Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gammal certina, något att ha?

Diskussion i 'Vintage' startad av gorosen, 12 oktober 2013.

1. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

Tjenare! har en gammal certina certronic som ligger och skräpar. Jag tror att det är ett stämgaffel-verk. 20 karat guld på stål. Är det värt att försöka få liv i den igen? Jag har hört talas om att det ska vara någon typ av specialbatteri i dessa modeller, kan någon bekräfta det?

Tack på förhand,

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Urverket borde vara ett Eta/Esa 9162, köpte ett nytt batteri (344 eller SR1136) till min tissonic (också 9162) idag på klockmaster (maxell-batteri) för 35:- Du kan ju se om den går igång med ett nytt batteri... :)

China gillar detta.
  3. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

4. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Om den inte går igång direkt när du sätter i ett batteri, så kan du testa att ge den en liten "touch". Ibland kan de behöva lite starthjälp :)

5. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

okej tack så mycket för hjälpen. Ett batteri ska snart beställas!

6. SjööSandström

SjööSandström Kontot är ej kopplat till företaget Sjöö Sandström

Tjusig!
    Min i stål säger hej!

7. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

Den var stilig! Går den bra?

8. SjööSandström

SjööSandström Kontot är ej kopplat till företaget Sjöö Sandström

Den går tidsmässigt kalas! Datumskivan däremot, är det nåt vajsing med, så den skiftar inte som den skall.

9. Per Hamrin

Per Hamrin Torpare

Hej
    Vanligt fel på ESA 9162
    Datumskivan är i plast och tänderna ryker när man försöker snabbställa datumet runt midnatt, snabbställer man datumet mitt på dan är det inga problem
    Mvh Per Hamrin

Seikoman87, plattfot, theargonaut och 3 andra gillar detta.
  10. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

Väcker liv i denna tråd igen. Jag har varit hos urmakaren med klockan och det skulle bli väldigt dyrt samt svårt att få tag i reservdelar för att få liv i denna igen. "Klockan" har ett symboliskt värde för mig och jag vill gärna använda den. Går det att köpa ett nytt urverk och sätta i må tro?

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Enklast är väl att försöka hitta en begagnad "donatorklocka" med fungerande urverk.

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Jag kanske kan ha delen du söker... vilken del är det?
    Är det enbart datumskivan?