Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gammalt gesällprov

Diskussion i 'Vintage' startad av Jens, 18 augusti 2013.

1. Jens
    Trådstartare

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Vad kan detta vara? Rubriken avslöjar en del!

O vänder man på steken så...

Ett trevligt litet bordsur! Den har tillhört min farmors systers som utbildade sig till urmakare i slutet på 30-talet(!)
    Det var nog inte särskilt vanligt med kvinnliga urmakare på den tiden gissar jag. Även hennes blivande man gick på utbildningen samtidigt.
    Min farmors syster skolade dock om sig efter efter ett tjugotal år och blev optiker(ambitiös gumma)
    Hennes make fortsatte dock och hans sista urmakeri hade han på Hagagatan(?) vid Odenplan. Det ligger en urmakare där nu också. Det roliga är att det fortfarande står Rosells ur på den stora klockan utanför.

Jag ska ta o fixa till det här bordsuret lite grann, ska försöka tå tag på en visare till sub-sekunden.
    Sorry för dassiga mobilbilder ska lägga ned lite mer tid på att fota den vid ett senare tillfälle.

Jens

Jonazid, PIC, Ariste och 8 andra gillar detta.
  2. Norra

Norra Borgare

Vackert, och kul med såna historier!

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kul story!

4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Med risk för att bli kölhalad - där har du ju grunden till en sandwichtavla pre-panerai!

Kul historia - förtjänar lite kärlek.

Andrew och Bojke gillar detta.
  5. China

China Guest

Urverket ser ut att vara ett omarbetat Longines cal 37.93. Sekundvisaren som saknas är en 0.20mm så det ska nog inte vara några problem att hitta en ny. Farmor har gjort ett snyggt jobb med dekorationerna av kron och spärrhjul.:)

daviden, Jens och Bojke gillar detta.
  6. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Härlig story och kul med urmakare i släkten!

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul historia och trevlig klocka.