• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla kronografer. Martel, Movado och Zenith.

frere

Audemars
2-Faktor
Nu är det dags igen. Det blir mycket text och lite bilder. Två egna och några stulna. Det kommer att handla om vikten av att vara lagom påläst, och om några gamla kronografer i svart och vitt.

För mig ligger en stor del av tjusningen med klockor, och i synnerhet äldre klockor, i researchen. Man läser och läser. När morgonmötet på jobbet går in på sin andra halvtimme och det är fortfarande bara är samma trötta tugg, kan man fiska upp mobilen och försöka komma fram till vilken som är den bästa speedmaster-referensen istället. (Facit: 105.003) När tvååringen vill att man sitter kvar i rummet tills hon somnar, men under inga omständigheter vill att man sjunger en sång eller ens rör sig, kan man smyga fram paddan och med försiktig belysning på displayen undersöka om det fortfarande finns 60-tals-heuers som ger "bang for the buck". (Facit: ja) Och när man inte kan sova på lördagmorgonen (ja, jag är ju ung-gubbe...) kan man lika gärna gå upp och försöka förstå vad begreppet "kolumnhjul" egentligen innebär...

En nackdel med research är att man ibland kan förläsa sig. Det kan liksom bli mycket läst men just ingenting köpt i slutändan. Jag har t ex fortfarande aldrig ägt en speedmaster, eftersom jag läste sönder ämnet istället.

Därför är det bra att då och då lägga ut en förutsättningslös bytesannons och se vad som dyker upp. Då kan man till exempel snubbla över en sån här:
20140314_074554_zps30853869.jpg

Och om man efter några PM bestämmer sig för att "titta närmare på den" efter tre öl vid honnörsbordet på en sthlms-gtg, ja, då åker man såklart hem med den också.

Men vad var det då jag kom hem med?

Movado Super Sub Sea. Coolt namn och en atom på baksidan. Det bådar gott. Väl?

Ja, Movado är ju inget okänt märke, även om det idag mest förknippas med smyckesur. För många är märket nog i princip är synonymt med modellen Museum, som faktiskt producerades icke-auktoriserat under de första åren (Vacheron Constantin gjorde originalet men sålde sedan rättigheterna till Movado). Märket ingår idag i en liten udda grupp tillsammans med Ebel, Concord och några parfymklockor.

1947MuseumWatch.jpg

Movado Museum

På sextiotalet var det dock annorlunda. Då var Movado ett systermärke till Zenith och tillsammans spelade man i de högre divisionerna. Det är för mig inte uppenbart vilka roller de båda märkena hade i samarbetet. Det verkar inte ha varit någon strikt hierarki som Rolex-Tudor, och inte heller någon genomtänkt varumärkespositionering som i dagens Swatch group. Istället tillverkade Zenith och Movado ganska likartade modeller, och flera av dem finns i rena tvillingvarianter där bara logon skiljer.

Insidan då? Verket i min klocka är 146HP, som omväxlande benämnas som "zenith inhouse", "zenith-martel" eller bara "martel" beroende på vilken klocka man hittar det i. Det ska vara ett av sextiotalets bättre manuella kronografverk, enligt någon källa i klass med omegas 321, och utvecklades från början av ett företag vid namn Martel.

Martel var för mig helt okänt. Lät som en blandning av
Marvel.jpg


och
maxresdefault.jpg

vilket förvisso verkar kul, men kanske inte riktigt high-end?

Jag kollade förstås upp ämnet noggrannare, och det visade sig vara ganska intressant. Från starten 1911 fokuserade Martel på avancerade urverk, och man lär bl a ha konstruerat det första kronografverket för armbandsur åt Universal Geneve år 1917. 1936 var man först med ett kronografverk med moderna "pushers" och tre kronografregister. Detta användes av både Universal Geneve och Zenith under namnet Compax.
152.jpg

Zenith Compax från tidigt 40-tal

Zenith, som idag är närmast liktydigt med kronografer (t o m den nya Espadan heter ju el primero), var nämligen ingen framstående tillverkare av kronografverk på 40- och 50-talen. Istället köpte man in dem, bl a från Excelsior Park och Martel. Men Zenith-Movado var ändå en högt aktad tillverkare, med strävan att bli en "äkta manufaktur", och då är det ju uteslutande inhouseproduktion som gäller. Det löste man enkelt genom att helt sonika köpa Martel i slutet av 50-talet. Utöver de fina kronografverken fick man då också tillgång till modernare automatverk, istället för de hammarautomater man dittills mestadels hade använt. Martels kronografverk 146 togs också över och användes nu zenith-märkt i klockor från både Zenith och Movado.

De absolut mest kända av dessa är de 2500 zenith (med tvåregistersvarianten 146DP) som hamnade hos den italienska handlaren A Cairelli. A Cairelli var leverantör åt det italienska flygvapnet, och eftersom nyckeln till absurda priser i klockvärlden är 1) italienska samlare och 2) militärkopplingar är de fläskigt prissatta på marknaden idag.
ZENITH-CP2-CAIRELLI-SML3.jpg

Zenith A Cairelli

I cairellis spår har även de mer överkomliga kusinerna blivit allt mer eftertraktade på marknaden. Zeniths variant av min klocka, med tre vita register, marknadsförs av vintagehandlarna som "föregångaren till de Luca" och är följaktligen het på kontinenten. De Luca, i sin tur, är inget vintageur utan en kultförklarad, retroflirtande 90-tals-el primero som fått mer och mer uppmärksamhet på sista tiden.
ZENITH_Chronogra_511cc9dc61d75.jpg

Patinerad Zenith "Pre de luca" för 3500€ från holländsk handlare, någon?

zenith%2BDe%2BLuca%2Bblack%2B7.jpg

Zenith de Luca. 25-30 år nyare än min gamla Movado, men inte så olik...

Några år efter att Zenith A Cairelli, Movado Super Sub Sea och dess zenithmärkta bröder skruvades ihop i mitten av 60-talet, upphörde Zenith och Movado med all produktion av manuella kronografer. Orsaken var förstås att Zenith ville satsa allt på att marknadsföra det nya el primero-verket, världens första (ok, det är underlag för en egen, ännu längre post...) automatiska kronograf, som dessutom gick att skrämma upp i tidsenliga 36 000 bph. Ryktet säger att el primero i mångt och mycket var en martel-produktion och så kan det säkert vara. Verket har i vilket fall blivit synonymt med Zenith och säkrat märkets plats i klockhistorien, medan Movados glansdagar hamnat lite i skymundan.

Men nu verkar i alla fall även Movados fina vintagekronografer vara på väg att få det erkännande de förtjänar. När Christie's i höstas klubbade sin första online-auktion för kvalitetsur fanns i alla fall en Super Sub Sea med bland alla vintagerolex...

20140306_075943_zps887637eb.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Intressant läsning och en underbar klocka. Återigen ett stort grattis till ett bra byte (trots den efterföljande ångesten).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Älskar den här skiten! :)

Tack för ett grymt inlägg!

Känner igen mig när det gäller Speedy, läsandet tar aldrig slut och när man tror sig ha läst klart så har man tröttnat på klockan...

Och: ssssshhhhhh! Sluta promota De Luca. Semi-vintage El Primero är helt klart nästa heta grej, men det var det ju meningen att bara jag skulle veta!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Älskar den här skiten! :)

Tack för ett grymt inlägg!

Känner igen mig när det gäller Speedy, läsandet tar aldrig slut och när man tror sig ha läst klart så har man tröttnat på klockan...

Och: ssssshhhhhh! Sluta promota De Luca. Semi-vintage El Primero är helt klart nästa heta grej, men det var det ju meningen att bara jag skulle veta!

Och så provar man speedyn och inser att den är oundviklig trots allt...:)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tack så mycket för ett fint reportage. Lärorikt.
Och vilka snygga klockor........
/j
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul att det uppskattas! Hoppas att någon gång få anledning att återkomma med fortsättningen, en 70-talsfunkig el primero vore mumma...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag känner igen mig i att överanalysera vad som är franken eller ej! Till slut litar man inte på någon! En säger si en annan så!
Det blir ofta hjärtat som till slut bestämmer ändå!

Intressant tråd!
 
Topp