• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammalt Jaeger-urverk

Hallå!

Kommit över ett gammalt Jaeger-urverk men vet inte vad jag ska göra med det. Kasta? Sälja? Behålla?

jaeger.jpg
jaeger2.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kolla under balansen vad det är för kaliber (om inte någon här tar det direkt @Aurum @Warwian ) och lägg ut det till försäljning på ebay. Troligtvis gör du någon glad som letar reservdelsverk.
 

Warwian

Cartier
Det ser ut att vara ett P478/C från 1957 (om jag läste serienumret rätt) där P står för stötsäkringstypen Parechoc, och /C betyder att verkets kanter har fasats på båda sidor för att passa vissa boetter. Urverket kommer sannolikt från en referens 2953 i 14K, alltså en av de 1276 klockor som gavs till Metallverkens anställda (vilka varit med företaget i över 25 år) vid företagets 50-årsjubileum. Det ser dock ut som att någon använt verket som reservdelsurverk redan, sekunddriven och övre motstenen för balansen saknas.
Jag kan möjligen vara intresserad av verket som reservdelsurverk, förutsatt ett rimligt pris. Om du däremot kastar urverket... så... så blir jag jätteledsen. :(
 

_jonte

Patek
Det ser ut att vara ett P478/C från 1957 (om jag läste serienumret rätt) där P står för stötsäkringstypen Parechoc, och /C betyder att verkets kanter har fasats på båda sidor för att passa vissa boetter. Urverket kommer sannolikt från en referens 2953 i 14K, alltså en av de 1276 klockor som gavs till Metallverkens anställda (vilka varit med företaget i över 25 år) vid företagets 50-årsjubileum. Det ser dock ut som att någon använt verket som reservdelsurverk redan, sekunddriven och övre motstenen för balansen saknas.
Jag kan möjligen vara intresserad av verket som reservdelsurverk, förutsatt ett rimligt pris. Om du däremot kastar urverket... så... så blir jag jätteledsen. :(
Stenkoll du har! Sitter ett sånt i min 2953, mycket vackert verk. Används tyvärr alltför sällan..
IMG_20141005_151434_1.jpg
 

Bergeon

Breitling
Är det någon som kan tipsa om rengöring av en urtavla på en Jaeger LeCoultre. Såg här på Klocksnack en som var smutsig och blivit rengjord med bra resultat, alltså inte ommålad. Tack på förhand.
 
Topp