• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra upp affär hos AD?

Asplund

Patek
2-Faktor
Fick nyss en förfrågan av en intressant till en klocka jag säljer, att göra upp affären hos en Handlare?

Det har jag såklart inget emot men det fick mig att skriva denna tråden som jag funderat på länge :p

Tycker verkligen ads att det är kul att folk kommer in för att göra upp privata affärer i deras butik?

/Asplund
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig gjort det. Heller aldrig frågat. Skulle det vara jag som stod bakom disken så skulle jag kanske ställa upp på det om det var en trogen kund som var inblandad och dinkan var köpt hos mig.
Däremot kan man ju lämna in klockan för att få den värderad hos AD i samband med köp/försäljning, det kostar en liten slant men det kan det ju vara värt om det underlättar affären.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det kan jag också förstå (om den är köpt där men det är inte fallet nu) är även fullset med tillhörande kvitto från Luxury Watches Stockholm så äktheten vet jag inte om det är nått snack om.

/Asplund
 

max

Dancing Queen
Finns som sagt ingen vettig anledning att göra affären hos en ad om man inte avser köpa ett äkthetscert/värdering samtidigt, va det inte nån som fick önskemål om affär på polisstation nyss? Folk är galna, hur ofta gör man upp privata bilaffärer hos bilhandlaren?
Handlar det om mkt pengar så kan ju ett möte på bank vara klokt men hos ad låter helt poänglöst och som du säger så tror jag inte de skulle uppskatta det.

Är han seriöst intresserad så ring honom och fråga vad han tänkt få ut av ett sådant arrangemang.
 

SJ Smythe

Cartier
Jämförelsen med bilköp haltar då det cirkulerar få volvokopior därute. Tyckte själv det kändes skönt att få äkthetsintyg på plats medan man väntade och småpratade med säljaren. Dessutom smidigt att få länken justerad direkt.

Om ADn uppskattar det eller ej vet jag inte. Jag uppskattar dock det trevliga bemötandet och kommer ha dem i åtanke vid t.ex. service. Enkelt sätt att få framtida kunder tänker jag.

Edit: Hade jag inte velat få äkthetsintyg hade jag iofs inte valt en AD nödvändigtvis
 

max

Dancing Queen
davhei skrev:
Jämförelsen med bilköp haltar då det cirkulerar få volvokopior därute. Tyckte själv det kändes skönt att få äkthetsintyg på plats medan man väntade och småpratade med säljaren. Dessutom smidigt att få länken justerad direkt.

Om ADn uppskattar det eller ej vet jag inte. Jag uppskattar dock det trevliga bemötandet och kommer ha dem i åtanke vid t.ex. service. Enkelt sätt att få framtida kunder tänker jag.
Jo håller med och som sagt så är det ju ok om man avser köpa äkthetsbevis samtidigt men att bara gå dit och göra upp affären känns inte helt ok tycker jag.
 

SJ Smythe

Cartier
Finns det folk som gör upp affär hos AD utan något ärende som berör butiken alltså?

Inte ens en länkjustering?

I så fall känns det tveksamt, håller med.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Haha bra fråga :lol:

Har alltid undrat hur det skulle se ut om man gör det.

Scen 1: "Ni ringer på dörren hos Nymans och säljaren öppnar och säger hej grabbar!Vidare säger ni hej på dej med och mitt framför näsan på honom så plockar klocksäljaren upp boxen ur konsumkassen och den köparen en bunte sedlar och börjar göra affärer :lol: Säljaren tittar på och undrar vafan händer egentligen :lol: Efter ni skakat hand så bara går ni och säger hejdå :lol:

Kan riktigt se det framför mig, fyfan vad kul

Trevlig lördag!
 

Silverminken

Panerai
Får frågan varje gång om affär hos AD när jag annonserar nåt. Tycker det känns sådär. Brukar svara att det går bra om köparen ringer och kontrollerar med AD:n om det går bra samt står för eventuell kostnad. Dom brukar inte höra av sig igen..
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Chuck skrev:
Haha bra fråga :lol:

Har alltid undrat hur det skulle se ut om man gör det.

Scen 1: "Ni ringer på dörren hos Nymans och säljaren öppnar och säger hej grabbar!Vidare säger ni hej på dej med och mitt framför näsan på honom så plockar klocksäljaren upp boxen ur konsumkassen och den köparen en bunte sedlar och börjar göra affärer :lol: Säljaren tittar på och undrar vafan händer egentligen :lol: Efter ni skakat hand så bara går ni och säger hejdå :lol:

Kan riktigt se det framför mig, fyfan vad kul

Trevlig lördag!

+1
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Det beror nog på AD:n, vissa medlemmar har tidigare skrivit att t.ex Rob Engström inte låtit folk göra privata affärer där (fullt förståeligt).

När jag var och kikade på en klocka på Krons Ur så frågade jag säljaren ifall det var ok att sälja gamla klockan (privat) hos de. Säljaren sa att det var ok och att de gör det kostnadsfritt, men han kunde bara göra en "utvändig kontroll" dvs kolla äkthet (utan att öppna boetten), cert, att serienr matcher och att AD stämpel fanns.

2 dagar senare sålde jag klockan i butiken, lite awkward/pinsamt att stå där och ta emot kontanter... som köparen räknade upp på deras disk.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Någon stans skulle jag väl ändå kunna tänk att som säljare vilja främja intresset. Finns de inte en väldigt stor "risk" att samma personer som kommer till affären och gör privata affärer kommer tillbaka en dag och köper något där?
 

AndyAnd

Cartier
Asplund skrev:
Fick nyss en förfrågan av en intressant till en klocka jag säljer, att göra upp affären hos en Handlare?

Det har jag såklart inget emot men det fick mig att skriva denna tråden som jag funderat på länge :p

Tycker verkligen ads att det är kul att folk kommer in för att göra upp privata affärer i deras butik?

/Asplund

Jag förstår inte heller meningen. Man kan gå till AD och kontrollera äktheten men att rada upp kontanter på disken...? Gå till ett mysigt kaffé eller banken. På banken kan man ju göra en direktinsättning så slipper man krångel med kontanter. ADs är bara till för att försäkra sig om att klockan är äkta. Att deala kontanter där inne ter sig åtminstone i mina ögon, väldigt udda.

Edit: Stavfel, iPhone 5
 

Pleximannen

Cartier
Silverminken skrev:
Får frågan varje gång om affär hos AD när jag annonserar nåt. Tycker det känns sådär. Brukar svara att det går bra om köparen ringer och kontrollerar med AD:n om det går bra samt står för eventuell kostnad. Dom brukar inte höra av sig igen..

Bra idé! Ska lägga det på minnet.
 
Topp