• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gått med i Länkarna ...? (eller “Det hänger på låset”)

laketwig

Patek
2-Faktor
Nejdå, fullt så illa är det inte än, trots att det var fredag kväll och jag satt här med ett glas Whisky när jag skrev detta. Jag satt bara och jämförde länkarna jag har till mina klockor. Tänkte delge lite intryck, då länkarna är rätt olika. Jag kan inte bestämma mig för om detta är en recension eller en reflektion, så det får bli under "Diskussion" :). Fortsätt gärna att diskutera olika länkars för- och nackdelar i den här tråden.

Om vi börjar med nyförvärvet, dvs Glycine Airman Base 22, så är det en mycket snygg och bekväm länk. Lite som en kraftigare och mer sidstabil jubilee:

Airman - sida.jpg


Den ser rätt gedigen ut, men är så lätt att jag knappast tror att den är helgjuten. Länkbitarna byggs ihop med sprintar och antalet bitar som kan tas bort är begränsat. Man får nog inte ha alltför smala handleder, men låset har som tur är många microjusteringshål. Ska man klaga på något så får det bli låset som är rätt plåtigt. Det blir å andra sidan väldigt litet och smidigt:

Airman - länklås.jpg


För pengen, en helt OK länk. Man får komma ihåg att hela klockan kostar mindre än en länk köpt separat till mina två flygar-IWC'er. Vilket osökt för oss över till nästa länk, som jag har recenserat i detalj tidigare:

https://klocksnack.se/threads/recension-av-länk-till-iwc-mark-xvi-m-fl.10306/

Råkar ha min Spitfire på armen just nu, efter en vecka med Glycinen. En viss kvalitetsskillnad. Jag vidhåller att detta måste vara en av dom vackraste och bekvämaste länkarna på marknaden. Kanske inte så konstigt med tanke på prislappen (13k):

IWC S tvätt 2.jpg


Genialisk konstruktion, där alla länkbitar om 6 mm enkelt kan tas loss med en fjädrande låsmekanism. Detta förutsätter en jämnbred länk, vilket inte alla uppskattar. Återigen har låset både för- och nackdelar. Det bygger i princip inget på höjden, men saknar microjustering:

IWC S tvätt 3.jpg


Detta har nu åtgärdats på den nu aktuella generationen av länken. Samma nästan steglösa justering som på nyare Rolex-länkar, men med direktåtkomst på ovansidan av låset:

IWC Link - fine adjust 2.jpg


Där fick jag till en övergång till nästa länk också, dvs den som sitter på den nya generationen av Rolex Sea-Dweller. En helt annan typ av länk än dom två föregående, med betydligt större skruvade länkbitar. Trots detta mycket bekväm. Dessutom otroligt gedigen och snygg:

Rolex - ny länk.jpg


Sen var det ju det där med låset igen. Som IWC fast tvärt om, dvs klumpigt men med en mycket smidig microjustering och dykarförlängning (om man nu behöver det?). På grund av sin storlek inte helt bekvämt och en klar repmagnet.

Rolex - ny lås.jpg


Slutligen har vi länken till min Sinn 104'a. Den brukar kallas Sinn's "fina" länk och säljs till ett antal klockor i deras utbud. Den enda länk jag har som är delvis polerad (3 av 5 rader), vilket är väldigt snyggt men också repkänsligt:

Sinn på länk - sida.jpg


Samma för- och nackdelar med låset som på IWC's länk, dvs mycket nätt och smidigt men saknar microjustering. Då dom skruvade länkbitarna är större än på IWC'n (10 mm) går det åt mer tur för att få perfekt passform, vilket jag hade ... :happyhappy:

Sinn på länk - lås.jpg


Som avslutning vill jag bara säga att jag tycker om alla mina länkar, men på olika sätt. Dom har olika för- och nackdelar och kostar dessutom olika mycket. Du får ju till viss del vad du betalar för, men mycket hänger på låset ... ;)

Länk, alltid länk!!! Bagageband har man till väskor och läder till skor och handskar. Första stenen kastad ... :bag:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet ju att du är länkofil, så bjuder på några jag testat.

GS standardlänk till exempelvis SBGX061. Ingen mikrojustering.


GS premiumlänk, 5-delad, till exempelvis SBGA003: Ingen mikrojustering.



SBGM001. 3-delad, ingen mikrojustering.

 
Topp