nog upp. Inga garantier att just denna handlare finns där dock.

5. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Håller inte med om att c24 är som blocket, jag tycker c24 är bättre. Men man ska såklart göra sin hemläxa och "köpa säljaren" även på c24.

Aquaracer2 och Wollen gillar detta.
  6. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kan hålla med dig, men jag får känslan att många tror att det är chrono24 fritt från bedragare och skojare. Därför jämför jag det med blocket för att få folk uppmärksamma.

Wollen och Micke Ni gillar detta.
  7. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Fast om c24 inte är lika illa som blocket är det väl bättre att skriva det istället? Det viktiga är köparens förarbete innan köp, oavsett var man köper.

Mr_Jonas gillar detta.
  8. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har du inte möjlighet att flyga ned och hämta klockan personligen? Slipper tull (är det de på beg varor?) och helt säkert samt att du kan inspektera klockan på plats.

Kostar klockan 15-25" är ju flyget t&r på 2" en pyttstyver, du får dessutom en weekend resa och sinnesro på köpet ;)

9. ZQT

ZQT The Banker

Ingen tull inom EU.

Två lök på 15 är ju ändå drygt 15% vilket ändå är en del hehe.

Säljaren verkar ju reko, trusted seller osv. Men krävs mer grävande innan jag skulle skicka iväg stålar

Erik1 gillar detta.
  10. Arigold
    Trådstartare

Arigold Torpare

Tack för alla svar! Skall söka upp tråden om C24 och börja gräva fram fakta om säljaren.

Vilka frågor lämpar sig att ställa till säljaren, ex service, trycktest??

Vad gäller om jag köper en nya klocka ifrån C24, om vi utesluter skumma säljare. Europa garantier och sånt tänker jag mer på, typ lämna in den i Sverige om något skulle vara kasst.

Till min nästa fråga:

Vad finns det för alternativ till denna klocka i denna prisklass, ny som gammal. Som jag nämnde ovan, så gillar jag Tag Heuer Carrera, M Lacriox Retrogarde stuket? Då jag inte är så vass på alla märken finns det säkerligen andra modeller från andra märken jag inte tänkt på.

11. Noami

Noami Friends of KS

Stålkronograf med svart tavla? Enkelt val, Omega Speedmaster.

12. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Går väl Ryan till Nederländerna ;) 500 pix t/r bör la kunna gå å fixas.

13. Arigold
    Trådstartare

Arigold Torpare

14. hiller

hiller Bonde

15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Du förstår väl att Mr_Jonas menar att C24 är som blocket; dvs att vem som helst kan annonsera?

16. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Nä, det förstod jag inte.

17. nissenypon

nissenypon Friends of KS

...felpost...

18. ZQT

ZQT The Banker

Det har jag svårt att tro :D

nissenypon och Frosse gillar detta.
  19. nissenypon

nissenypon Friends of KS