• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gör ditt eget mockaband.

Galaxy

Rolex
Jäklar, imponerande och ett riktigt snyggt slutresultat! För en oinvigd bandsnidare, vad kostar mockat och lädret som behöver användas till ett band, ungefär? :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skinn får man tag på spillbitar för småpengar men mocka har jag aldrig hittat ute i butikerna. Vad är "mocka" för skinn egentligen? Man kanske skulle ta en sväng till närmaste myrorna o kolla efter en sliten begagnad mockajacka.

Tackar för övrigt för tipset om att limma mocka på lite styvare skinn.

Snyggt jobbat!
 

SLEEPY

Omega
Snyggt!

En fråga, hur an man behandla eller rugga upp ett mocka band?

Om det har blivit liksom "flottigt" eller vad man ska säga och vill ha tillbaka original färgen och looken.

Tack

M
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Snyggt!

En fråga, hur an man behandla eller rugga upp ett mocka band?

Om det har blivit liksom "flottigt" eller vad man ska säga och vill ha tillbaka original färgen och looken.

Tack

M


En liten mässingsborste funkar bra. Fick en med ett par RM Williams boots som jag använder till mockabanden.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Inspirerad av Easy och framförallt med vägledning av tråden gjorde jag ett eget försök. Hade inte gått utan värdefulla tips

Resultatet
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

keks

Omega
Jag har alltid velat ha ett mockaband till min Rootbeer. Jag har dock aldrig velat betala 800-1000 kr för ett.
Tidigare har jag snidat egna band till och från, men det har legat nere ett halvår. Tills idag, då jag av en slump hittade en bit mocka.

Problemet var att det var något tunt och sladdrigt.

Steg ett blev således att limma fast mockan på en bit tjockare läder:
IMG_7376.jpg


Jag använder vanligt kontaktlim från Clas Ohlson. Det har alltid funkat för mig. På med lim på båda delarna, låt det torka tills det inte klibbar. Låt det sitta i press 5-10 minuter.

IMG_7378.jpg


Grovskär ut biten som är tänkt att bli bandet. Använd gärna ett färdig band som mall. Jag skär först ut en bit som är cirka 25mm (till 20mm band) bred längs hela biten.
IMG_7380.jpg


Därefter är det dags att tunna ut lädret i toppen, delen som ska vikas över för att kunna hålla bandstiften. Finns flera verktyg för detta. Jag föredrar en skärflingkniv (?). Kom ihåg att byta rakblad ofta och speciellt när du arbetar med mocka, då det har en något "segare" egenskap och är svårare att tunna ut.
IMG_7381.jpg




Limma, låt torka och pressa ihop.
IMG_7383.jpg

IMG_7384.jpg


Dags att skära ut bandet i korrekt storlek. Det kan vara lite knepigt och det tar ett tag innan man får in en teknik som passar en själv. Jag använder en enkel rullkniv och en stållinjal. På vanliga läderband brukar jag markera ut måtten att skära efter, på ovansidan. Med mockan som är...hårig, är det svårare och således måttar jag på undersidan. Jag använder ett band som mall och rispar med en syl. Sedan följer jag spåret med rullkniven. Kräver lite känsla.

IMG_7389.jpg


På den korta delen körde jag mer på frihand och skar från ovansidan.
IMG_7385.jpg


Drick kaffe.
IMG_7391.jpg


Efter kaffepausen snyggar jag till kanterna med en...kantsnyggare (edge beveler på eng.).

IMG_7390.JPG


Efter detta så är det dags att behandla kanterna. Här finns en massa olika metoder. Jag har använt allt från såpa och vatten, gum trag (geleaktig sörja) till vanligt bivax. Vill du färga kanterna går det att köpa speciell kantfärg. Vill man få till den där "brända" och polerade ytan funkar egentligen alla metoder som jag nämnt ovan. På med sörjan och gnid med något som skapar friktion. Här har jag använt jeanstyg, träben och nu senast, en läderbit.
Här ville jag främst ha en rätt obearbetad yta, så körde lite vax bara.
IMG_7392.jpg
IMG_7406.jpg


På den korta biten vill jag ha en fast "keeper". Skär till en lagom bredd, måtta ut var du vill ha den och limma fast den innan du "viker" över den uttunnade delen.
IMG_7388.jpg
IMG_7393.jpg


Hålet för haken i spännet brukar jag först göra med en vanlig håltång och sedan skär jag till det med ett vasst rakblad.

IMG_7404.jpg
IMG_7405.jpg


IMG_7407.jpg


På detta band valde jag att inte köra några stygn. Kanske kompletterar med det i efterhand, men de klassiska stygnen på sidor tycker jag börjar bli lite tråkiga. Kanske kör en rad tvärsöver senare, men just nu är jag nöjd utan.
Det sista jag gör är att fixa hålen med en vanlig håltång. Använder oftast ett tidigare band som mall och gör först det hålet jag tror att jag kommer använda mest. Sen utgår jag från det när jag gör de andra. Kör på ögonmått och känsla och måttar inte ut var de ska hamna.

Resultatet:
Rätt nöjd, kanske något för tjockt, men tycker det lirar hyfsat till tavlan.
IMG_7414.jpg
IMG_7413.jpg
IMG_7410.JPG


Fantastiskt hantverk! Ser så enkelt ut men resultatet är makalöst fint. Grattis!
 

Urarta

Cartier
Jag har alltid velat ha ett mockaband till min Rootbeer. Jag har dock aldrig velat betala 800-1000 kr för ett.
Tidigare har jag snidat egna band till och från, men det har legat nere ett halvår. Tills idag, då jag av en slump hittade en bit mocka.

Problemet var att det var något tunt och sladdrigt.

Steg ett blev således att limma fast mockan på en bit tjockare läder:
IMG_7376.jpg


Jag använder vanligt kontaktlim från Clas Ohlson. Det har alltid funkat för mig. På med lim på båda delarna, låt det torka tills det inte klibbar. Låt det sitta i press 5-10 minuter.

IMG_7378.jpg


Grovskär ut biten som är tänkt att bli bandet. Använd gärna ett färdig band som mall. Jag skär först ut en bit som är cirka 25mm (till 20mm band) bred längs hela biten.
IMG_7380.jpg


Därefter är det dags att tunna ut lädret i toppen, delen som ska vikas över för att kunna hålla bandstiften. Finns flera verktyg för detta. Jag föredrar en skärflingkniv (?). Kom ihåg att byta rakblad ofta och speciellt när du arbetar med mocka, då det har en något "segare" egenskap och är svårare att tunna ut.
IMG_7381.jpg




Limma, låt torka och pressa ihop.
IMG_7383.jpg

IMG_7384.jpg


Dags att skära ut bandet i korrekt storlek. Det kan vara lite knepigt och det tar ett tag innan man får in en teknik som passar en själv. Jag använder en enkel rullkniv och en stållinjal. På vanliga läderband brukar jag markera ut måtten att skära efter, på ovansidan. Med mockan som är...hårig, är det svårare och således måttar jag på undersidan. Jag använder ett band som mall och rispar med en syl. Sedan följer jag spåret med rullkniven. Kräver lite känsla.

IMG_7389.jpg


På den korta delen körde jag mer på frihand och skar från ovansidan.
IMG_7385.jpg


Drick kaffe.
IMG_7391.jpg


Efter kaffepausen snyggar jag till kanterna med en...kantsnyggare (edge beveler på eng.).

IMG_7390.JPG


Efter detta så är det dags att behandla kanterna. Här finns en massa olika metoder. Jag har använt allt från såpa och vatten, gum trag (geleaktig sörja) till vanligt bivax. Vill du färga kanterna går det att köpa speciell kantfärg. Vill man få till den där "brända" och polerade ytan funkar egentligen alla metoder som jag nämnt ovan. På med sörjan och gnid med något som skapar friktion. Här har jag använt jeanstyg, träben och nu senast, en läderbit.
Här ville jag främst ha en rätt obearbetad yta, så körde lite vax bara.
IMG_7392.jpg
IMG_7406.jpg


På den korta biten vill jag ha en fast "keeper". Skär till en lagom bredd, måtta ut var du vill ha den och limma fast den innan du "viker" över den uttunnade delen.
IMG_7388.jpg
IMG_7393.jpg


Hålet för haken i spännet brukar jag först göra med en vanlig håltång och sedan skär jag till det med ett vasst rakblad.

IMG_7404.jpg
IMG_7405.jpg


IMG_7407.jpg


På detta band valde jag att inte köra några stygn. Kanske kompletterar med det i efterhand, men de klassiska stygnen på sidor tycker jag börjar bli lite tråkiga. Kanske kör en rad tvärsöver senare, men just nu är jag nöjd utan.
Det sista jag gör är att fixa hålen med en vanlig håltång. Använder oftast ett tidigare band som mall och gör först det hålet jag tror att jag kommer använda mest. Sen utgår jag från det när jag gör de andra. Kör på ögonmått och känsla och måttar inte ut var de ska hamna.

Resultatet:
Rätt nöjd, kanske något för tjockt, men tycker det lirar hyfsat till tavlan.
IMG_7414.jpg
IMG_7413.jpg
IMG_7410.JPG
Sånt i svart mocka vill jag ha!
 

Jay@IWS

Breitling
Jag har alltid velat ha ett mockaband till min Rootbeer. Jag har dock aldrig velat betala 800-1000 kr för ett.
Tidigare har jag snidat egna band till och från, men det har legat nere ett halvår. Tills idag, då jag av en slump hittade en bit mocka.

Problemet var att det var något tunt och sladdrigt.

Steg ett blev således att limma fast mockan på en bit tjockare läder:
IMG_7376.jpg


Jag använder vanligt kontaktlim från Clas Ohlson. Det har alltid funkat för mig. På med lim på båda delarna, låt det torka tills det inte klibbar. Låt det sitta i press 5-10 minuter.

IMG_7378.jpg


Grovskär ut biten som är tänkt att bli bandet. Använd gärna ett färdig band som mall. Jag skär först ut en bit som är cirka 25mm (till 20mm band) bred längs hela biten.
IMG_7380.jpg


Därefter är det dags att tunna ut lädret i toppen, delen som ska vikas över för att kunna hålla bandstiften. Finns flera verktyg för detta. Jag föredrar en skärflingkniv (?). Kom ihåg att byta rakblad ofta och speciellt när du arbetar med mocka, då det har en något "segare" egenskap och är svårare att tunna ut.
IMG_7381.jpg




Limma, låt torka och pressa ihop.
IMG_7383.jpg

IMG_7384.jpg


Dags att skära ut bandet i korrekt storlek. Det kan vara lite knepigt och det tar ett tag innan man får in en teknik som passar en själv. Jag använder en enkel rullkniv och en stållinjal. På vanliga läderband brukar jag markera ut måtten att skära efter, på ovansidan. Med mockan som är...hårig, är det svårare och således måttar jag på undersidan. Jag använder ett band som mall och rispar med en syl. Sedan följer jag spåret med rullkniven. Kräver lite känsla.

IMG_7389.jpg


På den korta delen körde jag mer på frihand och skar från ovansidan.
IMG_7385.jpg


Drick kaffe.
IMG_7391.jpg


Efter kaffepausen snyggar jag till kanterna med en...kantsnyggare (edge beveler på eng.).

IMG_7390.JPG


Efter detta så är det dags att behandla kanterna. Här finns en massa olika metoder. Jag har använt allt från såpa och vatten, gum trag (geleaktig sörja) till vanligt bivax. Vill du färga kanterna går det att köpa speciell kantfärg. Vill man få till den där "brända" och polerade ytan funkar egentligen alla metoder som jag nämnt ovan. På med sörjan och gnid med något som skapar friktion. Här har jag använt jeanstyg, träben och nu senast, en läderbit.
Här ville jag främst ha en rätt obearbetad yta, så körde lite vax bara.
IMG_7392.jpg
IMG_7406.jpg


På den korta biten vill jag ha en fast "keeper". Skär till en lagom bredd, måtta ut var du vill ha den och limma fast den innan du "viker" över den uttunnade delen.
IMG_7388.jpg
IMG_7393.jpg


Hålet för haken i spännet brukar jag först göra med en vanlig håltång och sedan skär jag till det med ett vasst rakblad.

IMG_7404.jpg
IMG_7405.jpg


IMG_7407.jpg


På detta band valde jag att inte köra några stygn. Kanske kompletterar med det i efterhand, men de klassiska stygnen på sidor tycker jag börjar bli lite tråkiga. Kanske kör en rad tvärsöver senare, men just nu är jag nöjd utan.
Det sista jag gör är att fixa hålen med en vanlig håltång. Använder oftast ett tidigare band som mall och gör först det hålet jag tror att jag kommer använda mest. Sen utgår jag från det när jag gör de andra. Kör på ögonmått och känsla och måttar inte ut var de ska hamna.

Resultatet:
Rätt nöjd, kanske något för tjockt, men tycker det lirar hyfsat till tavlan.
IMG_7414.jpg
IMG_7413.jpg
IMG_7410.JPG
Love your work!
 
Riktigt häftigt och passade bra till klockan. Det blir inte stelt med det torkade limmet mellan lädret och mockan?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt häftigt och passade bra till klockan. Det blir inte stelt med det torkade limmet mellan lädret och mockan?

Min uppfattning är att det blir perfekt med en ”kärna” av läder, mockaskinnet anpassar sig och är rätt töjbart medans lädret ger lite styrsel på bandet så det inte blir för mjukt. Men som alltid, smaken är olika
 
Liten tråd bumb, men är sugen på att testa göra egna band. Vet inte riktigt vilka verktyg som behövs eller vart man kan köpa de för vettig peng. Vill alltså ha basic, räcker det med sax för att klippa ur lädret kanske? :p
 
Topp