• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garantiärenden

Mangbang

Omega
2-Faktor
Hej!
Hittade ingen generell tråd för garantiärenden - däremot många trådar om olika problem :)
Jag har blivit nekad garanti för ett läderband som är cirka 1 år och 4 månader gammalt. Det har släppt helt från spännet. Det ska vara ett kvalitétsband i äkta läder som kostar runt 1 000:-. Använts normalt endast hemma och kontoret.

Det ingick 24 månaders garanti när jag köpte klockan med tillhörande läderband. Borde inte ett band hålla i alla fall 3-4 år i den prisklassen?

Mvh
asd.jpg
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Ja det hade ju onekligen gått av. Ett läderbands hållbarhet är relaterad till så många olika faktorer. En grund är ju givetvis kvalitén på bandet men sedan kommer allt annat kopplat till användaren. Används det dagligen, sover du med klockan, används läderbandet även vid värme så bandet tar mycket svett, badar/duschar du med bandet osv. Ett läderband som används dagligen håller i normalfallet inte tre till fyra år, dock brukar det kanske inte gå helt av. Jag kan ha förståelse för att butiken inte vill byta bandet då det är omöjligt för dem att veta hur kunden använt det. Om du inte utsatt bandet för väta, tränat med det osv så ska det dock inte gå av på detta sätt. Om du beskriver ditt användningsmönster för butiken så tycker jag att de på ren goodwill borde erbjuda dig ett nytt band. Vad är det för klocka?
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det känns ju, minst sagt, märkligt att lämna 24 månaders garanti på en så "levande" produkt som ett band av läder. Vilket märke är det och från vilken butik har du köpt?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hej!
Hittade ingen generell tråd för garantiärenden - däremot många trådar om olika problem :)
Jag har blivit nekad garanti för ett läderband som är cirka 1 år och 4 månader gammalt. Det har släppt helt från spännet. Det ska vara ett kvalitétsband i äkta läder som kostar runt 1 000:-. Använts normalt endast hemma och kontoret.

Det ingick 24 månaders garanti när jag köpte klockan med tillhörande läderband. Borde inte ett band hålla i alla fall 3-4 år i den prisklassen?

Mvh
asd.jpg

3-4år kan det säkert hålla, men oftast inte. Ett läderband som inte underhålls maniskt och används dagligen brukar va rätt slut efter ett år på min handled.

Det känns ju, minst sagt, märkligt att lämna 24 månaders garanti på en så "levande" produkt som ett band av läder. Vilket märke är det och från vilken butik har du köpt?

Lädersäten i en bil är också "levande" men innefattas också av bilens garanti. Lite svårt att utesluta garanti på en del i min mening.

Vad hade butiken för orsak till att inte åberopa garanti? Misskött eller handhavande fel?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Lädersäten i en bil är också "levande" men innefattas också av bilens garanti. Lite svårt att utesluta garanti på en del i min mening.

Lädersäten i en bil innefattas väl (likt annan inredning) av en annan garanti än många andra delar i sagda bil (elsystem, motor, lack osv). Vidare utsätts lädret i dessa inte för samma riktade påfrestningar som ett klockarmband som konsekvent dras åt (där läder är ett rätt klent material), där är det snarare frågan om ren mekanisk nötning (där läder är ett fantastiskt material).
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Flera tillverkare undantar läderbanden från klockans garanti. Förvisso gäller givetvis konsumentköplagen men då ska ju köparen i detta fall bevisa att det var ett ursprungsfel på bandet vilket i praktiken är omöjligt. Tycker inte att det är konstigt hanterat av butiken. För all del skulle de ju kunna byta det för att vårda sin kundrelation om det är en bättre klocka.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Lädersäten i en bil innefattas väl (likt annan inredning) av en annan garanti än många andra delar i sagda bil (elsystem, motor, lack osv). Vidare utsätts lädret i dessa inte för samma riktade påfrestningar som ett klockarmband som konsekvent dras åt (där läder är ett rätt klent material), där är det snarare frågan om ren mekanisk nötning (där läder är ett fantastiskt material).
Hör va du säger, visst är det så!

Flera tillverkare undantar läderbanden från klockans garanti. Förvisso gäller givetvis konsumentköplagen men då ska ju köparen i detta fall bevisa att det var ett ursprungsfel på bandet vilket i praktiken är omöjligt. Tycker inte att det är konstigt hanterat av butiken. För all del skulle de ju kunna byta det för att vårda sin kundrelation om det är en bättre klocka.
Att klocktillverkare utesluter läderband från garantin visste jag inte, tänkte mest på KKL men som du säger är man nog rökt där med.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
[QUOTE="JLW, p
Vad hade butiken för orsak till att inte åberopa garanti? Misskött eller handhavande fel?[/QUOTE]
De skrev bara att bandet inte ingår i 24 mån-garantin. Men har googlat runt lite och det verkar som ett bra band håller typ 18 månader om man är duktig att underhålla. Detta band är inte underhållet utan använt varje dag. Förmodligen är det bara att lägga sig :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Mangbang

Omega
2-Faktor
Det känns ju, minst sagt, märkligt att lämna 24 månaders garanti på en så "levande" produkt som ett band av läder. Vilket märke är det och från vilken butik har du köpt?
Du missuppfattar efter mitt dåligt formulerade inlägg. Bandet ingick till klockan. De vill ha cirka 1 000:- för ett nytt band men är dock snälla och kan ge mig 40% rabatt på bandet.
Det gäller en Glycine Classic
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Helt seriöst, har den använts normalt hemma och på kontoret som du skriver så är bandet ren skit. Det ska inte gå av så där. Finns ingen chans efter 16 månader av den sortens användning. Köp ett kvalitetsband istället.
 
Topp