• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti fråga...

Chrisse

Patek
2-Faktor
Ödmjukhet i sann KS-anda.

Ett öppen forum där alla bemöts välkomnande och trevligt sålänge man tycker och tänker som de utvalda få
 
Angående Uret.se så kan eder undersköterska förtydliga att certen mycket riktigt kan vara stämplade lite varstans ifrån; jag har köpt ett knippe klockor via dem genom åren (och alltid varit mycket belåten med leverans och dylikt) och då fått cert stämplade av AD i Belgien, Italien o.s.v. Personligen tycker jag att det är en fråga av underordnat intresse; det viktiga är att det är en AD som stämplat certet, world-wide garantin gör att jag inte bryr mig om det är utfärdat i Bukarest eller Stockholm.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Angående Uret.se så kan eder undersköterska förtydliga att certen mycket riktigt kan vara stämplade lite varstans ifrån; jag har köpt ett knippe klockor via dem genom åren (och alltid varit mycket belåten med leverans och dylikt) och då fått cert stämplade av AD i Belgien, Italien o.s.v. Personligen tycker jag att det är en fråga av underordnat intresse; det viktiga är att det är en AD som stämplat certet, world-wide garantin gör att jag inte bryr mig om det är utfärdat i Bukarest eller Stockholm.

Vänligen
Forumets undersköterska

+ 1 miljard.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Två veckors svarstid dock. Är det ett tecken på schweizisk ültrapremium ELLER har dispyten mellan Spencer66 och masterkiller tvingat fram en helt ny policy när det gäller garantiärenden? Eller sitter alla på pp och graverar urverk? Frågorna är nästan fler nu än innan.
 

Urigt

Breitling
Såg till min förundran att flera varumärken har ändrat i sina garantivillkor... Diesel, Fossil, DKNY mfl har ändrat till 1 års internationell garanti och 24 månader om det är inom landet där klockan är köpt. Alltså kan det nog bli jobbigt för de som handlar av "gråhandlare" i framtiden :) Jag skulle i alla fall inte köpa av Uret.se, klockkungarna osv då de är gråhandlare.. Pratade med Agenten för seiko (optura) och de sa att Klockkungarna mfl inte är godkända och då lämnas enbart internationell garanti och att de inte tar emot deras klockor då de inte vet var ifrån de kommer och då kan de lika gärna vara stulna...

vad säger ni om detta? vad jag förstår så är agenterna i Norden irriterade av att de tappar försäljning och kan ta till vilka medel som helst??
 

Urigt

Breitling
Diesel osv är fina "vanliga" klockor men utan riktig kvalité- Dock så kan man alltid köpa av svensk ÅF så får man ju 2 års garanti... Jag har haft min Diesel DZ7256 inne på garanti 3 ggr... Dock utan kostnad och det går ganska fort att få tillbaka :)

w8g7aN5.jpg
[/IMG]
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Diesel osv är fina "vanliga" klockor men utan riktig kvalité- Dock så kan man alltid köpa av svensk ÅF så får man ju 2 års garanti... Jag har haft min Diesel DZ7256 inne på garanti 3 ggr... Dock utan kostnad och det går ganska fort att få tillbaka :)

w8g7aN5.jpg
[/IMG]


diesel-watches-male-collection-xl-dz7256_9755_zoom.jpg


Du har alltså en sån här?

HAHAHAHAHAHAHA
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om garantin är från fabriken, Rolex i detta fall, så är den låst till certet, och inte köparen.
Det låter väl logiskt?

Jag har skrivit om detta tidigare och det är skillnad på teori och praktik. I vilket fall så helst kan man fortsätta att köpa gråhandlade klockor utan att vara orolig.
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Jag har skrivit om detta tidigare och det är skillnad på teori och praktik. I vilket fall så helst kan man fortsätta att köpa gråhandlade klockor utan att vara orolig.


Och dessutom säger tidningen att "Dock kan det tillkomma kostnad för frakt till Rolex Genéve om du inte köpt klockan i butiken du besöker." vilket är fel, då jag läst hur användare både här på KS, Watchuseek och på Rolexforum.com har ringt till Rolex och uttryckligen fått veta att Rolex SA står för alla kostnader för en klocka under garantitiden. :wtf:
 
Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till tre år efter köpet. Även efter köpet.
Även om garantin är på ett eller två år, är reklamationstiden fortfarande tre år.
Under garantitiden ska säljaren reparera varan, oavsett när den går sönder. Du behöver inte bevisa att felet fanns redan från början.

Men när garantin har gått ut måste du kunna styrka att felet fanns från början.
Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt, om du på något annat sätt kan bevisa att du har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle. Men eftersom det är du som ska kunna bevisa det, är det alltid enklast om du spar kvittot.

Inom EU gäller samma regler men då är reklamationstiden två år och inte tre som i Sverige.

Det är dock stor skillnad på reklamation och garanti. En garanti är oftast tänkt att ge köparen bättre villkor än vad lagstiftningen ger. Reklamationsfristen enligt konsumentköplagen innebär endast att köparen måste åberopa felet inom tre år för att över huvud taget kunna kräva säljaren på olika påföljder (22 §, 23 § 3 st.). Ifall säljaren invänder att felet inte är ett fabriksfel och sex månader löpt sedan varan avlämnats, vilar bevisbördan på köparen (se den s.k. "presumtionsregeln" i 20 a § KköpL om fel som visar sig inom sex månader ska anses ha förelegat vid avlämnandet) och vilket nog inte är det enklaste att bevisa då en klocka - jag höftar - bör kunna gå sönder av oändligt antal andra anledningar än som nödvändigtvist är fabriksfel.

En garanti är alltså endast en utfästelse från säljaren till köparen om att denna, vid fel i varan, ska, ohindrat bevisreglerna i KköpL, avhjälpa/ge omleverans/ersätta köparen för felet (bl.a.). En reklamation är endast ett meddelande till säljaren om att varan är paj så att säljaren kan bli informerad om detta (tja, klockan är paj, vad fan gör vi?).
 
Topp