• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla dykare. Citizen vs Seiko

Ragge

Cartier
20150105_111326.jpg

Läste på lite om gamla Citizen dykare. Min verkar vara från november -73. Har uppfattningen att Seikos motsvarigheter räknas som hetare. Är det så? Varför? Snälla berätta ni som vet. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
20150105_111326.jpg

Läste på lite om gamla Citizen dykare. Min verkar vara från november -73. Har uppfattningen att Seikos motsvarigheter räknas som hetare. Är det så? Varför? Snälla berätta ni som vet. :)
Bra fråga! Har haft en sån Citizen och även några äldre Seikos. Störde mig nog mest på glaset, som endast fungerade bra om man tittade rakt framifrån. Svår att ta bra bilder på osv. :) Den gröna lumen och boettformen var väl tyvärr ingen höjdare heller.
 

Ragge

Cartier
Jag får mest dåliga bilder på klockor osvsett glss verkar det. Anses Seiko ha bättre kvalitet? Har "rätt" människor haft Seiko. Jag menar även andra än Gummo. ;-) :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ägt modellen ovan och en hel del seiko 7040, 6105 och kvalitén är avsevärt mkt bättre på seiko. Citizen är rätt blek tycker jag personligen, gillade ex.aldrig det extremt gröna lumet. Boetten är dock skönt 70-talsmullig, där är den bra :)

Citizen har ju dock gjort ett par 600/800/1000m dykare som är ruggigt coola. Men kanske knappt räknas som vintage ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag får mest dåliga bilder på klockor osvsett glss verkar det. Anses Seiko ha bättre kvalitet? Har "rätt" människor haft Seiko. Jag menar även andra än Gummo. ;-) :)
Ja, kan tänka mig att rätt människor har nog burit Seiko mer än Citizen. Har inte jättebra koll, men någon Vietnamkrigsfilm bl.a. och så har väl Seiko legat mer i framkant historiskt sätt. T.ex. med 6139:an.

Håller även med Jockinho om att motsvarande Seikos känns lite mer gedigna.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor

PR1973

Rolex
Pledge Member
Ägt modellen ovan och en hel del seiko 7040, 6105 och kvalitén är avsevärt mkt bättre på seiko. Citizen är rätt blek tycker jag personligen, gillade ex.aldrig det extremt gröna lumet. Boetten är dock skönt 70-talsmullig, där är den bra :)

Citizen har ju dock gjort ett par 600/800/1000m dykare som är ruggigt coola. Men kanske knappt räknas som vintage ;)


Finns ju den här 600m modellen som kom 1977. Borde ju räknas som vintage :) Riktigt rejäl pjäs med en känsla som är fullt i klass med Seiko från tiden. Monocoque design och allt. Har en som tyvärr haft läckage så den ser bedrövlig ut. Bilden är stulen från nätet.

cUfONhG.jpg
 

Ragge

Cartier
Tack för responsen.
Sammanfattningsvis kan man kanske säga att Seiko anses hålla något högre kvalitet och att designen tilltalat/tilltalar fler. Plus några fina produktplaceringar.
Min 150m kom i min ägo som ett slumpköp. Använder den rätt sällan och ser ingen anledning att doppa den i vatten, men den tickar på snällt. Tycker formen är helt ok. Känns lite klumpig, men det gör Memomaticen också när jag är van med en lätt dressare som jag bär oftast. Har inte tänkt på att den grönaktiga lumen var speciell för Citizen, men det gör dom ju lite speciella då;).
I vilket fall byter jag inte bort en automatdykare mot nån quartz dito oavsett vad det står på tavlan nästan. :)
 

Ragge

Cartier
20150106_113244.jpg


För att motivera eller förklara hur jag menar letade jag upp lite referenser. Hittade en Seiko och en Citizen som har lite samma skillnader tycker jag. Här föredrar jag Citizenboetten igen som känns lite lättare. Men jag är ju generellt torsk på utmejslade bandhorn. :)
 

Ragge

Cartier
Förlåt Gummo! :)
Jag menade inte att den var ful, snarare just att Citizen känns lite lite hårdare. ;-) . Det är mitt största dilemma att jag har en massa snygga klockor, när jag egentligen vill ha något så coolt att folk ryggar tillbaka när dom ser den. Måste skaffa en svart chronograph. :)
 

Mykeys

Cartier
Håller med Scaramanga och tycker det är konstigt att denna modell är så underskattad. Jag älskar den klassiska men biffiga boetten utan kronskydd och det är skönt att slippa dagvisningen som Seiko ofta klämmer in. Jag gillar verkligen de gamla Seikodykarna också men tycker det är kul med dessa gamla 150m Citizen då de är så mycket mer ovanliga. Jag kan inte påstå att jag tycker Seiko håller så sjukt mycket bättre kvalitet, de är rätt lika i min mening. Här kommer lite bilder på min som jag har köpt av theargonaut, sålt vidare och sen köpt tillbaka igen :)
6CuXkUy.jpg

CsdF44q.jpg

rbmvhZc.jpg
 
Topp