Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Game Resumed! (paketöppning)

Diskussion i 'Diskussion' startad av laketwig, 12 september 2014.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Nåja, det höll i 4 månader i alla fall ... :)

Ni kanske drar er till minnes min Game Over-tråd från maj, där jag påstod att jag var färdig i och med köpet av Sea-Dwellern:

http://klocksnack.se/threads/game-over.24240/

Ni var ju några stycken (ganska många faktiskt) som inte trodde ett skit på det. Jag nödgas meddela att ni hade rätt :sorry:. Innan tråden ens hade kallnat började jag fundera på något med GMT, vilket flera av er helt korrekt påpekade att jag fortfarande saknade. Jobbar dagligen mot Sri Lanka, så dubbel tid vore praktiskt att ha. Tyvärr bestämde dom för ett antal år sedan att anpassa sig till Östindisk tid, vilket innebär en halvtimmeszon. Just nu ligger dom 3,5 timmar före oss och 4,5 timmar under vintertid :banghead:. Inte helt enkelt att hantera på de flesta klockor med GMT, då inställningen oftast är i hela timmar.

Hur som helst, spanade in en Sinn 6060, med dubbel GMT:

Sinn 6060.jpg

Mycket snygg och lite ovanlig klocka ur deras Frankfurt Financial District-serie. Finns i flera storlekar, med eller utan kronograf. Den har dessutom samma fina länk som jag har till min Sinn 104’a. Listar ca 19k direkt från Sinn. Efter köpet av Sea-Dwellern kändes det lite mycket att lägga ut, så jag började leta begagnat. Noll att hitta på c24. Tiden gick och en dag i sommras tipsade min son om ett mycket fint exemplar hos en tysk handlare som han köpt från tidigare. Skapligt pris, men man måste ju alltid försöka pruta lite, eller hur ...? Lite förhandling i ett par mail fram och tillbaks mellan oss, sen ser jag att status ändras till “Sold”, dock inte till mig. Faaaaaaaan också :banghead:! Det har faktiskt kommit och gått ett par till på c24 sedan dess, dock utlagda till fantasipriser.

I ett försök att även betvinga min “bubbelfobi” började jag då titta på den vita Explorer II’an, men fick direkt ett problem. 40 eller 42 mm?

Rolex Explorer II White (post + pre 2011).jpg

Startade till och med en tråd för att få hjälp:

http://klocksnack.se/threads/vilken-rolex-explorer-ii-skulle-du-välja-hilfe.26873/

David hade en mycket fin 40 mm till salu som jag fick prova (tack igen!). Trevlig klocka men blev inte helt kompis med den gamla länken. Utöver bättre länk var nog den nya lite snyggare också, i alla fall i mina ögon. I samma veva hade Compiss en mycket fin 42 mm till salu, men jag vågade inte köpa utan att ha provat på arm. Har ingen AD i närheten av där jag bor, så jag visste varken ut eller in. Passerade Schiphol två gånger i slutet på augusti, med massor av väntetid båda gångerna. Gassan har fyra butiker där, men ingen hade en Explorer II’a inne ... :banghead:

Ivrigt påhejad av allas våran egen Glycine Denke vände jag då blicken mot Glycine Airman. En klassisk klocka med rötter i 50-talet, då den togs fram som ett svar på önskemål från civila piloter som ofta färdades mellan olika tidszoner. Den blev också populär bland militära piloter som hade behov av 24-timmarsvisning. Ursprungligen var det en ren 24-timmarsklocka men finns i en mängd variationer nu, dom vanligaste i storlekarna 38, 42 och 46 mm. Urtavlan kan givetvis fås i ett antal olika färger också. Dessutom kan du på vissa modeller välja på tre olika varianter av tidsvisningen:

• Purist: Endast 24-timmarsvisning på urtavlan, med en andra 24-timmars tidszon på vridringen.
    • GMT: Normal 12-timmarsvisning på urtavlan, med en separat 24-timmars GMT-visare. Dessutom en andra 24-timmars tidszon på vridringen.
    • GA: Som GMT, men med skillnaden att du kan ställa den vanliga timvisaren separat utan att stoppa klockan. Smart funktion, då 24-timmarsvisaren kan stå kvar på hemmatid när man reser och du justerar den vanliga timvisaren till där du är.
    Nå ..., vad blev det då? Via uteslutningsmetoden kom jag fram till att:

• 38 mm blir för litet med all information på tavlan och ringen. 46 mm kan användas som en helikopterplatta. 42 mm med andra ord.
    • Färg är alltid svårt utan att se dom i verkligheten. Valde till slut en blå/svart, där svart representerar dom mörka timmarna på dygnet och blått dom ljusa. Lite som nya Deepsea, fast tvärt om. ;)
    • Är för gammal för ren 24-timmarsvisning, men sen blev det svårt. GMT eller GA? Till slut föll valet på en GMT, då det är andra visare på GA’n, där det är lite svårt att skilja på minut- och 24-timmarsvisaren vid en hastig blick.
    Det blev alltså en Glycine Airman Base 22 GMT med blå/svart urtavla och på länk, dvs den här: :happyhappy:
    Airman - på arm.jpg

Lite teknisk information om just den här modellen (snott från Urtid men editerat lite):

Urverk:
    Kaliber: ETA 2893-2 automatic.
    Funktioner: timmar, minuter, sekunder, central 24 timmarsvisare, datumfönster samt en andra 24-timmars tidszon på den låsbara vridringen.
    Antal juveler: 21.
    Gångreservtid: 42 timmar.
    Hz: 4/28'800 halvsvängar/timme.
    Finish: Rhodiumpläterad oscillerande vikt på kullager, "Côtes de Genève", gravyr av ett flygplan samt logo.

Boett, Urtavla & Visare:
    Material: Rostfritt stål.
    Diameter: 42 mm utan kronan.
    Höjd: 11,2 mm.
    Finish: satinerad/polerad.
    Vattenskyddad: 20 atm (200m).
    Baksida: Skruvat boettlock med mineralglas.
    Glas: Safirglas med AR på insidan.
    Urtavla: Blå/svart med SL.
    Visare: Nickel med SL.
    Krona: Skruvsäkrad.
    Bredd mellan hornen: 22 mm.

Lite flera bilder kanske efter all torr fakta? ;)

Bygger inte mycket på höjden, varför den känns ganska nätt trots sina 42mm:
    Airman - sida.jpg

Ska man klaga på något så måste väl jag erkänna att länken inte kan jämföras med mina IWC'er. Dock väldigt bekväm och låset är lågt och smidigt:
    Airman - länklås.jpg

Däremot är låsningen av ringen mycket smart. Helt steglös men låses i önskat läge med kronan klockan 4. Och ja, den är redan inställd på Sri Lanka-tid ... ;)
    Airman - ringlås.jpg

Kul med glas på baksidan, trots att den ska klara 200 m:
    Airman - baksida.jpg

Tavlan är klart snygg med övergången från svart till blått. Rolex måste ha snott konceptet, men vänt upp och ned på det, till nya Deepsea: :D
    Airman - närbild.jpg

Avslutningsvis, en väldigt trevlig klocka för en anständig summa! Det finns väl en viss risk för att ni kommer att få se mera av den i diverse trådar framöver, dagen fredagstråd t ex ... ;)

Det är bara att acceptera, men blir inte ”färdig” i den här branchen! :banghead:

DrSbaitso, Ricrob, Jonas.76 och 44 andra gillar detta.
  2. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Grattis!

laketwig gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! trevligt att få följa din resa i text och bild.

laketwig gillar detta.
  4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en trevlig klocka. Den ser väldigt nätt ut trots sina 42mm.

laketwig gillar detta.
  5. calzone

calzone Biskop

Den va riktigt snygg! Grattis :)

laketwig gillar detta.
  6. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Trevligt, grattis till en fin klocka! :)

Mvh
    Micke

laketwig gillar detta.
  7. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    härligt reportage. Har funderat lite på en airman, men i så fall en purist... Skulle vara intressant att veta hur gammal du är om du anser att du är för gammal för en purist... ;)

laketwig gillar detta.
  8. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Applåd!! Väntar mig sjuk efter min och när jag ser dina bilder vill jag genast gå och dricka en trippel espresso för att skingra avundsjukan :angel:. Hoppas min kommer nästa vecka...

Holmqvist och laketwig gillar detta.
  9. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Grattis! Bra skriven tråd. :)

laketwig gillar detta.
  10. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    http://klocksnack.se/threads/tgit.22086/

corbendallasx, Mekmek och Kejsaren gillar detta.
  11. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Grattis! Kul läsning!

laketwig gillar detta.
  12. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Och snygg klocka! ;-)

laketwig gillar detta.
  13. Sundström

Sundström Friends of KS

Härlig fredagsläsning.
    Stort grattis!

laketwig gillar detta.
  14. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Nice, riktigt trevlig!! Grattis!

laketwig gillar detta.
  15. Jacob

Jacob Friends of KS

Otippat! Grattis! Rätt modell.

laketwig gillar detta.
  16. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Å fan! Och jag som trodde du var på rätt spår förra fredagen. Vad trodde du att det skulle bli?

17. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    laketwig gillar detta.
  18. Jacob

Jacob Friends of KS

En IWC till. :)

laketwig gillar detta.
  19. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Grattis till en snygg klocka och tack för trevlig läsning!

laketwig gillar detta.
  20. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Trevlig läsning Grattis!

laketwig gillar detta.
  21. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för trevlig läsning och som alltid strålande bilder, stort grattis! :)

laketwig gillar detta.
  22. Punchout

Punchout Friends of KS

Grattis, riktigt fin klocka! =)

laketwig gillar detta.
  23. don segundo

don segundo Biskop

Fin klocka, alltid gillat Airman-serien. Inte minst namnet är fantastiskt - Airman, smaka på det, låter som en en klassisk superhjälte eller nåt!

Mekmek, laketwig och Denke gillar detta.
  24. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Fasen, sitter och tittar på bilderna igen.... :wideyed:

laketwig gillar detta.
  25. cab

cab Friends of KS

Fin klocka och fina bilder!

laketwig gillar detta.
  26. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Grattis! Var själv sugen på en men orolig för storleken, du skulle haft den förra veckan ;)
    Härlig fredag med en ny klocka iaf :)

laketwig gillar detta.
  27. Tobbe.L

Tobbe.L Bonde

Från:
    Stockholm
    Grattis!
    Mycket tjusig klocka! =D

laketwig gillar detta.
  28. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Grattis! :cigar:

laketwig gillar detta.
  29. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Grattis! Nu vill jag se en samlingsbild på dina gobitar :)

laketwig gillar detta.
  30. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Snyggt!

Detta klippet "comes on mind" ;)

laketwig gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield