• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti från gråhandlare

kabro

Cartier

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Gråhandlarfrilla?
hqdefault.jpg
 

Rivalen

Rolex
Gynna det som gynnar dig. Som Rolexägare gynnas du av AD-systemet genom kvalitet på service och reparationer, samt genom att systemet bidrar till att hålla uppe priserna. Förhandla med din AD.

Vill du höja risken i affären för att ta hem en, kanske kortsiktig, vinst, så välj noga vem du handlar av.
 

Clocksauce

Cartier
En stilla undran, bara. Har du någonsin förhandlat pris hos AD? Jag tycker inte att gråpriserna är särskilt lockande nu för tiden, jämfört med priset vem som helst som kliver in från gatan kan få hos AD oftast utan att ens behöva fråga.


Det handlar väl oftast om just om klockan finns i lager och vilken garanti som erbjuds. Större internationella gråhandlare erbjuder oftast inhouse garanti och då de faktiskt har klockorna i lager så kan rabatterna vara så höga som 40-70% på specifika modeller.
Pga hög volym så klarar de sig med mycket lägre marginaler.

Jomashop har t ex en datejust i helguld med 35% rabatt just nu, misstänker att få personer på detta forum har en relation good enough med ADs att kunna få Ca 80000 kr rabatt utan att ens fråga.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det handlar väl oftast om just om klockan finns i lager och vilken garanti som erbjuds. Större internationella gråhandlare erbjuder oftast inhouse garanti och då de faktiskt har klockorna i lager så kan rabatterna vara så höga som 40-70% på specifika modeller.
Pga hög volym så klarar de sig med mycket lägre marginaler.

Jomashop har t ex en datejust i helguld med 35% rabatt just nu, misstänker att få personer på detta forum har en relation good enough med ADs att kunna få Ca 80000 kr rabatt utan att ens fråga.

På det kommer moms och tull.
 

Rivalen

Rolex
Menar du att Jomshopklockan är ny med Rolex-World wide-garanti och att 35% är jämfört med gällande svenska listpriser. Ingår fullförsäkrad frakt över Atlanten och svensk moms 25% i den jämförelsen, eller förutsätts att man åker över och hämtar och sen "går på grönt" i tullen? Vill bara veta vad vi jämför.

Edit: Tullavgiften är max 10:- på ett armbandsur så den kan vi bortse ifrån.
 
P

Philippe Stern

Guest
Det handlar väl oftast om just om klockan finns i lager och vilken garanti som erbjuds. Större internationella gråhandlare erbjuder oftast inhouse garanti och då de faktiskt har klockorna i lager så kan rabatterna vara så höga som 40-70% på specifika modeller.
Pga hög volym så klarar de sig med mycket lägre marginaler.

Jomashop har t ex en datejust i helguld med 35% rabatt just nu, misstänker att få personer på detta forum har en relation good enough med ADs att kunna få Ca 80000 kr rabatt utan att ens fråga.

Jomashop? Hahahaha! Du får Jomashop Garanti. Ingen Rolexgaranti som gäller i EU förmodligen. "Vi lovar att det är oanvändt, originaldelar, förstahandssortering". Hahahaha. Har du besökt dessa pajsare i NY? Glöm ej att du ska betala 25% moms på klockan när den ska in i Sverige. Ooops! Där rökt 38 lax. 42 000 kr i rabatt på en klocka utan Rolexgaranti. Nu har du bara fått 18% rabatt. Det slår jag lätt hos svensk AD. Trust me! Men en datejust i helguld skriker Ganster. Inte min stil.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jomashop? Hahahaha! Du får Jomashop Garanti. Ingen Rolexgaranti som gäller i EU förmodligen. "Vi lovar att det är oanvändt, originaldelar, förstahandssortering". Hahahaha. Har du besökt dessa pajsare i NY? Glöm ej att du ska betala 25% moms på klockan när den ska in i Sverige. Ooops! Där rökt 38 lax. 42 000 kr i rabatt på en klocka utan Rolexgaranti. Nu har du bara fått 18% rabatt. Det slår jag lätt hos svensk AD. Trust me! Men en datejust i helguld skriker Ganster. Inte min stil.

Sånär som på det där om DD och gangster så har du rätt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
En stilla undran, bara. Har du någonsin förhandlat pris hos AD? Jag tycker inte att gråpriserna är särskilt lockande nu för tiden, jämfört med priset vem som helst som kliver in från gatan kan få hos AD oftast utan att ens behöva fråga.

Tänkte också fråga det. Var ett bra tag sedan jag gick in på Klarlunds här i Köpenhamn (nämnde inte ens Klocksnack ska tilläggas), klämde på Hublot. Fick ett pris (i svenska kronor). Här är visitkortet och priset jag fick, i jämförelse med uret.se:

hubbe.jpg
 

Clocksauce

Cartier
Just jomashop har inhouse- garanti istället för rolex egna, vilket jag skrev. Det är väl en avåkning man får göra. Behöver inte "trust you" då jag har provat att köpa flera klockor från gråhandlare när det har varit stora särskilda kampanjer. , tag heuer, victorinox som bara har etaverk vilket känns lugnt då rabatten EFTER moms har täckt en service, men även en FC därifrån som var 66% off genom eBay. Det är lite mer petigt eftersom det är ett inhouse och Jag skulle vilja använda garantin vid ett ev problem.

Eftersom jag inte har resurser och har inte varit hos dessa " pajaser i New York",vet du något som jag inte vet eller om jag borde vara orolig över?
 

Portofino

Panerai
Gråhandlare i all ära, det får man tycka vad man vill om och det är upp till var och en var man vill lägga sina pengar. Men att köpa en klocka utan stämpel på garantikortet är i min bok jäkligt konstigt. Det är så många red flags som poppar upp.
 
Apropå garantier, det här är saxat från Krons hemsida:
"Eftersom garantin är personlig för den som har köpt klockan i en auktoriserad butik så gäller inte garantin, enligt fabrikerna, om man köper den ifrån en ej auktoriserad butik. Finns det med tar vi betalt för frakten av produkten till leverantören."

Detta stämmer väl inte? Att det skulle vara enligt fabrikerna, dem säger väl precis tvärtom, eller?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Apropå garantier, det här är saxat från Krons hemsida:
"Eftersom garantin är personlig för den som har köpt klockan i en auktoriserad butik så gäller inte garantin, enligt fabrikerna, om man köper den ifrån en ej auktoriserad butik. Finns det med tar vi betalt för frakten av produkten till leverantören."

Detta stämmer väl inte? Att det skulle vara enligt fabrikerna, dem säger väl precis tvärtom, eller?
Nä vad jag vet stämmer det inte... Garantin följer med klockan. Allt annat vore också helt oacceptabelt. Bara klockan kommer från AD (vilket den gör när man köper från t.ex. Showcommerce) och att den har alla stämplar så är det inga bekymmer.
 
Nu vet jag inte hur Krons hanterar det hela om man nu skulle komma in med en importerad klocka men det är just den här typen av "skrämselpropaganda" jag kan störa mig på, att man ska försöka straffa om man inte köpt klockan där, finns en annan bransch som jobbar på det sättet, snöskotrar, fast du är en potentiell kund så kan man bli nekad att lämna in sin maskin om den inte är köpt på den firman, trots att man tänkt betala för servicen.

Om man som jag inte bor i en stad som har några ADs så blir det ju svårt att handla lokalt, för mig är det enormt långt till närmsta AD av "bra" märke, snabbast är flyget till Sthlm. Då känner man ju sig lite kluven, varför ska jag inte beställa från gråhandlare och spara tusenlappar när jag ändå inte bara kan knalla in och klämma och känna, eller behöva ta flyget för nån tusing extra?
 
Just jomashop har inhouse- garanti istället för rolex egna, vilket jag skrev. Det är väl en avåkning man får göra. Behöver inte "trust you" då jag har provat att köpa flera klockor från gråhandlare när det har varit stora särskilda kampanjer. , tag heuer, victorinox som bara har etaverk vilket känns lugnt då rabatten EFTER moms har täckt en service, men även en FC därifrån som var 66% off genom eBay. Det är lite mer petigt eftersom det är ett inhouse och Jag skulle vilja använda garantin vid ett ev problem.

Eftersom jag inte har resurser och har inte varit hos dessa " pajaser i New York",vet du något som jag inte vet eller om jag borde vara orolig över?

Nu är det som sagt skillnad på gråhandlare och gråhandlare, Uret och dom italienska siterna skickar ju med stäplade cert och vid ev garantianspråk så sköter man det själv via närmaste AD (som förvissa kan krångla lite verkar det som) medans vad jag hört iallafall så skickar dom två stora gråhandlarna i USA (Jomashop & Autenticwatches) inte ens med certet utan du får ett från dom istället och det påverkar ju värdet på klockan även efter garantin gått ut iom att klockan inte är 'fullset' även fast du köpt den 'ny'...

Skulle personligen inte handla från Joma eller AW om det visade sig stämma, någon som vet?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu är det som sagt skillnad på gråhandlare och gråhandlare, Uret och dom italienska siterna skickar ju med stäplade cert och vid ev garantianspråk så sköter man det själv via närmaste AD (som förvissa kan krångla lite verkar det som) medans vad jag hört iallafall så skickar dom två stora gråhandlarna i USA (Jomashop & Autenticwatches) inte ens med certet utan du får ett från dom istället och det påverkar ju värdet på klockan även efter garantin gått ut...

Skulle personligen inte handla från Joma eller AW om det visade sig stämma, någon som vet?
Nu är jag verkligen inte säker, men jag har fått för mig att det är annorlunda regler i USA och Europa. När jag gjorde research om det här med garantin innan jag köpte min Sub (från Showcommerce) blev jag jäkligt oroad när jag läste på therolexforums att garantin inte gäller för eventuella andra ägare. Sen läste jag någonstans att det fungerar så i USA, men att garantin följer med klockan i Europa. Återigen ska jag tillägga att jag inte är säker.
 
Nu är jag verkligen inte säker, men jag har fått för mig att det är annorlunda regler i USA och Europa. När jag gjorde research om det här med garantin innan jag köpte min Sub (från Showcommerce) blev jag jäkligt oroad när jag läste på therolexforums att garantin inte gäller för eventuella andra ägare. Sen läste jag någonstans att det fungerar så i USA, men att garantin följer med klockan i Europa. Återigen ska jag tillägga att jag inte är säker.

Hur ska Rolex (eller något annat märke) veta om du är första andra eller tredje ägaren på en klocka om du har certet okej stämplat, krävs ju inget mer än cert om man lämnar in klockan för garantirep hos AD och man reggar ju sig inte någonstans vid köp av Rolex, visst både AP och Patek, Hublot har sidor där man kan regestrera sin klocka i efterhand, men det är inte något krav vad jag vet....
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur ska Rolex (eller något annat märke) veta om du är första andra eller tredje ägaren på en klocka om du har certet okej stämplat, krävs ju inget mer än cert om man lämnar in klockan för garantirep hos AD och man reggar ju sig inte någonstans vid köp av Rolex, visst både AP och Patek, Hublot har sidor där man kan regestrera sin klocka i efterhand, men det är inte något krav vad jag vet....
Nä precis, det är sant! Tydligen verkade det vara någon skillnad mot hur det är i USA iallafall, hur det funkar i praktiken vet jag inte.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Hur ska Rolex (eller något annat märke) veta om du är första andra eller tredje ägaren på en klocka om du har certet okej stämplat, krävs ju inget mer än cert om man lämnar in klockan för garantirep hos AD och man reggar ju sig inte någonstans vid köp av Rolex, visst både AP och Patek, Hublot har sidor där man kan regestrera sin klocka i efterhand, men det är inte något krav vad jag vet....

Korrekt namn på certet?
 
Nä precis, det är sant! Tydligen verkade det vara någon skillnad mot hur det är i USA iallafall, hur det funkar i praktiken vet jag inte.

Vid närmare eftertanke så går det ju om första ägaren har skrivit in sitt namn på certet och den som lämnar in den inte är han på certet, kanske dom är hårdare med att skiva in namn på certet i staterna och därmed kan neka garantin om det inte är personen på certet som lämnar in klockan, vad vet jag?
 

Clocksauce

Cartier
Jomashop, har i de två köp jag gjort inte stämplat certifikatet så det stämmer som du skriver Masterkiller. Men det är ju en avvägning man får göra.
 
Topp