• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti fråga...

POO

Panerai
Garantin gäller om man uppfyller kraven för garantin, vilka som sagt sätts av säljaren själv.
Principiellt tror jag inte det är någon skillnad på att handla från t.ex. uret eller från en privatperson.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oavsett vad lagen säger, så kan man ju faktiskt dra iväg ett mail till Patek och fråga. Oavsett om man har rätt i sak eller ej, så kan det vara skönt att veta deras inställning INNAN ett eventuellt problem uppstår.
 
C

China

Guest
Sedan är det väl skillnad på gråhandlare och 'gråhandlare', Uret är väl ett svenskt regestrerat företag som säljer nya klockor utan att vara AD, bör vara ett solklar gråhandlare, men Premiumsäljarna på TRF är ju privatpersoner som säljer 'nya' kanske är fel ord eftersom det inte är du som köpt dom via ADN men åtminstone oanvända, vad gör dom för fel??? dom har ju köpt via AD, det tillverkarna borde vilja komma åt är vem av deras ADs som säljer till 'gråhandlarna' till kraftigt rabatterat pris och gör det möjligt för gråhandlarna att finnas...

Så Pateks mål borde då inte vara att sätta dit gråhandlarna genom att inte serva Pateksägares klockor under garantitiden utan att själv rensa ut bland sina ADs, då får dom ju stopp på 'gråhandeln själva....

Egentligen så spelar det ingen roll om säljaren är ett företag eller en privatperson, utan om klockan kommit ut på marknaden genom ett avtalsbrott då en distributör/AD brutit mot sitt avtal med tillverkaren och sålt klockan till ett dumpat pris. Sedan kan givetvis en AD ge en rabatt som ligger inom tillverkarens riktlinjer för prissättningen, och då handlar det inte om gråhandel. Vilket som är fallet i ditt exempel med TRF, låter jag vara osagt.
 

Landshark

Cartier
Tror du missar eller blandar ihop. Garantier är ALLTID frivilliga. Det är helt fritt att utforma dem som du vill. Man kan ha precis vilka begränsningar eller villkor som helst (se tex bilar)och kan definitivt begränsa till första ägaren. Rätten att reklamera är en helt annan fråga.

Precis så är det, och det tål att upprepas bara för att sammanblandningen är så vanlig. Så här kommer upprepningen: "Tror du missar eller blandar ihop. Garantier är ALLTID frivilliga. Det är helt fritt att utforma dem som du vill. Man kan ha precis vilka begränsningar eller villkor som helst (se tex bilar)och kan definitivt begränsa till första ägaren. Rätten att reklamera är en helt annan fråga".

Ett garanti kan alltså i princip ha vilka begränsningar som hellst (så länge man ställs i bättre dager än utan, för denna diskussionens skull tänker jag inte utveckla detta närmare). Men i princip alltså exempelvis: "Gäller bara första ägarens halvsyster om denne gnyr som en ledsen hund samtidigt som hon han visa en klöver sjua och hoppar på ett ben".

Rätten att reklamera ett ursprungligt fel är något annat. Och då kan man, alternativt, vända sig även mot tillverkaren. Om man exempelvis köpt en ny Patek hos en gråhandlare, kan man, om man är på det humöret, knalla in till Pateks huvudkontor och slänga uret på disken och be att få den reparerad.
 

POO

Panerai
Egentligen så spelar det ingen roll om säljaren är ett företag eller en privatperson, utan om klockan kommit ut på marknaden genom ett avtalsbrott då en distributör/AD brutit mot sitt avtal med tillverkaren och sålt klockan till ett dumpat pris. Sedan kan givetvis en AD ge en rabatt som ligger inom tillverkarens riktlinjer för prissättningen, och då handlar det inte om gråhandel. Vilket som är fallet i ditt exempel med TRF, låter jag vara osagt.

Hur vet du att ett avtalsbrott föreligger när en ad säljer en klocka där köparen har för avsikt att sälja klockan vidare?
Och på vilket sätt påverkar detta garantin?
 
Enligt pratstund hos med AD idag (Dock ej Patek AD) så passade jag på att fråga om garanti för andraägaren och svaret var iallafall på märkerna som dom hade representerade att garantin följer med klockan och inte ursprungsköparen förutsatt att certet osv är i sin ordning och stämplat av officiell AD och detta gäller under hela garanti tiden...

Nu vet jag inte vad det står på certen från typ 'Uret', någon som köpt från 'Uret' och kan säga vad det stod på certet, var det stämplat av AD eller helt blankt bara??? eller är det stämplat 'Uret.se'....
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju rent allmänt tycka att en generös och kundfokuserad inställning till garantier borde vara en bra USP och konkurrensfördel för en tillverkare av premiumprodukter. Om kunden har ett stämplat cert från en AD och en hyfsat ny klocka som som är knasig borde det ju ligga i tillverkarens intresse att fixa det. Oavsett om klockan är köpt från AD direkt, från AD via gråhandlare eller begagnad av Apan Jocko i Målilla. Krångliga leverantörer tenderar ofta att ha väldigt onöjda kunder...
 

Camo00

Patek
Jag har aldrig hört talas om en garanti som bara gäller första ägaren?! Inte om det finns en specad garantitid iaf...

Certet finns väl för att:
1. Visa servicestället när klockan är köpt, dvs om garantitiden gäller idag.
2. Försvåra för ex stulna ur att komma tillbaka för garantiärenden.

Har svårt att se hur ex Uret bryter mot avtal så att garantin inte längre gäller, förutsatt att de köpt klockan från en AD och skickar med ett korrekt cert hem till mig?!
 
Jag har aldrig hört talas om en garanti som bara gäller första ägaren?! Inte om det finns en specad garantitid iaf...

Certet finns väl för att:
1. Visa servicestället när klockan är köpt, dvs om garantitiden gäller idag.
2. Försvåra för ex stulna ur att komma tillbaka för garantiärenden.

Har svårt att se hur ex Uret bryter mot avtal så att garantin inte längre gäller, förutsatt att de köpt klockan från en AD och skickar med ett korrekt cert hem till mig?!

Därför vore det kul att se vad det står på ett cert som kommer från Uret typ, vet ju att flera här köper via dom så någon borde ju kunna tala om det...
 

Camo00

Patek
Därför vore det kul att se vad det står på ett cert som kommer från Uret typ, vet ju att flera här köper via dom så någon borde ju kunna tala om det...

Jo, nån här nämnde att det var lotteri vilket land certet kom ifrån..?
Känns klart lite annorlunda att komma in med ett cert från Rob, jämfört med ett som är stämplat av Mr X's Tobacco & Exclu$ive Watches strax öster om Rumänien...
 

mace

Cartier
2-Faktor
Fan, jag skulle tycka det vore rätt fräsigt med ett cert från just "Mr X's Tobacco & Exclu$ive Watches".
 

Jens

Greedo
Trölig diskussion.

Det är väl bara för dig Masterkiller att gå in på uret.se o klicka hem en PP.
När den sen dimper ned på hallmattan tar du den till Bo Bergbock o säger att du e lite missnöjd med gångreserven så får vi se vad de säger!
Bra idé va?!

Jens
 

mace

Cartier
2-Faktor
Och så svaret (fint fölk svarar sent) :

Dear Mr. XXX,

The warranty is represented by the certificate of origin that you receive when you buy a Patek Philippe timepiece. The original invoice can also serves you as a guarantee if you do not have this certificate in your possession and the guarantee runs from the date of first sale. It is related to the watch and not to the owner of the watch.

We thank you again for contacting us and remain at your disposal for any further information you may require.

Best regards,
Emilie Wyss
Public Relations Department
[email protected]
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skönt, så skrävlaren Spencer66 hade fel på samtliga punkter, den fina registreringen kan göras online av en själv och garantin är inte personlig....

He he...

hörru grisnisse, mitt uttalande var helt kopplat till informationen på deras cert. Om de då väljer att vara välvilligare än infon på deras certifikat så kan knappast jag lastas för det? Ta du dina grisfärgade skor och dina nästan klockor och göm dig på din nästan Stockholms ö
 
Topp