Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gamla dykare. Citizen vs Seiko

Diskussion i 'Vintage' startad av Ragge, 5 januari 2015.

1. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

20150105_111326.jpg
    Läste på lite om gamla Citizen dykare. Min verkar vara från november -73. Har uppfattningen att Seikos motsvarigheter räknas som hetare. Är det så? Varför? Snälla berätta ni som vet. :)

Grafton, kaffekalle, Scaramanga och 1 annan gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bra fråga! Har haft en sån Citizen och även några äldre Seikos. Störde mig nog mest på glaset, som endast fungerade bra om man tittade rakt framifrån. Svår att ta bra bilder på osv. :) Den gröna lumen och boettformen var väl tyvärr ingen höjdare heller.

Ragge gillar detta.
  3. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Jag får mest dåliga bilder på klockor osvsett glss verkar det. Anses Seiko ha bättre kvalitet? Har "rätt" människor haft Seiko. Jag menar även andra än Gummo. ;-) :)

4. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Ägt modellen ovan och en hel del seiko 7040, 6105 och kvalitén är avsevärt mkt bättre på seiko. Citizen är rätt blek tycker jag personligen, gillade ex.aldrig det extremt gröna lumet. Boetten är dock skönt 70-talsmullig, där är den bra :)

Citizen har ju dock gjort ett par 600/800/1000m dykare som är ruggigt coola. Men kanske knappt räknas som vintage ;)

Anders W gillar detta.
  5. Kettil

Kettil Biskop

Ja det stämmer att Seiko dykarna är av högre kvalité. Men att de skulle vara bleka vet jag inte.. :)

Grafton, Gummo, Spencer och 4 andra gillar detta.
  6. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Ja, kan tänka mig att rätt människor har nog burit Seiko mer än Citizen. Har inte jättebra koll, men någon Vietnamkrigsfilm bl.a. och så har väl Seiko legat mer i framkant historiskt sätt. T.ex. med 6139:an.

Håller även med Jockinho om att motsvarande Seikos känns lite mer gedigna.

Kettil gillar detta.
  7. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Den där ser helt klart roligare ut IMHO!

Kettil gillar detta.
  8. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Menar mest modellen ovan, din är mer min grej (utom lumet då). Cool på mesh :)

Kettil gillar detta.
  9. denjohan

denjohan Friends of KS

Den där var ju hur salt som helst. Vad är det för modell?

Kettil gillar detta.
  10. Kettil

Kettil Biskop

Jag antar du menar Apocalypse now! Där Martin Sheen bar en 6105.

Edit: ..och Marlon Brando en Rolex 1675 med vridringen bortplockad.

Citizen Parawater 100M. Det finns några varianter..

Grafton, Gummo och theargonaut gillar detta.
  11. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tycker gamla Citizen är grymt underskattade! Sköna boetter och fina tavlor.

Henrik Nilsson, Grafton och Gummo gillar detta.
  12. Kettil

Kettil Biskop

13. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

kaffekalle gillar detta.
  14. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm

Finns ju den här 600m modellen som kom 1977. Borde ju räknas som vintage :) Riktigt rejäl pjäs med en känsla som är fullt i klass med Seiko från tiden. Monocoque design och allt. Har en som tyvärr haft läckage så den ser bedrövlig ut. Bilden är stulen från nätet.

Sorubim, Scaramanga, Grafton och 4 andra gillar detta.
  15. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tack för responsen.
    Sammanfattningsvis kan man kanske säga att Seiko anses hålla något högre kvalitet och att designen tilltalat/tilltalar fler. Plus några fina produktplaceringar.
    Min 150m kom i min ägo som ett slumpköp. Använder den rätt sällan och ser ingen anledning att doppa den i vatten, men den tickar på snällt. Tycker formen är helt ok. Känns lite klumpig, men det gör Memomaticen också när jag är van med en lätt dressare som jag bär oftast. Har inte tänkt på att den grönaktiga lumen var speciell för Citizen, men det gör dom ju lite speciella då;).
    I vilket fall byter jag inte bort en automatdykare mot nån quartz dito oavsett vad det står på tavlan nästan. :)

16. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Klumpig är något jag också känner igen. Hittade lite gamla bilder...

Scaramanga, Grafton, Kettil och 2 andra gillar detta.
  17. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tudorn har ju ett visst flyt som Citizen saknar. Men jämför jag dom två sista bilderna så sitter jag nog med rätt klocka. Seikons boett förlorar i mina ögon.

Gummo och theargonaut gillar detta.
  18. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Fint med pepsi å jubilee theargonaut! Får skaffa till min:)

Ragge boetten på seikon är härlig. Lovar! Kronan kl4 gör att den är riktigt skön också. Skulle även kunna tänka mig en gammelCitizen åxå. Gillar de gröna indexen! Här är min seiko
    image.jpg

Sorubim, Grafton, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  19. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Kanske härlig, men inte särskilt snygg i mina ögon :) gillar kantigt mer än runt. Men fin är den!

20. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

20150106_113244.jpg

För att motivera eller förklara hur jag menar letade jag upp lite referenser. Hittade en Seiko och en Citizen som har lite samma skillnader tycker jag. Här föredrar jag Citizenboetten igen som känns lite lättare. Men jag är ju generellt torsk på utmejslade bandhorn. :)

Grafton och Gummo gillar detta.
  21. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Snygg? Nu låter du som min fru;) Alla klockor ska inte vara snygga. Speciellt en del dykarklockor som bara ska va coola. image.jpg

Moviken, Sorubim, Watch out och 6 andra gillar detta.
  22. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Förlåt Gummo! :)
    Jag menade inte att den var ful, snarare just att Citizen känns lite lite hårdare. ;-) . Det är mitt största dilemma att jag har en massa snygga klockor, när jag egentligen vill ha något så coolt att folk ryggar tillbaka när dom ser den. Måste skaffa en svart chronograph. :)

Grafton och Gummo gillar detta.
  23. Mykeys

Mykeys Borgare

Från:
    Malmö
    Håller med Scaramanga och tycker det är konstigt att denna modell är så underskattad. Jag älskar den klassiska men biffiga boetten utan kronskydd och det är skönt att slippa dagvisningen som Seiko ofta klämmer in. Jag gillar verkligen de gamla Seikodykarna också men tycker det är kul med dessa gamla 150m Citizen då de är så mycket mer ovanliga. Jag kan inte påstå att jag tycker Seiko håller så sjukt mycket bättre kvalitet, de är rätt lika i min mening. Här kommer lite bilder på min som jag har köpt av theargonaut, sålt vidare och sen köpt tillbaka igen :)

Moviken, Sorubim, Janne2000 och 8 andra gillar detta.