• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammal iwc

icalle

Friends of KS
Hej min far har en gammal iwc som han fick av sin far någon gång.
Electric står det på den, så det är nog en quartz. Någon som vet något om den?
Ganska sliten.
guje7aja.jpg
umyzyjud.jpg
e8evyhy7.jpg
6uqe4uze.jpg
yga3avez.jpg

Sorry för taskiga bilder.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fint ur! Står det electric på den skulle jag gissa att det inte är kvarts, eller har jag missuppfattat det? Batteridrivet är den i vilket fall. Tycker inte heller att den ser särskilt liten ut? 35 mm i diameter? Tycker du bör kosta på den en liten uppfräschning och nytt band. Om bara verket går är det en lätt fix med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle kunna tänka mig att det sitter ett ETA 9162 stämgaffelverk i den där.

Blir nog asball efter att du putsat glaset lite och köpt ett nytt batteri. Om det är ett stämgaffelverk så bör det finnas batteri att köpa på Klockmaster, inte lätt att hitta dessa annars.
 

Mattan

Panerai
Såg en sådan på blocket för ett tag sedan tror jag. Nära ett köp men det blev ett annat ur istället, tror den låg runt 8000 eller något, men den var iofs i riktigt fint skick. Jättefin och klart värd en uppfräschning.
 

icalle

Friends of KS
Ja, den är väldigt fin. Går inte just nu. Men tanken var och fräscha upp den till han i födelsedagspresent.
Hur funkar ett stämgaffelverk?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, den är väldigt fin. Går inte just nu. Men tanken var och fräscha upp den till han i födelsedagspresent.
Hur funkar ett stämgaffelverk?

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Nu är det ju dock inte säkert att det är ett sådant, men jag skulle tro det.

Så här funkar det :)

De utvecklades i början av quartzeran av bulova i samband med månlandningen. Har inte så mycket i huvudet men sök på tuning fork movement och Bulova så finns det massor att läsa.
Det finns knappt några reservdelar och det kostar rätt bra slantar att serva dem, dock brukar de rulla på rätt bra om de väl fungerar.

Den största fördelen är det härliga brummande ljudet, och att sekundvisarens är näst intill helt flytande. Jag tror de enda klockorna som kan mäta sig med den sekundvisaren är de i Grand Seiko springdrive.

 

icalle

Friends of KS
Nu är det ju dock inte säkert att det är ett sådant, men jag skulle tro det.

Så här funkar det :)

De utvecklades i början av quartzeran av bulova i samband med månlandningen. Har inte så mycket i huvudet men sök på tuning fork movement och Bulova så finns det massor att läsa.
Det finns knappt några reservdelar och det kostar rätt bra slantar att serva dem, dock brukar de rulla på rätt bra om de väl fungerar.

Den största fördelen är det härliga brummande ljudet, och att sekundvisarens är näst intill helt flytande. Jag tror de enda klockorna som kan mäta sig med den sekundvisaren är de i Grand Seiko springdrive.

Ger man en lite knäpp med nageln på den. Så kan man lyssna på stämgaffeln i den.
Han använde den igenom lumpen. Därför den ser ut som den gör.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ger man en lite knäpp med nageln på den. Så kan man lyssna på stämgaffeln i den.
Han använde den igenom lumpen. Därför den ser ut som den gör.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Grymt! Har själv en Tissot tissonic med samma verk.

Batteriet du ska leta efter heter 344 eller SR1136, det är väldigt ovanligt idag men jag hittade som sagt ett på klockmaster så du kan ju börja med att testa där.
 

icalle

Friends of KS
Grymt! Har själv en Tissot tissonic med samma verk.

Batteriet du ska leta efter heter 344 eller SR1136, det är väldigt ovanligt idag men jag hittade som sagt ett på klockmaster så du kan ju börja med att testa där.
Den va snygg!! Är det ett longines verk i den?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den va snygg!! Är det ett longines verk i den?

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Longines? Nej det är ett ETA 9162. Det sitter samma verk i alla stämgaffelur med skillnaden att klockorna som har dag och datum har ett ETA 9164.
Detta verk användes av en rad olika tillverkare så som Omega, Tissot, Certina, Zenith, IWC, Longines... Det finns näst intill inga reservdelar kvar, så ifall ett ur behöver servas så får ofta en donatorklocka sätta livet till.
 

icalle

Friends of KS
Longines? Nej det är ett ETA 9162. Det sitter samma verk i alla stämgaffelur med skillnaden att klockorna som har dag och datum har ett ETA 9164.
Detta verk användes av en rad olika tillverkare så som Omega, Tissot, Certina, Zenith, IWC, Longines... Det finns näst intill inga reservdelar kvar, så ifall ett ur behöver servas så får ofta en donatorklocka sätta livet till.
Ahh. Då är jag med på snusket.
Vad synd att det finns så dåligt med reservdelar. Så de använde inte de verken så länge då?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kommer inte ihåg exakt årtal, men jag tror det var under en 5 års period. Det var precis i startgroparna att quartz skulle slå igenom och tillverkarna testade olika tekniker. Tror det var runt 70-75.

Edit: Tydligen så är det också lite av ett mysterium hur de klarade av att linda spolarna med så tunn tråd. Flera ingenjörer som sagt att det är omöjligt att göra idag och att det skulle kosta multum om man skulle ta fram tekniken igen.
Jag vet inte hur mycket som är sant i det, men lite kul myt iaf :)
 

_jonte

Patek
Grymt! Har själv en Tissot tissonic med samma verk.

Batteriet du ska leta efter heter 344 eller SR1136, det är väldigt ovanligt idag men jag hittade som sagt ett på klockmaster så du kan ju börja med att testa där.
Fin klocka icalle! Vill bara tillägga att vara noga med att det är ett silveroxid-batteri du stoppar i klockan. Alkaliska kan börja läcka när de tar slut, om man har otur.
 
Topp