Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Garanti från gråhandlare

Diskussion i 'Diskussion' startad av Suny, 9 maj 2015.

1. Suny
    Trådstartare

Suny Torpare

Hej!

Jag är sugen på en Rolex och har kollat runt en del vart jag bör köpa den. Sitter nu och försöker bilda mig en uppfattning om huruvida garantin gäller från en gråhandlare. Min slutsats efter lite läsningar här på forumet är att från seriösare gråhandlare så är certifikatet giltigt och garantiperioden påbörjas när AD:n säljer till gråhandlaren.

Men för att vara extra säker drog jag iväg ett mail till självaste gråhandlaren och fick detta svar:

Screenshot 2015-05-09 23.13.10.png

Någon som vet om detta kan stämma och hur det går till i så fall?

*Jag har svarat Riccardo för att tydliggöra men inte fått något svar ännu

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Troligtvis har inte gråhandlaren klockan i lager, men har fått ett erbjudande hos en AD. När du betalat gråhandlaren köper denne i sin tur klockan från AD som genomför ett sälj och stämplar/registrerar certet.

paradis, yonsson, Suny och 1 annan gillar detta.
  3. wayne

wayne Friends of KS

Varför gå över ån..............?

4. Carlf

Carlf Bonde

Har inte denna fråga besvarats otaliga gånger redan?
    TS kanske inte är sugen på att pynta 8000 för en kaffe hos AD.

alfgren, TCB och snabbmakaron gillar detta.
  5. David

David Bödeln

Precis, han har allt från diamant-Daytona för 660000 kr till varenda platina-referens och alla varianter på Sky-Dweller på hemsidan. Det är uppåt 160 Rolex-referenser totalt, inte en chans att allt finns i lager.

alfgren, Jokkmokkswe och Suny gillar detta.
  6. wayne

wayne Friends of KS

Så det är den enda skillnaden menar du?

Gold, Rivalen och Spencer gillar detta.
  7. MJ24

MJ24 Friends of KS

Gör en sökning i tidigare poster då ämnet diskuterats tidigare.
    De gånger jag handlat begagnade Rolex av icke Rolexhandlare, och certifikat o s v varit korrekt stämplad av Rolex AD, har jag inte haft några problem med garantiärende.
    Som sagt, det finns tidigare trådar här angående diskussionen om garanti följer köparen eller objektet, så sök på forumet.

Gummo och Suny gillar detta.
  8. Inte i hans lager kanske men i hans AD kranars lager :cool:

9. Carlf

Carlf Bonde

Nej det menar jag inte. Men en vuxen, normalintelligent individ kan nog själv bedöma om han/hon tycker att det är värt den extra slanten för "personlig service" samt den "trygghet" och lokalpatriotism man får hos AD. Att somliga ADs bjuder på kaffe, bubbel eller annat trams är ju egentligen bara sorgligt. Ett riktigt tydligt kvitto på att man betalar för mycket.

alfgren, ScubaKing, sveol och 2 andra gillar detta.
  10. Jimbo

Jimbo Bonde

Köp hos lokal AD om möjligt, det underlättar i alla framtida led. Jag har alltid kunnat pruta mellan 10-20% hos dem. Just a thought

wayne gillar detta.
  11. wayne

wayne Friends of KS

Men du går gärna in till AD för att prova, ta upp tid och slita på inredningen osv eller........?

Gold, M021, WatchIT och 1 annan gillar detta.
  12. Carlf

Carlf Bonde

Nej. Varför blir du så provocerad? Jag vill inte öda min tid på en kotlettfriserad klocksäljare som tror att han är förmer än andra bara för att han bjuder på Cava till en Rolexprovning...

alfgren, ScubaKing och Gummo gillar detta.
  13. wayne

wayne Friends of KS

Ja men då så, då förstår jag:)

Rivalen gillar detta.
  14. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Cava?

per nordström och Gold gillar detta.
  15. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm

Att slippa träffa kotlettfriserade försäljare var ändå det hittills tyngsta argumentet för att välja gråhandlare på nätet jag sett.

16. Spencer

Faktum är att kotlettfrillor är fint!

Gold, Niklas, Ernesto och 1 annan gillar detta.
  17. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Oavsett så är det härligt med principer. Om Carlf hatar kotlettfrillor så tycker jag han gör helt rätt i att göra alla han kan för slippa träffa på dem och därför beställer sina klockor via nätet. Tycker det är mycket bättre argument för att stödja gråhandel än de ekonomiska.

ScubaKing gillar detta.
  18. Spencer

Håller inte med, skulle jag följa principer så skulle jag vara tvungen att dumpa vänner då de är hipsters :(

ScubaKing, jhm, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  19. Carlf

Carlf Bonde

Jag antar att du vet vad det är för något.
    Men riktigt häftiga kunder får säkert något i en högre prisklass. Om man "etablerat en relation" med AD. Och handlat "premium" många gånger.

alfgren gillar detta.
  20. Carlf

Carlf Bonde

Nu är jag inte riktigt så inbiten kotlettfrillehatare, men jag är för snål för att stödja arten med mina surt förvärvade klockslantar. :angel:

21. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Vissa områden tycker jag ändå man kan hålla stången, att inte handla av människor som har frisyrer man inte gillar tycker jag är ett område man borde klara av att vara principfast inom.

Hipsters är ett så luddigt begrepp, själv var jag helt inne på att stoppa korv och göra egen surkål ett tag men jag anväder alltid tändvätska till grillen och har aldrig bakat surdeg samt hatar flerfärgade nato-band. Hipster eller ej, det är då frågan...

Galaxy, Warwian, Rivalen och 3 andra gillar detta.
  22. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Fan då! Där föll du i min bok och med det det hittills bästa argument för gråhandel jag sett:(Trodde att det mest var frisyrerna du hatade.

wayne gillar detta.
  23. David

David Bödeln

En stilla undran, bara. Har du någonsin förhandlat pris hos AD? Jag tycker inte att gråpriserna är särskilt lockande nu för tiden, jämfört med priset vem som helst som kliver in från gatan kan få hos AD oftast utan att ens behöva fråga.

Rivalen gillar detta.
  24. Spencer

Jag skulle vara tvungen att dumpa jakob.dala då och det vill jag inte :(

Denke, ScubaKing, eriksson850 och 4 andra gillar detta.
  25. Carlf

Carlf Bonde

Yes. Men jag brukar lyckas bättre överlag på resor utomlands. Annars finns ju utomordentliga sajter som Klockia.se. AD för en drös märken.

26. Chuck

Chuck Friends of KS

Kotlett frilla haha jag dör, posta gärna en bild på kotlettfrilla. Sikket jekla namn :woot:

Bjoerlin76 och Gummo gillar detta.
  27. David

David Bödeln

Eh, va? Det är alltså den fysiska butiken du har något emot? Du vet att du kan ringa till AD för märken som inte tillåter internetförsäljning, så postar de klockan till dig?

28. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    jakob.dala gillar detta.
  29. Spencer

Galaxy, JayLar, Gummo och 1 annan gillar detta.
  30. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Gummo och Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield