Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

G.Gerlach OTAGO

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Peter K, 20 februari 2013.

1. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Modellnamn: Otago
    Tillverkare: G.Gerlach
    Referens: -
    Årsmodell: 2013
    Urverk: Seagull ST 2551
    WR: 200 meter
    Allmän beskrivning: Ännu en klocka från ett nytt polsk märke. Startat av entusiaster. Man planerar just nu ett antal nya modeller under året. Otago är en modell med referenser till 60 och 70-talets dykare. Bra byggkvalité.

Mina intryck: Den här klockan beställde jag direkt när jag såg den. Fick vänta i drygt två månader då man inte var nöjd med bezel ringens gång. Man testade ett antal olika varianter innan man bestämde sig. Klockan kom och slängdes upp på armen direkt. Bäst tycker jag om bezel ringen. I vissa lägen har den annan färg än stålet i boetten. Den går åt båda hållen med 120 klick. Även tavlan ändrar sig lite i olika lägen. Locket är verkligen fint graverat. Länken är av kanonkvalité. Lumen kunde kanske vara bättre. Den lyser 3-4 timmar i mörker. Inte Seiko direkt.
    Klockan mäter 42 mm utan krona, 46 mm med.Lug-lug är den ca 47 mm. Bandbredd 22 mm.
    Går bra. Mätt till -5 sek. Jag kommer hålla koll på detta märke, och säkert beställa fler modeller framöver.

Bifogade filer:

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad var dåligt med bezel från början och vad är bra nu? Finns det lateralt/horisontellt spel? Klickar den lagom hårt?

3. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Tycker det är skitkul när det dyker upp nya märken! Tack även för en intressant recension!

4. Crowolf

Crowolf Guest

Ser trevliga ut. Hade varit kul att klämma men du är väl en sån där 'upplänning'..?

/poppe

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Det jagfrån början var tveksam till var att den gick åt båda hållen. Känns konstigt på en dykare. Annars sitter den rätt tight, och klickar på bra.

6. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det finns ju en hel del gamla dykarklockor jag har den funktionen och så länge man inte ska använda den för dykning och så länge den sitter riktigt tight, så kan det ju faktiskt vara en fördel. Sen kan jag hålla med dig om att det är ett märkligt val på en helt ny modell.

8. Kson

Kson Friends of KS

Intressant läsning! Kul klocka

9. Itson

Itson Stadsbo

Re: Sv: G.Gerlach OTAGO

Tänkte fråga samma sak här som på den andra.. Vad tycker du om klockan efter att ha använt den ett tag?

10. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Båda klockorna går +- 5 sek. Jag kan inte säga om det är + eller -. Det varierar.
    Om man bär dom hela tiden utan att låta dem ligga, verkar det som de går mest minus.
    Om de ligger i lådan (glas upp) tappar/ökar de lite mer.

Mitt intryck av klockorna är fortfarande efter långtest att de är topp notch.
    De känns i klass med Armida, Artego eller Halios ( klockor jag kan jämföra med).
    Jag gillar dem verkligen. Otagon får dock mest tid. (kan bero på att den är nyast)

Det enda minuset på Otago är att visarna har marginellt sämre lume än bezelringen. Och att bezelríngen på Otagon går åt båda håll, vilket jag tycker är lite konstigt på en dykare. Men det spelar egentligen ingen roll för mig eftersom jag egentligen inte behöver funktionen.

11. Itson

Itson Stadsbo

Tack för svaret. Jag har möjlighet att få tag på en FOKA och funderar på att slå till.. Är inte helt säker ännu, men jag gillar färgerna och att det är en imiterad version till 111 objekt..

12. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby

Jag blir lite avundssjuk.
    det var den jag helst ville ha när jag fann märket.
    Den var slut, och jag väntade ett tag på eventuellt återbud, men det kom inget.
    Vad får du betala??

13. Itson

Itson Stadsbo

De kom nog något återbud i sista minuten (fredags) då de sista klockorna skulle skickas iväg. Kollade redan för någon vecka sedan men då var de mycket riktigt slutsålda/uppbokade. Sen så skickade jag ett meddelande i förra veckan och fick svar att han skulle återkomma på fredagen om det kanske skulle finnas någon kvar. Betalade "vanligt" pris för en Otago samt att jag lade till ett bracelet till ordern. Förhoppningsvis kommer den nu på fredag alternativt måndag nästa vecka Håller tummarna att den är lika trevlig i verkligheten :)

14. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Kul att man slipper vara ensam i Polen träsket. :D
    Jag hoppas du blir lika nöjd som jag.
    När jag beställde den första tog leveransen mindre än en vecka.
    Du borde alltså snart kunna ha Otagon i din hand.
    Släng in en recension och lite bilder sedan.

15. Itson

Itson Stadsbo

Tyckte att konceptet lät bra och alltid lite roligare att stödja nya, mindre bolag. Ja, snart är du inte helt ensam :). Kom och tänka på tråden om att göra en Klocksnack klocka.. Tror du att det kanske går att samarbeta med G. Gerlach? Om tillräckligt många intresserade sig så kanske det går att göra något liknande som CW (det polska forumet) har gjort..

16. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby

Jag har också tänkt tanken.
    De har ju ny forumklocka på G.
    En bullhead chrono. Jag gillar den sådär, men de verkar ju veta vad de håller på med. Foka hade ju varit perfekt för oss, med sina svenska blå/gula färger.

17. Itson

Itson Stadsbo

Yes, har sett den. Inte helt såld på den heller men kul och ett intressant koncept. Det verkar finnas en och annan på det forumet som vet hur man skall utforma klockor. Drog iväg en fråga om de skulle kunna tänka sig samarbeta med ett annat forum om att göra en "custom made" klocka till ett forum. Får se vad de svarar :D.