• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

G-Shock mod av face plate

ekke

Panerai
2-Faktor
Jag hade tänkt att göra en enkel mod av en GD-100BW där jag helt enkelt bara bytte bezel och band med en GM-110-1. Detta för att jag ville ha den fräsiga spegeldisplayen i en matchande utstyrsel.
1000006322.jpg

1000006323.jpg


Det visade sig dock inte fungera då metallvarianten har ett annat case.
Steg ett blev att montera ur moduler och poppa ur glas och urtavla/face plate för att se om det gick att skifta case.

1000006343.jpg


Där var det också stopp, face plate och glas på GM-110-1 är betydligt mindre... Men modulen passar.

Dessutom så är geometrierna som ser till att den är roterad rätt vridna 90 grader...

1000006415.jpg


Det som återstår är alltså att göra face plate på GD-100BW mindre så att det får plats.
Efter en del funderande kom jag fram till att jag måste göra en mall/jigg för att få rätt mått och hålla den helt rund. Sagt och gjort, 3D-print med skummad EPDM för att inte repa den metalliserade plasten.

1000006449.jpg


Hålls ihop av två skruvar. Nedan ser man även urtagen för att kunna dremla bort geometrierna som låser rotationen
1000006453.jpg


Nu till det kritiska, fila/slipa bort överflödig face plate utan att skada metalliseringen. Metalliseringen är väldigt spröd och tunn så det gäller att vara försiktig. Testade lite i ett "hörn" först då det täcks av bezeln. Som jag misstänkte så måste man slipa från framsidan mot baksidan för att inte riskera att knäcka kanten.
1000006456.jpg

1000006461.jpg


Blev bra 😃👍

1000006462.jpg


Återkommer med montering och resultat senare.
 
Topp