• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammalt gesällprov

Jens

Greedo
Vad kan detta vara? Rubriken avslöjar en del!



O vänder man på steken så...



Ett trevligt litet bordsur! Den har tillhört min farmors systers som utbildade sig till urmakare i slutet på 30-talet(!)
Det var nog inte särskilt vanligt med kvinnliga urmakare på den tiden gissar jag. Även hennes blivande man gick på utbildningen samtidigt.
Min farmors syster skolade dock om sig efter efter ett tjugotal år och blev optiker(ambitiös gumma)
Hennes make fortsatte dock och hans sista urmakeri hade han på Hagagatan(?) vid Odenplan. Det ligger en urmakare där nu också. Det roliga är att det fortfarande står Rosells ur på den stora klockan utanför.

Jag ska ta o fixa till det här bordsuret lite grann, ska försöka tå tag på en visare till sub-sekunden.
Sorry för dassiga mobilbilder ska lägga ned lite mer tid på att fota den vid ett senare tillfälle.

Jens
 
C

China

Guest
Urverket ser ut att vara ett omarbetat Longines cal 37.93. Sekundvisaren som saknas är en 0.20mm så det ska nog inte vara några problem att hitta en ny. Farmor har gjort ett snyggt jobb med dekorationerna av kron och spärrhjul.:)
 
Topp