• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammal klocka, vet någon mer?

Tre333

Cartier
Hej,
Har nedan några bilder på en gammal klocka. Skulle tro ca 100år om inte mer? Finns det någon här som kan hjälpa mig vidare med information om vad det är för modell, om jag kan/ska serva den vart vänder jag mig då? Har den något pengarvärde att tala om? Nu är det främst en väns "släktingsklocka" som primärt har affektionsvärde :)

Tack på förhand!
/Tre333
gammal_klocka.jpg
 
B

Banankontakt

Guest
Hej!
Det ser ut att vara en klocka av Gustav Becker, så det är bra kvalité. Gustav Becker grundades 1899 och blev sedermera uppköpta 1930 av Junghans som finns än idag.

Jag köpte just en liknande (samma märke) för 400 kr på Blocket i oservat skick som inte gick, men de kan nog säljas dyrare (1000-2000 kr). För 20+ år sedan var dessa populära och således dyrare, men som med allt i modet så lär de kanske bli eftertraktade igen?

Kostnad för service brukar landa kring 3000-4000 kr. "Farfars klocka" brukar ta sig an gamla klockor: http://www.farfarsklocka.se/news_1.html

Annars kan du ju höra dig för om någon hobby-urmakare tar sig an klockor där du bor.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har inte mycket att tillägga, förutom att värderingen och faktat från @Banankontakt käns rätt. Kan dock tillägga att jag i bekantskapskretsen har ett antal ur av den här typen som gått väldigt länge utan service utan att det påverkat tidshållningen. Kanske är det andra typer av lagringar i dem?
 
Topp