• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra upp affär i NYC med mellanhand. Betalalternativ?

Tim

Omega
Har lagt handpenning på en klocka till en privatperson i New york. Funderar på billigaste och smidigaste sättet att få över resten av kosingen till honom.

Affären sköts av en vän som är i NY vid tillfället. Jag vill, helst, att han bara ska behöva genomföra ett möte såklart.

Alternativ jag kommit på hittils:
-Paypal (drygt 2kkr i avgifter, men smidigast?)
-Föra över resten av beloppet innan via bank (rrrisky)
-Resten i cash då jag också är i NY men inte hinner möta säljaren, men min vän.(ta ut i ATM där eller hemma? Gränser för uttag?)
-Fler alternativ jag missat? Någon här med erfarenheter?

Gäller ca 10k dollar.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Göra upp affär i NYC med mellanhand. Betalalternativ

PayPal ger väl vissa garantier som kanske kan vara skönt?
Sen är väl cash smidigast, och resan kostar väl som PayPals avgifter, typ... Men det handlar väl lite om hur bekväm vännen är att knalla runt med kontanter...
 

Pleximannen

Cartier
Vad hände med "buy the seller" ? Om du känner att det är risky att föra över pengarna i förskott så är det väl också risky att låta en vän genomföra affär på plats med så mycket kontanter - om man antar att vännen inte är någon klockexpert?
 

carlanton

Audemars
Du kan ju skicka pengarna som gåva på Paypayl. Inga avgifter, men du kan inte heller göra en claim mot säljaren om han skulle blåsa dig.
 

Målarn

The Steak
Pleximannen skrev:
Vad hände med "buy the seller" ? Om du känner att det är risky att föra över pengarna i förskott så är det väl också risky att låta en vän genomföra affär på plats med så mycket kontanter - om man antar att vännen inte är någon klockexpert?

+1 tycker jag med
 

max

Dancing Queen
Paypal är ju en ok väg att gå, 2kkr kan det kanske vara värt. men personligen skulle jag ju gå till närmaste bank/växlingskontor och plocka ut de $10k och låta vännen ta med, känns ju helt klart som den smidigaste lösningen om det är pålitlig vän. Allt annat låter bara krångligt och onödigt.
 

Pleximannen

Cartier
För det första så är det väl inte så lätt att ta ut 10k USD... bankerna sysslar inte med så stor kontanthantering. Och hos Forex får du knappast nån bra kurs. Om du ska växla kontant hos Forex så blir det rätt många frågor på det. Plus risken i att knalla omkring med så mycket kontanter. Du kan inte heller ta ut så mycket på plats i en bankomat. Jag kan inte hålla med om att det känns som ett seriöst alternativ helt enkelt.

Om du inte vågar föra över i förskott, ta det som en varningssignal och vänta till du hittar en säljare som du känner dig tillräckligt trygg med.

Plus då att PayPal ändå inte är nån direkt garanti för att du kan få tillbaka pengarna ifall du blir blåst...
 

max

Dancing Queen
Knallar du in på random bank och ber om uttaget går det inte, ringer du din personliga bankkontakt en vecka i förväg så är det inga problem förutom att de kommer fråga varför, här kan du ange semesterkassa eller vad som. $10k är ju ingen astronomisk summa.
Sant dock att paypal inte är någon som helst garanti för ett säkert köp.
 

.dh

Breitling
Värt att tänka på är att du får bara ta med dig $10K in i U.S..

Men kan du inte ta med dig din bankdosa och föra över pengar till hans konto på plats? Säg att ni möts på Starbucks och gör affären där. Du kontrollera klockan och ta fram laptopen/smart phone och överför där och då..
 

olivetti

Cartier
föra över med bankdosa är inget jag hade accepterat...

av en utländsk köpare han kan avbryta transaktionen efter vi träffats. det bästa är cash möte på ett hotel byte pengar mot klocka skicka med din bekant lite foto på serienummer etc är nog det säkraste
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: föra över med bankdosa är inget jag hade accepterat...

olivetti skrev:
av en utländsk köpare han kan avbryta transaktionen efter vi träffats. det bästa är cash möte på ett hotel byte pengar mot klocka skicka med din bekant lite foto på serienummer etc är nog det säkraste

Låter som det enklaste sättet. Beställ uttaget några dagar i förväg. Vad du ska ha pengarna till ska banken ge fan i.

Ett annat alternativ är om din bank har kontor i NYC och du kan föra över pengarna till ett konto hos dem och sen göra upp affären på deras kontor och iom detta föra vidare pengarna till säljaren. Du ska nog dock vara en jäkligt bra kund för detta. :D
 
Topp