• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla TTT hackat - har ni samma uppgifter?

Andreas_v_H

Breitling
Hej!

Läste just att "Network54", som gamla TTT låg på, har blivit hackat. 2.4 miljoner lösenord och användarnamn / e-mails läckte.

Mina uppgifter, bland annat.

Om någon har samma lösenord här som på gamla TTT och någon annan site; ändra nu.

Vill passa på att tipsa om gratis-programmet "LastPass" som var dem som tipsade mig om detta (ett program som ser till att man inte har samma lösenord till alla siter). www.lastpass.com.

Mer info om intrånget; googla. :)

Jag kan inte mycket om sånt här, men kände att det var läge att sprida ordet. Sorry om detta har nämnts förut.

Mors kors,

Andreas
 

Knät

Cartier
Just sådanahär tillfällen man är glad att man har ett lösenordssystem som är rätt klurigt..
 

Rivalen

Rolex
Tack för upplysningen! Jag bytte nu också, fast det blev ett felmeddelande där systemet sa att mitt gamla lösenord var fel inskrivet, men bytte gjorde det - så Ok.

Felet kan ha uppstått när min nya (sedan ca 48 tim) 114060 stötte emot tangentbordet lite burdust. Ingen fara ingendera tog någon skada. :):cool:
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
http://www.network54.com/Forum/44985/thread/1368870975/Password+problems+at+Network54

"We are changing the password system to not store passwords, but instead keep a salted encrypted hash."

Jag gillar N54 ännu mindre nu. Trodde inte det fanns någon seriös leverantör av IT-tjänster som inte lärt sig den läxan på andra sidan millennieskiftet.
Verkar ju riktigt stenålders och respektlöst mot medlemmarna med den lösningen, och resultatet ser vi nu med känslig info på vift...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att hantera denna typ av uppgifter i klartext är sjukt proffsigt..

Det kanske bör framgå att man bör byta pass om man använder samma lösenord på andra siter och har samma epostadress kopplad till kontot även om användarnamnet är annorlunda. Kan kanske också tycka att rubriken bör ändras då det finns betydligt fler forum än TTT som låg/ligger på N54. Inte som att det är TTT i sig som är hackat. :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Oops.
null_zps13d0467d.jpg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Bör man byta nick eller räcker lösenord på konto och mail?
Ser ingen anledning till att byta nick. Det som är dumt med kapningen i ett större spektra är väl att man kan komma åt dina konton på andra plattformar med lite vilja. (Läs: vi är lata och kör ofta samma lösenord på allt)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
undrar fan vad jag hade för lösenord... tror jag hade ett annat än här men minns fan inte. Frågan är vad man nu ska göra med användaruppgifter öht, men byter väl lösen på min gmail bara för att
 
Topp