• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla Longines på forumet?

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hej, Jag skulle gärna se bilder på vad som finns av gamla Longines på forumet, så jag öppnar med en 36 mm Longines Conquest 1957 överdragen med 14k roséguld. Verket är ett cal 19 AS. Medaljongen på baksidan sägs vara 18K, vet någon om det stämmer?
IMG_4698.jpg

IMG_4700.jpg

IMG_4706.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snygg! Jag gillar verkligen de gamla dressklockorna men de är på tok för små för mig och jag skaffar bara klockor jag verkligen använder. Men vackra är de!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Denke skrev:
Riktigt snygg! Jag gillar verkligen de gamla dressklockorna men de är på tok för små för mig och jag skaffar bara klockor jag verkligen använder. Men vackra är de!

Den här känns absolut inte liten, då den är 36 x 42 mm samt 13 mm tjock med rejäla luggar som gör att den kommer ut från armen. Men det skulle vara kul att pröva retrodesignade 40 mm heritage versionen. Men det är ju något annat förstås...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kettil skrev:
Denke skrev:
Riktigt snygg! Jag gillar verkligen de gamla dressklockorna men de är på tok för små för mig och jag skaffar bara klockor jag verkligen använder. Men vackra är de!

Den här känns absolut inte liten, då den är 36 x 42 mm samt 13 mm tjock med rejält svängda luggar så att den kommer ut från armen. Men det skulle vara kul att pröva retrodesignade 40 mm heritage versionen. Men det är ju något annat förstås...

+1 känns inte speciellt liten. Min gamla som tyvärr är såld.

Longinesfixedwristshot.jpg
 

Mykeys

Cartier
Här är min mögliga Longines!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1354523507.870649.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1354523507.870649.jpg
    123 KB · Visningar: 1,291

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Hej, Jag skulle gärna se bilder på vad som finns av gamla Longines på forumet, så jag öppnar med en 36 mm Longines Conquest 1957 överdragen med 14k roséguld. Verket är ett cal 19 AS. Medaljongen på baksidan sägs vara 18K, vet någon om det stämmer?
Härligt initiativ, Kettil! Vilken skönhet du drar fram, Conquest från 50-talet är väldigt snygga och bland de vackraste anti-magnetic-klockorna från den tiden. En sån ska jag ha en vacker dag...:)

Mitt bidrag till denna tråd blir min enda guldklocka, en Longines från tidigt 70-tal i mint skick. Inuti tickar ett manuellt kaliber 284-verk:

IMG_5397.jpg
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jag har denna fina longines admiral diver fivestar som dessutom är till salu.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1354544812.886844.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1354544812.886844.jpg
    38.3 KB · Visningar: 1,245

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Hej, Jag skulle gärna se bilder på vad som finns av gamla Longines på forumet, så jag öppnar med en 36 mm Longines Conquest 1957 överdragen med 14k roséguld. Verket är ett cal 19 AS. Medaljongen på baksidan sägs vara 18K, vet någon om det stämmer?
Härligt initiativ, Kettil! Vilken skönhet du drar fram, Conquest från 50-talet är väldigt snygga och bland de vackraste anti-magnetic-klockorna från den tiden. En sån ska jag ha en vacker dag...:)

Mitt bidrag till denna tråd blir min enda guldklocka, en Longines från tidigt 70-tal i mint skick. Inuti tickar ett manuellt kaliber 284-verk:

IMG_5397.jpg

Även den mest inbitna mögelräv måste nog medge att eleganta guldklockor gör sig bäst som mint .. ;)

PS Det är ju inte fel att ha en "finklocka" s a s
 

Andsan

Rolex
Re: Mina bidrag>>

Hade i min ägo 5 vintage av Longines varav fyra var Conquest. Nu har jag bara två kvar. En köpte Kettil, han som startade tråden. Angående hans fråga om medaljongen på baksidan så är den 18 karat guld enlig gamla annonser jag sett från femtitalet samt även från nyare säljannonser.

Här är mina bidrag, först en 1957 Conquest 19 ASD med gult guld 14 karat på stål.
Den andra är en 1961 Conquest 291 18 karat roseguld. En mycket ovanlig modell och därför är den också mycket eftertraktad.

DSCN1945.jpg


Wristshot035.jpg


Longinesgold076.jpg


DSCN26941.jpg


Anders
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Re: Mina bidrag>>

Andsan skrev:
Hade i min ägo 5 vintage av Longines varav fyra var Conquest. Nu har jag bara två kvar. En köpte Kettil, han som startade tråden. Angående hans fråga om medaljongen på baksidan så är den 18 karat guld enlig gamla annonser jag sett från femtitalet samt även från nyare säljannonser.

Här är mina bidrag, först en 1957 Conquest 19 ASD med gult guld 14 karat på stål.
Den andra är en 1961 Conquest 291 18 karat roseguld. En mycket ovanlig modell och därför är den också mycket eftertraktad.

DSCN1945.jpg


Wristshot035.jpg


Longinesgold076.jpg


DSCN26941.jpg


Anders

Den där 18k rosé:n är bara sååå Grym!! Den måste du ta med då vi ses nästa gång!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Mina bidrag>>

Andsan skrev:
Hade i min ägo 5 vintage av Longines varav fyra var Conquest. Nu har jag bara två kvar. En köpte Kettil, han som startade tråden. Angående hans fråga om medaljongen på baksidan så är den 18 karat guld enlig gamla annonser jag sett från femtitalet samt även från nyare säljannonser.

Här är mina bidrag, först en 1957 Conquest 19 ASD med gult guld 14 karat på stål.
Den andra är en 1961 Conquest 291 18 karat roseguld. En mycket ovanlig modell och därför är den också mycket eftertraktad.

Anders
Makalös guldis, den facetterade zontavlan är ett mästerverk! Härliga bilder!
 

Andsan

Rolex
Re: Mina bidrag>>

Makalös guldis, den facetterade zontavlan är ett mästerverk! Härliga bilder![/quote]

Tackar!

Jo, den har en läcker urtavla som blänker och reflekterar åt alla håll vilket gör att den är svår att fota.
Köpt från Peru för några år sedan, när man kunde hitta någon till hyfsat pris, men nu går de ej att finna så ofta.
Om man gör det så kostar de mellan 20-25 tusen
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
haviadm skrev:
En til Longines, denne med 30L urverket.

Havi
Wow, jag trodde jag sett mycket från Longines men denna skönhet har jag helt missat - otroligt snygg!

Välkommen till forumet, är du möjligtvis samlare av Longines och specifikt deras 30L-kaliber?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Hej, Jag skulle gärna se bilder på vad som finns av gamla Longines på forumet, så jag öppnar med en 36 mm Longines Conquest 1957 överdragen med 14k roséguld. Verket är ett cal 19 AS. Medaljongen på baksidan sägs vara 18K, vet någon om det stämmer?
Härligt initiativ, Kettil! Vilken skönhet du drar fram, Conquest från 50-talet är väldigt snygga och bland de vackraste anti-magnetic-klockorna från den tiden. En sån ska jag ha en vacker dag...:)

Mitt bidrag till denna tråd blir min enda guldklocka, en Longines från tidigt 70-tal i mint skick. Inuti tickar ett manuellt kaliber 284-verk:

Även den mest inbitna mögelräv måste nog medge att eleganta guldklockor gör sig bäst som mint .. ;)

PS Det är ju inte fel att ha en "finklocka" s a s
Jag håller med dig där, guldklockor är som finast i gott skick även om jag föredrar mögel...:)
 

haviadm

Breitling
Hei

Takk for en hyggelig velkomst.
Jeg leser mer enn jeg skriver - men når temaet er vintage Longines måtte jeg poste litt...

Som dere forstår er jeg en norr-bagg, og ja - Longines samler. Spesielt 30L verket, men også mye annet av mekaniske klokker.

En enklere skive sier hei.

10917661_front.jpg



Havi
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
haviadm skrev:
Hei

Takk for en hyggelig velkomst.
Jeg leser mer enn jeg skriver - men når temaet er vintage Longines måtte jeg poste litt...

Som dere forstår er jeg en norr-bagg, og ja - Longines samler. Spesielt 30L verket, men også mye annet av mekaniske klokker.

En enklere skive sier hei.


Havi

Väldigt vacker form på boetten och tavlan är stilren i sin enkelhet. Den ser lite "oversized" ut. Vad har du för mått på denna skönhet?
 

haviadm

Breitling
Kettil skrev:
haviadm skrev:
Hei

Takk for en hyggelig velkomst.
Jeg leser mer enn jeg skriver - men når temaet er vintage Longines måtte jeg poste litt...

Som dere forstår er jeg en norr-bagg, og ja - Longines samler. Spesielt 30L verket, men også mye annet av mekaniske klokker.

En enklere skive sier hei.


Havi

Väldigt vacker form på boetten och tavlan är stilren i sin enkelhet. Den ser lite "oversized" ut. Vad har du för mått på denna skönhet?


Tror den er ca 38mm, men skivens enkelhet gjør at den "bærer" større.

Havi
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kettil skrev:
haviadm skrev:
Hei

Takk for en hyggelig velkomst.
Jeg leser mer enn jeg skriver - men når temaet er vintage Longines måtte jeg poste litt...

Som dere forstår er jeg en norr-bagg, og ja - Longines samler. Spesielt 30L verket, men også mye annet av mekaniske klokker.

En enklere skive sier hei.


Havi

Väldigt vacker form på boetten och tavlan är stilren i sin enkelhet. Den ser lite "oversized" ut. Vad har du för mått på denna skönhet?

+1 Riktigt fin!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Nyinkommet
När jag sorterade posten efter två månaders bortavaro så låg en (förväntad) avi från Kaplan där:
image_zps57084524.jpg

image_zps07afbdd5.jpg


Longines Conquest anno 1970 cal 6651. 43 mm stor och ändå smäcker. Var ensam budgivare vilket åtminstone förvånar mig...
 
Topp