• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammelmorfars guldmovado

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Helt plötsligt uppdagades det att pappa hade sin morfars gamla klocka liggandes hemma, spännande.

Den är liten, mindre än något annat jag provat. Någonstans runt 32-33 mm över boetten och 17 mm mellan bandhornen. Jag låter det vara osagt vad det är för material.

bzBoHEs.jpg

Xbt0dSN.jpg


På baksidan finns inskriptionen KMW 1860 - 1960, KMW står för Kristinehamns Mekaniska Werkstad där morfadern jobbade så det är väl ingen vågad gissning att anställda fick klockor i samband med deras 100-årsjubileum 1960.

Zw1rU5S.jpg


Vad jag förstått har den inte använts särskilt flitigt. Inte ens bandet, vilket jag misstänker är det ursprungliga, är överdrivet slitet efter 50+ år. Skruvade upp den, den gick igång och verkar hålla tiden anständigt.
LTB7zVs.jpg


På med ett nytt band.
e8fKPlq.jpg

KJWE5t2.jpg


Det återstår att se hur mycket handledstid den får men spontant gillar jag den.

Tack för titten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fin klocka och Movado var en urtillverkare som gjorde många högkvalitativa ur. Skulle inte förvåna mig om det är solitt guld, du såg ingen stämpel någonstans? Bandet du satte på förstör dock helhetsintrycket något, var det inte ett originalspänne på det gamla? Dessa tunna dressur sitter mycket bättre på ett tunt ostoppat band som även får uret att kännas lite större.
 

_jonte

Patek
Mycket härlig klocka och kul att den gått i arv. Den förtjänar dock ett vettigt band och kanske en service.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Fin klocka och Movado var en urtillverkare som gjorde många högkvalitativa ur. Skulle inte förvåna mig om det är solitt guld, du såg ingen stämpel någonstans? Bandet du satte på förstör dock helhetsintrycket något, var det inte ett originalspänne på det gamla? Dessa tunna dressur sitter mycket bättre på ett tunt ostoppat band som även får uret att kännas lite större.

Inga stämplar vad jag såg. Jo, det var ett originalspänne.

Mycket härlig klocka och kul att den gått i arv. Den förtjänar dock ett vettigt band och kanske en service.


Jag förstår vad ni säger. Ni får ursäkta mig, jag var inte förberedd att snubbla in i vintagevärlden såhär och bytte till något nytt för att känna mig lite mer hemma =)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt vilken skatt! troligtvis guld, grattis! :)

Du måste lämna in den för en service, även om den går bra så har nog oljorna torkat för länge sedan.
Använder du den utan olja, så slits urverkets delar betydligt snabbare och det kommer bli dyrt att reparera!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Trevligt arvegods, riktigt sober! Instämmer dock om bandet...men det är lätt fixat! Grattis!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Fin! Grattis! Håller med många andra att det svarta originalsnöret är stiligare. Du kan ju alltid flytt över spännet till krokodilen om du vill ha lite ombyte nån gång och tycker svart är trist. Grattis igen!
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för alla glada tillrop.

Service låter klokt, var ordnar man sådant bäst i Stockholm? Farfars klocka?

Det var fasligt vad bandet fick dåligt mottagande =) Får åtgärda det vid tillfälle. Nu verkar det som att jag inte kommer att få se så mycket av den här klockan, frugan tog den direkt i morse och konstaterade att den passade bättre på hennes handled än min "fläskiga".

/A
 
Topp