• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra brunt band mörkare brunt

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tjena,
Är det någon som vet hur man kan göra t ex ett Hirsch Massei struts mörkare på ett enkelt sätt? Smörja med kaffesump, fetta in, ligga i solen eller vad har ni för tips? :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ett par varv till så...:)
image.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
image.jpg
Finns en film om det här:
Fyra nyanser av brunt. ;)
Haha! Finns bara en nyans i mina tankar just nu..får inte till strutsen riktigt. Blir för mycket rött i det när man smörjer. Hittade dock ett no name hos lokala uris idag när jag tryckte DJ (41 år gammal klocka klarar 10bar galant :) ).
Precis rätt nyans av brunt :)
 

jabla

Sarlacc
image.jpg
Haha! Finns bara en nyans i mina tankar just nu..får inte till strutsen riktigt. Blir för mycket rött i det när man smörjer. Hittade dock ett no name hos lokala uris idag när jag tryckte DJ (41 år gammal klocka klarar 10bar galant :) ).
Precis rätt nyans av brunt :)
En femte nyans kanske. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Luktar det inte apa efter ett tag? Eller bara kaffe :) schysst färg dock.

Det doftar kaffe om du luktar på det, men folk köper ju band som luktar vanlij så jag ser det inte som något problem. :)

Lät det ligga någon timme i högkoncentrerat kaffe, sedan tork, sedan tvätt utvändigt med vatten, tork och efter det smorde jag in det ett par gånger med läderbalsam.
Jag tyckte det blev helt ok och i alla fall bra mycket roligare än bandet jag startade med.
lamont.JPG
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det doftar kaffe om du luktar på det, men folk köper ju band som luktar vanlij så jag ser det inte som något problem. :)

Lät det ligga någon timme i högkoncentrerat kaffe, sedan tork, sedan tvätt utvändigt med vatten, tork och efter det smorde jag in det ett par gånger med läderbalsam.
Jag tyckte det blev helt ok och i alla fall bra mycket roligare än bandet jag startade med.
lamont.JPG
Hellre kaffe än vanilj, säger jag :)
Tycker det blev riktigt bra. Ska prova med ett band. Strutsen jag har nu är så infettad så den går att använda som tvål. Men mörkare ;)
Tror mer på din metod :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hellre kaffe än vanilj, säger jag :)
Tycker det blev riktigt bra. Ska prova med ett band. Strutsen jag har nu är så infettad så den går att använda som tvål. Men mörkare ;)
Tror mer på din metod :D

haha kaffe och läder i en härlig kombination :)
Jag tyckte du lyckades fint med strutsen, det känns färdigt och redo att slitas in. Du kan ju testa kaffemetoden på ett band du inte bryr dig om, för att se vad du tycker innan du ger dig på ett finare band.
 

_jonte

Patek
haha kaffe och läder i en härlig kombination :)
Jag tyckte du lyckades fint med strutsen, det känns färdigt och redo att slitas in. Du kan ju testa kaffemetoden på ett band du inte bryr dig om, för att se vad du tycker innan du ger dig på ett finare band.
Nån anledning att du inte körde med snabbkaffe? Borde vara smidigare än att koka ned kaffet?
 
Topp