Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gammelmorfars guldmovado

Diskussion i 'Vintage' startad av andreas, 29 april 2014.

1. andreas
    Trådstartare

andreas Friends of KS

Helt plötsligt uppdagades det att pappa hade sin morfars gamla klocka liggandes hemma, spännande.

Den är liten, mindre än något annat jag provat. Någonstans runt 32-33 mm över boetten och 17 mm mellan bandhornen. Jag låter det vara osagt vad det är för material.

På baksidan finns inskriptionen KMW 1860 - 1960, KMW står för Kristinehamns Mekaniska Werkstad där morfadern jobbade så det är väl ingen vågad gissning att anställda fick klockor i samband med deras 100-årsjubileum 1960.

Vad jag förstått har den inte använts särskilt flitigt. Inte ens bandet, vilket jag misstänker är det ursprungliga, är överdrivet slitet efter 50+ år. Skruvade upp den, den gick igång och verkar hålla tiden anständigt.

På med ett nytt band.

Det återstår att se hur mycket handledstid den får men spontant gillar jag den.

Tack för titten.

Fixoflex, watchowner, albinh och 9 andra gillar detta.
  2. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Kul grattis

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Fin klocka och Movado var en urtillverkare som gjorde många högkvalitativa ur. Skulle inte förvåna mig om det är solitt guld, du såg ingen stämpel någonstans? Bandet du satte på förstör dock helhetsintrycket något, var det inte ett originalspänne på det gamla? Dessa tunna dressur sitter mycket bättre på ett tunt ostoppat band som även får uret att kännas lite större.

Christoffer, Gummo och eriksson850 gillar detta.
  4. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Elegant, kul med släktklenoder!

5. _jonte

_jonte Friends of KS

Mycket härlig klocka och kul att den gått i arv. Den förtjänar dock ett vettigt band och kanske en service.

6. andreas
    Trådstartare

andreas Friends of KS

Inga stämplar vad jag såg. Jo, det var ett originalspänne.

Jag förstår vad ni säger. Ni får ursäkta mig, jag var inte förberedd att snubbla in i vintagevärlden såhär och bytte till något nytt för att känna mig lite mer hemma =)

Strindberg, Gummo och Grafton gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Grymt vilken skatt! troligtvis guld, grattis! :)

Du måste lämna in den för en service, även om den går bra så har nog oljorna torkat för länge sedan.
    Använder du den utan olja, så slits urverkets delar betydligt snabbare och det kommer bli dyrt att reparera!

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Kul! Tufft med originalbandet också! Det nyare bandet, näää!

eriksson850 gillar detta.
  9. Grafton

Grafton Biskop

Trevligt arvegods, riktigt sober! Instämmer dock om bandet...men det är lätt fixat! Grattis!

10. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Snygg! Som sagt byt band å serva så är du i hamn sen.

11. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Oj vad fin, lär vara solitt guld. På med ett tunt guldarmband! :D

12. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Fin! Grattis! Håller med många andra att det svarta originalsnöret är stiligare. Du kan ju alltid flytt över spännet till krokodilen om du vill ha lite ombyte nån gång och tycker svart är trist. Grattis igen!

13. andreas
    Trådstartare

andreas Friends of KS

Tack för alla glada tillrop.

Service låter klokt, var ordnar man sådant bäst i Stockholm? Farfars klocka?

Det var fasligt vad bandet fick dåligt mottagande =) Får åtgärda det vid tillfälle. Nu verkar det som att jag inte kommer att få se så mycket av den här klockan, frugan tog den direkt i morse och konstaterade att den passade bättre på hennes handled än min "fläskiga".

/A