• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti fråga...

...vi hade en diskussion gällade Patek igår, om man köper en PP (och andra märken oxå) av en gråhandlare eller begaganad med t.ex en annans namn på garantipappret, gäller garantin även för den andra/tredje ägaren?

Har olika märken olika regler?

Någon som VET?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Garanti, som är frivilligt från säljaren/tillverkaren, brukar följa med produkten. Tänk bilar.

Reklamationsrätten som gäller i 3 år på alla varor köpa i Sverige (inte från eu till Sverige utan I Sverige) går inte att avtala bort. Kruxet då är väl att du ska vända dig till säljaren, dvs du kan få svårt att knata in hos en annan återförsäljare. Reklamationsrätten gäller även om varan byter ägare under dessa tre år.

Seså, köp nu en Patek! ;)
 

Andsan

Rolex
Garanti medföljer varan! Det spelar ingen roll om varan sålts under garantintiden. Den nya ägaren kan utnyttja kvarvarande garanti. Detta bör gälla alla märken

/Anders
 

Ministern

Founder
2-Faktor
På Pateks står det att: garantin gäller bara om det finns ett signerat, stämplat och daterat certifikat givet till köparen vid köptillfället från auktoriserad AD. Garantin gäller ej om certifikatet på något sätt är okomplett eller ändrat.

Lägger du då till att du får fylla i personlig info för Patek arkiv vid detta tillfälle så gör det mig tveksam att köpa Patek från gråhandlare.
 

Andsan

Rolex
Min erfarenhet är den att certifikatet måste vara ifyllt och stämplat för att garantin skall gälla. Men på detta cert finns inte tex köparens namn. Det har det inte gjort vid något tillfälle när jag köpt klocka med medföljande cert.

Anders
 
Lägger du då till att du får fylla i personlig info för Patek arkiv vid detta tillfälle så gör det mig tveksam att köpa Patek från gråhandlare.

Men det går att göra via deras website....

http://www.patek.com/contents/default/en/ownerregistration.html

Och Patek's motto är ju att klockan ska vandra vidare från generation till generation och detta tyder ju på att klockan ska byta ägare, självklart behöver det ju inte gälla garantin, så vad Spence menar är nog att:

Lägger du då till att du får fylla i personlig info för Patek arkiv vid detta tillfälle så gör det mig tveksam att köpa Patek från gråhandlare och fortfarande ha kvar garantin.

Så kanske man gör bäst att köpa en som är mer än två år gammal, då gäller ju inte garantin hursom...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men det går att göra via deras website....

http://www.patek.com/contents/default/en/ownerregistration.html

Och Patek's motto är ju att klockan ska vandra vidare från generation till generation och detta tyder ju på att klockan ska byta ägare, självklart behöver det ju inte gälla garantin, så vad Spence menar är nog att:



Så kanske man gör bäst att köpa en som är mer än två år gammal, då gäller ju inte garantin hursom...

Hela diskussionen gällde ju garantifrågor. Så varför skulle jag behövt lägga till den texten?

Tror inte du heller riktigt förstod texten. Det står att certet skall vara komplett och det är det inte om köparens namn inte är med. Den andra meningen tar bort möjligheten att lägga till det efteråt då du modifierat certifikatet. Lägger du då till Infon du lämnar så blir det tufft om du inte skall göra någon form av bedrägeri.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Som sagt, reklamationsrätten går inte att avtala bort, oavsett om du heter Patek eller GeKås.

Ang garanti och andra märken. Hade min Rolex på ett solklart garantiärende. Frågade hos den AD i Sthlm där jag köpt klockan och de sa "ja visst, kom tillbaka med cert". En 1 år gammal klocka köpt hos dom - jag är dvs registrerad som kund och de borde lätt se att det är samma klocka.

Gick till en annan AD i Sthlm som tog in klockan på garanti UTAN att jag behövde visa certet, pga att de litade på att jag sa var och när jag köpt den. Eftersom Rolex står för kostnaden iom garantijobb så lär de ha stenkoll på om garantin gäller. Certet blir i så fall mest trams för att få något att framstå som flådigare än det kanske är.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Som sagt, reklamationsrätten går inte att avtala bort, oavsett om du heter Patek eller GeKås.

Ang garanti och andra märken. Hade min Rolex på ett solklart garantiärende. Frågade hos den AD i Sthlm där jag köpt klockan och de sa "ja visst, kom tillbaka med cert". En 1 år gammal klocka köpt hos dom - jag är dvs registrerad som kund och de borde lätt se att det är samma klocka.

Gick till en annan AD i Sthlm som tog in klockan på garanti UTAN att jag behövde visa certet, pga att de litade på att jag sa var och när jag köpt den. Eftersom Rolex står för kostnaden iom garantijobb så lär de ha stenkoll på om garantin gäller. Certet blir i så fall mest trams för att få något att framstå som flådigare än det kanske är.

Kul att du är så insatt i hur Patek gör när du har en Rolex..
 
Hela diskussionen gällde ju garantifrågor. Så varför skulle jag behövt lägga till den texten?

Tror inte du heller riktigt förstod texten. Det står att certet skall vara komplett och det är det inte om köparens namn inte är med. Den andra meningen tar bort möjligheten att lägga till det efteråt då du modifierat certifikatet. Lägger du då till Infon du lämnar så blir det tufft om du inte skall göra någon form av bedrägeri.

Njaa, på deras hemsida står det:

The Patek Philippe guarantee is based on the following terms and conditions:
A Patek Philippe watch is guaranteed for a period of two years from the date of purchase specified on the Certificate of Origin. The guarantee is valid only for timepieces accompanied by a signed, dated and stamped Certificate of Origin delivered by an Authorized Patek Philippe retailer from whom the watch was purchased. The guarantee will be considered void if the Certificate of Origin is incomplete or has been modified or altered in any way.
The guarantee covers all manufacturing faults and material defects as confirmed by an Authorized Patek Philippe Service Center only. Any claim under the terms of the guarantee must be made via one of our worldwide official Patek Philippe agents or officially Authorized Service Centers.

Inte utryckligen att att namnet måste stämma bara att certet ska finnas och vara korret ifyllt av AD och certet är då inte modifierat eller ändrat...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till tre år efter köpet. Även efter köpet.
Även om garantin är på ett eller två år, är reklamationstiden fortfarande tre år.
Under garantitiden ska säljaren reparera varan, oavsett när den går sönder. Du behöver inte bevisa att felet fanns redan från början.

Men när garantin har gått ut måste du kunna styrka att felet fanns från början.
Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt, om du på något annat sätt kan bevisa att du har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle. Men eftersom det är du som ska kunna bevisa det, är det alltid enklast om du spar kvittot.

Inom EU gäller samma regler men då är reklamationstiden två år och inte tre som i Sverige.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Njaa, på deras hemsida står det:

The Patek Philippe guarantee is based on the following terms and conditions:
A Patek Philippe watch is guaranteed for a period of two years from the date of purchase specified on the Certificate of Origin. The guarantee is valid only for timepieces accompanied by a signed, dated and stamped Certificate of Origin delivered by an Authorized Patek Philippe retailer from whom the watch was purchased. The guarantee will be considered void if the Certificate of Origin is incomplete or has been modified or altered in any way.
The guarantee covers all manufacturing faults and material defects as confirmed by an Authorized Patek Philippe Service Center only. Any claim under the terms of the guarantee must be made via one of our worldwide official Patek Philippe agents or officially Authorized Service Centers.

Inte utryckligen att att namnet måste stämma bara att certet ska finnas och vara korret ifyllt av AD...
Läste du lite mer så gör de undantag om inte certet är komplett vilket det knappast är om inköparen inte fyllt i sitt namn vid detta tillfälle..
 
Läste du lite mer så gör de undantag om inte certet är komplett vilket det knappast är om inköparen inte fyllt i sitt namn vid detta tillfälle..

Håller inte med, inköparens namn sår ju där, men bara kanske inte sitt eget namn men det är ju inte falsk för det, det står ju ingenstans att garantin är personlig
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller inte med, inköparens namn sår ju där, men bara kanske inte sitt eget namn men det är ju inte falsk för det, det står ju ingenstans att garantin är personlig

Visst men då är någon annans namn på din "nya Patek"..

Garantier är normalt frivilliga och du kan utforma dem hur du vill. Vad garantin ger är omvänd bevisbörda. Att Patek är såpass hårda i sina villkor har säkert att göra med att de vill komma åt gråhandeln.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tagga ner farbror. Reklamationsrätten gäller allt sålt i Sverige.

Ang rolex var det ett svar på MKs fråga som var "det vore kul att veta hur ANDRA märken tänker".

Läser du ens vad inlägget handlar om snordyvel? Garantier inte reklamationsrätt.. Bra om man sätter sig in i frågan innan man uttalar sig så starkt..
 
C

China

Guest
Visst men då är någon annans namn på din "nya Patek"..

Garantier är normalt frivilliga och du kan utforma dem hur du vill. Vad garantin ger är omvänd bevisbörda. Att Patek är såpass hårda i sina villkor har säkert att göra med att de vill komma år gråhandeln.

Utan tvekan så handlar det om att försvåra gråhandeln. Saken är den att en gråhandlad klocka kommit ut på marknaden genom ett avtalsbrott, och i det läget är det ganska magstarkt att slutkunden skall ha garanti från tillverkaren.
 
Visst men då är någon annans namn på din "nya Patek"..

Helt sant...men det var ju inte frågan, bara om garantin gäller eller inte för andra ägaren...och visst kan det vara en tolkningfråga baserat på deras text MEN jag tror många uppskattar denna typ av diskussioner -pajkastningen...då många här köper begagnade klockor och då är det ju bra att veta vad som gäller och för mig spelar det mindre om garantin gäller eller inte, men jag vill veta vilketsom...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Garantin följer med klockan från det att den är ny till dess att garanti tiden är förbi. Det spelar ingen roll om första köparens namn står på den eller ej. Är certifikatet ifyllt av en AD så gäller garantin.

Köper man däremot av en gråhandlare så är det garantin som denna sätter ut som gäller. Lämnar dessa garanti på den vara du handlat, då är det upp till dem att se till att produkten blir återställd, kan dem inte göra det, då är det reklamation som gäller.

Och precis som China skrev, idag handlar det om att göra det så svårt som möjligt för gråhandlarna :)
 
Utan tvekan så handlar det om att försvåra gråhandeln. Saken är den att en gråhandlad klocka kommit ut på marknaden genom ett avtalsbrott, och i det läget är det ganska magstarkt att slutkunden skall ha garanti från tillverkaren.

Sedan är det väl skillnad på gråhandlare och 'gråhandlare', Uret är väl ett svenskt regestrerat företag som säljer nya klockor utan att vara AD, bör vara ett solklar gråhandlare, men Premiumsäljarna på TRF är ju privatpersoner som säljer 'nya' kanske är fel ord eftersom det inte är du som köpt dom via ADN men åtminstone oanvända, vad gör dom för fel??? dom har ju köpt via AD, det tillverkarna borde vilja komma åt är vem av deras ADs som säljer till 'gråhandlarna' till kraftigt rabatterat pris och gör det möjligt för gråhandlarna att finnas...

Så Pateks mål borde då inte vara att sätta dit gråhandlarna genom att inte serva Pateksägares klockor under garantitiden utan att själv rensa ut bland sina ADs, då får dom ju stopp på 'gråhandeln själva....
 
  • Like
Reactions: jhm

Ministern

Founder
2-Faktor
Garantin följer med klockan från det att den är ny till dess att garanti tiden är förbi. Det spelar ingen roll om första köparens namn står på den eller ej. Är certifikatet ifyllt av en AD så gäller garantin.

Köper man däremot av en gråhandlare så är det garantin som denna sätter ut som gäller. Lämnar dessa garanti på den vara du handlat, då är det upp till dem att se till att produkten blir återställd, kan dem inte göra det, då är det reklamation som gäller.

Och precis som China skrev, idag handlar det om att göra det så svårt som möjligt för gråhandlarna :)

Tror du missar eller blandar ihop. Garantier är ALLTID frivilliga. Det är helt fritt att utforma dem som du vill. Man kan ha precis vilka begränsningar eller villkor som helst (se tex bilar)och kan definitivt begränsa till första ägaren. Rätten att reklamera är en helt annan fråga.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Läser du ens vad inlägget handlar om snordyvel? Garantier inte reklamationsrätt.. Bra om man sätter sig in i frågan innan man uttalar sig så starkt..

Jodå, jag läste. Men eftersom reklamationsrätten, vid fel, går att hävda så spelar ju garantin mindre roll eller hur? Finns ju ofta en förvirring kring detta.

Frågan gällde väl heller inte enbart gråhandlare, utan om att JAG skulle kunna köpa DIN klocka utan att handlaren/tillverkaren ställer till med gråtkalas?

Om du sen blev sur för att jag skrev att certifikatet i vissa fall finns till för att få det att framstå som lite flådigare, eller om det är för att din patek tydligen gått kaputt (OBS! ordvits) eller inte vet jag ej.

Sen tuffade du till dig och drog patek vs rolexkortet. Vilket iofs inte imponerar det minsta på mig, även om jag tycker din p är sjukt fin. Och att du ser rätt skaplig ut du också.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jodå, jag läste. Men eftersom reklamationsrätten, vid fel, går att hävda så spelar ju garantin mindre roll eller hur? Finns ju ofta en förvirring kring detta.

Frågan gällde väl heller inte enbart gråhandlare, utan om att JAG skulle kunna köpa DIN klocka utan att handlaren/tillverkaren ställer till med gråtkalas?

Om du sen blev sur för att jag skrev att certifikatet i vissa fall finns till för att få det att framstå som lite flådigare, eller om det är för att din patek tydligen gått kaputt (OBS! ordvits) eller inte vet jag ej.

Sen tuffade du till dig och drog patek vs rolexkortet. Vilket iofs inte imponerar det minsta på mig, även om jag tycker din p är sjukt fin. Och att du ser rätt skaplig ut du också.

Som jag skrev ger garanti omvänd bevisbörda. Detta innebär att säljaren måste bevisa att du har gjort fel för att inte garantin skall gälla. Vid reklamation måste du som köpare påvisa att det är ett ursprungligt fel. Vilket i min bok är ett mycket sämre alternativ.

Jag har köpt ett 10-tal nya Rolex hos AD och det har varit en helt annan hantering av cert då.

Väl mött
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror du missar eller blandar ihop. Garantier är ALLTID frivilliga. Det är helt fritt att utforma dem som du vill. Man kan ha precis vilka begränsningar eller villkor som helst (se tex bilar)och kan definitivt begränsa till första ägaren. Rätten att reklamera är en helt annan fråga.

Garanti finns alltid med 6månader enligt lag, sen är det frivilligt att lämna längre.

Läs nedan, saxat direkt från konsumentverket:
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan ska hålla eller fungera under en viss tid.
Enligt konsumentköplagen ska alla fel som visar sig de första sex månaderna efter köpet räknas som ursprungliga fel. Om sådana fel uppstår har man rätt att antingen få varan lagad, få en ny vara, eller få priset på varan nedsatt. Garantin kan gälla hela varan eller bara en del av den. Även om garantin inte gäller hela varan har du alltid rätt att reklamera om det är något fel på den.
I praktiken ger lagen alltså en garanti på sex månader. Det är frivilligt för säljaren att lämna garanti för en längre tid. Säljaren slipper uppfylla garantin bara om felet beror på till exempel:
● en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
● vanvård,
● onormal användning,
● att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningarna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Garanti finns alltid med 6månader enligt lag, sen är det frivilligt att lämna längre.

Läs nedan, saxat direkt från konsumentverket:
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan ska hålla eller fungera under en viss tid.
Enligt konsumentköplagen ska alla fel som visar sig de första sex månaderna efter köpet räknas som ursprungliga fel. Om sådana fel uppstår har man rätt att antingen få varan lagad, få en ny vara, eller få priset på varan nedsatt. Garantin kan gälla hela varan eller bara en del av den. Även om garantin inte gäller hela varan har du alltid rätt att reklamera om det är något fel på den.
I praktiken ger lagen alltså en garanti på sex månader. Det är frivilligt för säljaren att lämna garanti för en längre tid. Säljaren slipper uppfylla garantin bara om felet beror på till exempel:
● en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
● vanvård,
● onormal användning,
● att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningarna.

Än en gång, sexmånadersregeln är ingen garanti utan att felet anses vara ursprungligt. Säljaren är ej heller ansvarig för felet om de kan bevisa att det ej är ursprungligt.

Kul att du nämner Konsumentverket, du glömde dock att läsa allt. Detta är saxat från deras hemsida:


Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera noga vad garantin omfattar så att du vet vad som gäller för just ditt köp.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Alright!

Dock handlar frågan om hur man ser på garantin vid en vidareförsäljning av klockan.

Däremot så hoppas jag och tror att de flesta väljer bort en handlare som inte lämnar någon som helst garanti. Det visar ganska tydligt deras ställningstagande och hur pass seriös dem är.
 
Frågan gäller fortfarande om garantin gäller hos Patek och andra märken för andra/tredje ägaren OAVSETT om den är köpt via gråhandkare eller av privatperson...

För att göra det extra tydligt, om jag idag skulle köpa Spence PP, flyttar till USA och den går sönder igen om en månad och det är ett solklart garantiärende, skulle jag inte få det på garantin då eftersom jag inte är den ursprunglige ägaren som står på certet och inte lämnar in den till ADn där den är köpt utan till en annan AD i USA...

Typ sååå

:D
 
Topp