• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra upp affär hos urmakare?

B

bonuspater

Guest
Läser här och där att "affären" ska genomföras hos en urmakare. Här i Stockholm inte allt för sällan hos Robe E. Gör man upp affären där för stämningens skull eller är det för att man även ber urmakaren om en självständig åsikt om klockans äkthet, skick och värde för att ingen ska känna sig lurad? Vad kostar då en sån tjänst?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En äkthetskoll kostar cirka 500 kr, upp till en tusenlapp. Jag antar att det är det man refererar till när man talar om att göra upp affären hos en urmakare. Har svårt att tro att Rob., Nymans eller motsvarande vill ha en massa folk i butiken som sköter sina privataffärer utan att de tjänar något på det.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nymans vill väl inte att man gör upp affärer i deras lokaler? Däremot bank har funkat för mig.
Problemet är då att säkert kunna identifiera äktheten på klockan. Tryggheten med kameror och bra överföringsmöjligheter finns dock där.

Urmakare, bank, är ju att föredra före donken och random starbucks.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Äktheten intygar de gärna men att man gör själva transaktionen i butiken vill de såklart inte. Finns säkert undantag men för de allra flesta kommer svaret bli nej man frågar.
 

Emil

Cartier
Man kollar äktheten hos urmakaren, sen sätter man sig på ett intilliggande café eller liknande och slutför allt om så behövs över en fika. personerna kring affären fångas på bild hos urmakaren och sitter därefter på ett folktätt café om något skulle spåra ut.
kan tänka mig att varken urmakare eller banken vill ha massa privata affärer hos sig utan någon förtjänst, även om flertalet urmakare kan se sin chans att sälja något utöver äkthetskontrollen/skicket på klockan.
 
Topp